aanleggen pijnlijk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door deb27, 8 aug 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Hoi meiden,

even een vraag; morgen geef ik 3 weken borstvoeding en het gaat gelukkig erg goed, alleen het aanleggen is best pijnlijk. zodra ze goed drinkt heb ik nergens meer last van en voel ik het 'lopen' zeg maar.
    Na de voeding heb ik ook nog wat last van mijn tepels, beetje branderig maar niet irritant ofzo.

Wat kan dit zijn? Herkent iemand dit?

Liefs Deb

2. Lov23

Lov23 Niet meer actief

Ik denk dat je je kindje verkeerd aanlegt misschien?
    Maar wat is dan precies pijnlijk? In je borst of je tepel?
    Pakt ze een goede hap ...of alleen je tepel..?

3. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Ze pakt echt heel goed,en heeft een flinke zuigkracht. Het is echt de tepels,heb geen last van mijn borsten zelf.

Dank je voor je snelle reactie

4. Lov23

Lov23 Niet meer actief

en ze heeft heel je tepel in de mond...?
    Als je last houdt misschien een lactatiedeskudige inschakelen?

5. Andrea85

Andrea85 Fanatiek lid

18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik had hetzelfde en bleek verkeerd aan te leggen; even een keer een lactatiekundige mee laten kijken kan echt ontzettend goed helpen! Toen ik had geleerd goed aan te leggen door een lk, was ik meteen van de pijn af.

6. Lov23

Lov23 Niet meer actief

idd andrea meestal leg je dan verkeerd aan ;)

7. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Hoe zien je tepels er uit na een voeding? :)

8. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    Zoe123,als de tepel uit haar mondje komt is ie wat plat,maar snel weer normaal. Het bovenste stukje is wat rozig de rest bruinig.

9. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.823
    5.958
    113
    Vrouw
    Plat als in een lippenstift? Zo ja, dan is je aanlegtechniek niet goed.

Ik herken het wel trouwens, heb dit ook een tijdje gehad bij zoon. De LK kon niets vinden en na een paar weken (weet niet meer hoelang) ging het vanzelf weg. Hij is al nr 3 aan de borst dus waarom het toch pijn deed, ik weet het niet.
    Maar goed, hou het goed in de gaten. Hou je er last van of merk je iets aan je productie, of krijg je toch last van kloofjes, schakel dan een LK in. Beter op tijd dan te laat :)

10. Kelly1771

Kelly1771 Actief lid

28 dec 2008
    335
    0
    0
    Zuid Holland
    zijn de lipjes goed naar buiten gekruld ?

Wat bij mij goed hielp is om even na het aanleggen (na de tsr bv. )even gelijk los te koppelen en opnieuw aan te leggen .

Ik had hetzelfde wat jij beschrijft alleen bleek het hier spruw te zijn :(

11. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    zover ik kan zien heeft ze haar lipjes goed. zou het ook kunnen zijn dat de melk er moeilijk uitkomt? ik lek namelijk ook niet en zelf krijg ik het er niet uit.. als ze eenmaal goed drinkt is het alleen nog gevoelig maar niet meer pijnlijk.

ik kan geen plekjes in haar mond vinden die duiden op spruw of kan het ook zonder die plekjes aanwezig zijn?

12. Lov23

Lov23 Niet meer actief

volgens mij had je dan je andere tepel ook besmet als het spruw was?

13. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    wel beide tepels doen zeer met aanleggen maar na het goed op gang is nergens last van of is dat normaal bij spruw?

14. deb27

deb27 Fanatiek lid

17 okt 2010
    2.052
    0
    0
    in het noorden
    fijn dat jullie zo met me mee denken meiden!!

15. Lov23

Lov23 Niet meer actief

zelf nooit gehad dus durf dat niet zo te zeggen eigenlijk...misschien eens naar je ha gaan>?

16. Faith1988

Faith1988 Lid

1 mei 2013
    65
    0
    6
    NULL
    NULL
    Ik heb de eerste week zonder tepelhoedje ook last gehad van mijn tepels en ben toen op advies van andere meerdere posities gaan afwisselen en na een halve week was het pijnlijke weg.
    Dus ik weet niet of je al meerdere posities hebt proberen af te wisselen?

17. Ago

Ago Fanatiek lid

11 okt 2010
    1.470
    1
    38
    NL
    Ik heb de eerste drie weken ook last gehad bij het voeden. En inderdaad ook tot de melk begon te lopen en ons zoontje begon te drinken.
    Mijn lk gaf aan dat het aanhappen de eerste 20 sec. pijn mag doen en daarna niet meer. Dan heeft het nl te maken met gevoelige tepels en niet met verkeerd aanleggen. Bij mij is dat nu sinds een weekje over. Lag dus echt aan tepels die nog moesten wennen aan het voeden.

18. mamarijntje

8 aug 2013
    13
    0
    0
    NULL
    NULL
    Spruw kan ook zonder dat je er wat van ziet!

Hier ook weken mee lopen tobben voordat ik wist waar de pijn van kwam! Tijdens het voeden zakte de pijn bij mij ook maar verder constant pijnlijke tepels. Alleen strak in een bh met kompres was het niet vervelend verder was alle aanraking pijnlijk (shirt/laken/handdoek)

In ons geval had DL wel plekjes in haar mond. Helaas was mijn huisarts (denk ik) niet zo bekend met spruw dus kreeg alleen zij medicatie terwijl het juist belangrijk is om beide te worden behandeld. Bij ons heeft uiteindelijk gentiaan violet (via eurolac) geholpen om van de spruw af te komen. Spruw gaat overigens vaak gepaard met een luieruitslag die ook door de schimmel veroorzaakt wordt, mss ook goed om even op te letten!

19. geennaam

geennaam Lid

9 mrt 2012
    32
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb er ook last van maar mijn tepels zijn sowieso best gevoelig. Ook door de dag heen.

Bij het aanhappen moet ik echt even mijn tanden op elkaar klemmen en dan is het vrijwel direct daarna weg.

Ik heb wel platte tepels en ik denk dat het daaraan ligt. Dat die eerst moeten wennen aan het feit dat ze er ook uit kunnen. Ze lijkt namelijk wel goed aangelegd. Bijna de hele tepelhof zit in haar mond en mijn tepels zijn rond als ze eraf is.b

Ik hoop dat het langzaam beter gaat. Ze is pas 11 dagen. Maandag gaan we wel de lactatiekundige bellen of ze nog tips heeft

20. Marvb

Marvb Fanatiek lid

17 dec 2012
    1.518
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij mij heeft het de eerste weken ook echt wel zeer gedaan.. ik denk met een week of 7 dat het echt een stuk minder werd en ineens had ik er helemaal geen last meer van.....

Gewoon dat aanhappen en tot hij goed drinkt was altijd ff soort van tanden bijten (zo erg ook weer niet.. maar lekker was het niet en weet niet hoe ik t anders kan beschrijven) en toen hij eenmaal dronk was het klaar... Het nam geleidelijk af en zonder dat ik t door had bedacht ik me op een gegeven moment dat het al tijdje geen pijn meer had gedaan.

Deel Deze Pagina