Reflux, Losec, hoestdrankje en verkouden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door knorretje78, 12 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Ons zoontje van 15 weken heeft verborgen reflux en gebruikt hiervoor losec mups 10 mg (2 x per dag). Nou is hij sinds twee weken ontzettend verkouden. We hebben een neusspraytje voor hem gekocht en gebruiken daarnaast tussikind en een ouderwetse ui naast het bed. In principe gaat dit hartstikke goed.

Nou heb ik het idee dat hij weer meer last begint te krijgen van zijn zuur. Hij begint weer "bellen te blazen, te kauwen" en te overstrekken en als we hem bij ons op schoot zetten dan wil hij absoluut niet zitten. Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat we hem nu een hoestdrankje en neusspray geven?

Is er iemand die dit herkent?

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties....

2. musje

musje Actief lid

15 nov 2005
    188
    0
    0
    Hoi, ons zoontje kreeg tot vandaag Zantac. Nu hij wat ouder is en zijn slokdarm niet meer geirriteerd is hebben we het weer afgebouwd. Liever zo min mogelijk spul erin...

Ik zou niet weten of het de combi is met de hoestdrank. Wel kan ik me voorstellen dat het slijm wat minder makkelijk terug zakt in zijn maagje als het eenmaal omhoog gekomen is omdat snot/slijm veel stugger is dan melk. Het blijft dan langer in de slokdarm waardoor het meer tijd heeft om te irriteren. Maar dat komt dan niet door de hoestdrank.

Wat ook zou kunnen is dat hij aan het groeien is en dat de dosis niet meer afdoende is. Hiervoor moet je even met je kinderarts bellen, die kunnen dan uitrekenen of de dosis omhoog moet.

Neem je ook andere antirefluxmaatregelen zoals het bedje schuin, veel rechtop dragen, niet neerleggen etc? Ons zoontje heeft altijd na een voeding minimaal 1 uur rechtop gezeten (nog steeds trouwens) voor we hem platlegden. Ook zijn bedje staat 45 graden schuin. We hebben een slaaprol zodat hij niet wegzakt...

3. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Bedankt voor je antwoord Musje!

We zijn net afgelopen week weer bij de kinderarts geweest en toen is de losec verhoogd van 1 naar 2 keer (en daar baalde ik ook echt van... net wat je zegt al die rommel in zo'n klein ventje... bah).
    Daarom vind ik het ook zo raar. In principe zou het juist beter moeten gaan.

We hebben idd het bed ook met het hoofdeind hoger staan en zetten hem na de voeding nog minimaal een half uur in de wipstoel (na eerst een half uurtje lekker bij pappa of mamma te hebben gezeten natuurlijk hihi).

Wat je zegt met het snot/slijm zou ik me idd ook voor kunnen stellen. Gelukkig is de verkoudheid niet meer zo erg als het was dus hopelijk gaat het vanzelf toch nog over.

Wat fijn dat je zoontje inmiddels van de zantac af is. Heeft hij het lang moeten gebruiken?

Groetjes

4. musje

musje Actief lid

15 nov 2005
    188
    0
    0
    Heb hebben het vanaf 8 weken tot nu gebruikt. Hij is nu 24 weken oud. Niet zo heel lang dus. We hebben ook een poos de voeding ingedikt met johannesbroodpitmeel, maar daar zijn we, toen het meeste spugen voorbij was mee gestopt omdat hij heel erg last kreeg van obstipatie.

Geef je borstvoeding of flesvoeding?

Oja, wij merkten op een gegeven moment dat hij ook echt niet wilde zitten. Dat kwam omdat hij dan meer last kreeg van zijn darmpjes... Misschien heeft hij ook last van kramp. Losec schijnt ook darmkramp te kunnen geven en als de dosis verdubbelt is moet hij misschien eraan wennen. Ik zou even bellen met je kinderarts, misschien is de dosis nu weer te hoog... Dan kauwen en bellen blazen dat kan ook goed komen door obstipatie: er komt dan druk vanuit de darmen op de maag en dat zorgt weer dat de voeding makkelijker omhoog kan komen...

5. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

meeste kindjes met reflux zijn met maximaal 8 maanden genezen :)

de mijne heeft er een jaar over gedaan... maar ok :)

je kan natuurlijk even langs de apotheek lopen en om advies vragen
    die weten vaak prima wat je wel/niet kan combineren.

6. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Nou, we komen net terug van de huisarts en hij vond het onwaarschijnlijk dat het hoestdrankje reageerde op de losec. Wel hebben we een andere neusspray meegekregen (hij bleek ook een beetje druk op de oortjes te hebben) maar voor de rest moeten we gewoon afwachten.
    De ontlasting is trouwens iets aan de dunne kant maar dagelijks om ongeveer dezelfde tijd (we geven trouwens flesvoeding ook ingedikt met JBPM) dus dat is prima!
    Ik hoop wel dat het gauw overgaat... en dat we eindelijk ons vrolijke kereltje terugkrijgen... Je wordt er toch best heel erg verdrietig van.

Ik ga hem maar eens even lekker knuffelen en de fles doen. En dan lekker onder de wol. Hopelijk knapt hij daar weer iets van op.

Dank jullie wel voor jullie reacties!

7. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Ik denk wel degelijk dat de neusspray of hoestdrank effect kunnen hebbe. net zoals dat wij sinasappels eten of kiwi's wodt ons maagzuur ook zuurder van, dus het kan wel meer irriteren dan.

Dano is 17 maanden en heeft ook nog steeds reflux, is bij hem pas later ontdekt. Ik dacht ook bah al die rommel in zijn lijfje. Wij zijn in overleg met de kinderarts gestopt met motillium en geven hem alleen nog maar 2x 10 MG losec. dat helpt echt heel goed, want we hebben het een tijdje terug gebracht naar 1x pd, nou je rook direct de zuur enzo.

Losec heeft wel even nodig eer het zijn volledige effect heeft bereikt.

Ik zou even naar de apotheek gaan en er inderdaad advies over vragen

8. knorretje78

10 nov 2007
    68
    0
    0
    Heb de apotheek even gebeld maar ook zij kunnen me geen duidelijk antwoord geven. We gebruiken naast de losec eerder ook nog gaviscon (na de fles waarbij hij geen losec kreeg). Dit heb ik voor de zekerheid maar weer tijdelijk ingevoerd... Het hoestdrankje laat ik maar even voor wat het is.
    Gelukkig gaat het met de neusspray die ik heb gekregen hartstikke goed. Ik heb even met hem in de stoomcabine gezeten en alles kwam gelijk los. Hij nieste een paar keer en het liep zo zijn neusje uit! Prompt is het roggelen opgehouden!
    Ik hoop dat zijn verkoudheid nu eindelijk een beetje teneinde begint te lopen (duurt al 2 weken) en dat het allemaal goed gaat met zijn slokdarmpje...

Deel Deze Pagina