fruithapje..

Discussie in 'Voeding' gestart door miekie82, 27 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekie82

    miekie82 Fanatiek lid

    8 jul 2006
    2.797
    28
    48
    noord holland
    Even een vraagje, ga over een week naar CB, dus dan zal ik het daar ook vragen, maar ben weer te ongeduldig! :)

    Vraagje dus:
    Ik wil met 4 maanden met een fruithapje gaan beginnen. Vraag me dus af, is dit extra bij zijn flessen of vervangt het iets?
    Ik snap dat je eerst een hapje gaat doen, maar bedoel zodra hij een potje leeg eet. Hoeveel mag zo een kleintje trouwens kwa bijvoeding?

    kus miek
     
  2. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Is als xtra tussen de flessen door.
     
  3. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Tot je kind 6 maanden is mag bijvoeding absoluut geen melkvoeding gaan vervangen. Tot ongeveer 6 maanden kunnen de darmen nog niets met bijvoeding, en belandt het potje vrijwel onverteerd in de luier. Melk heeft je kind nodig om te groeien.
    Het officiele advies over bijvoeden is wereldwijd: introduceren met 6 maanden (WHO richtlijnen). Al sinds maart 1999 zijn die richtlijnen in Nederland overgenomen door de Inspectie Volksgezondheid (de baas van de CB's).

    De reden is dat tot 6 maanden de darmen nog niet voldoende gerijpt zijn om bijvoeding te verteren en op een veilige manier te verwerken. Als je kind geboren wordt zitten er nog vrij grote gaten in de darmwand, waardoor stoffen die er niet horen in het bloed terecht kunnen komen. Dat kan o.a. allergische reacties triggeren, en voor krampjes, verstoppingen buikpijn zorgen. Pas met 6 maanden zijn de gaten klein genoeg om iets anders dan melk goed door de darmen te laten gaan.

    Je kunt trouwens beter met groente beginnen. Dat voedt beter, is milder, wordt beter verdragen, geeft minder kans op buikpijn en krampen en is minder allergeen. Verder zie je vaak dat kinderen die met fruit begonnen zijn later geen groente lusten omdat dat minder zoet is.
     

Deel Deze Pagina