Hi ladies, Ik ben begin dit jaar gestopt met de pil en mijn cyclussen werden alleen maar langer. Na een inwendige echo te hebben gedaan zag de echoscopiste dat ik allemaal kleine follikels heb, daardoor dacht mijn huisarts dat is misschien pcos zou kunnen hebben. Ik ben daarna doorgestuurd naar een gynaecoloog en ook de gynaecoloog zag rond cyclussen 14 nog steeds allemaal kleine follikels. Ik had geen cystes op mijn eierstokken. Daarna heb ik ook nog bloed geprikt en dat wordt nu onderzocht. Ik hoor begin december of het inderdaad pcos is. Ik vraag mij alleen af , kun je pcos hebben zonder cystes te hebben op je eierstokken. En mocht ik pcos hebben, wat gaat er dan gebeuren. Krijg ik dan hormoonkuren. Het is allemaal spannend en de kinderwens is erg groot, hopelijk worden al onze wensen snel vervuld. Zouden dames die ervaring hebben met pcos hun ervaringen willen delen.. dat zou super lief zijn. Groetjes layali
Ik heb ook PCOS. Nooit normale cyclus gehad, na stoppen pil geen cyclus meer. Ik heb ook heel veel kleine blaasjes in mn eierstokken. T zijn eicelken die beginnen met groeien en snel weer stoppen eigenlijk. Echt cystes zijn t dus niet, maar indd heel veel kleine eicellen. Ik heb medicijnen gebruikt, Clomid, dit stimuleert om de hormonen aan te maken die voor eeb eisprong zorgen. Voor mij was dit genoeg, maar sommige vrouwen moeten medicijnen krijgen via injecties of gaan naar inseminatie of zelfs IVF. Maar je hebt nu dus wel een cyclus? Alleen lang? Heb je last van overgewicht, overbeharing, slechte huid? Dit kunnen symptomen zij. Van PCOS, maar niet iedereen heeft dit.. Spannend meis maar dan kan je iig geholpen worden met zwanger worden!!
Ik heb ook PCOS. Heb helemaal geen cyclus. Inmiddels zwanger van mijn 4de kindje. Voor alle 4 de zwangerschappen puregon gespoten en als het eitje groot genoeg was pregnyl om het eitje te laten springen. Voor mijn eerste zwangerschap begon ik met tabletten; Clomid Eerste maand 1 tablet per dag...2de maand 2 tabletten per dag...3de maand 3 tabletten per dag. Maar ik reageerde helemaal niet op Clomid dus vandaar dat ik na de derde maand mocht beginnen met Puregon. En bij de volgende 3 mocht ik gelijk beginnen met Puregon. Als je meer vragen hebt, stel ze gerust!
Bedankt voor het delen dames! Dus cystes zijn toch anders dan kleine eiblaasjes? @Ukkie1 Klopt ik heb sinds ik ben gestopt met de pil ontzettende acne gekregen en ben ietsje zwaarder dan normaal maar niet heel erg. Overbeharing heb ik niet gelukkig. Jaa het is toch vervelend en vooral omdat bij mijn beide tantes zwanger worden heel moeilijk was en herhaaldelijke miskramen dan wordt je toch bang van hoe zal dit allemaal gaan lopen.. @Nirosa super lief dank je! Mocht ik eventueel wel pcos hebben, dat krijg ik binnenkort te horen. Dan gaan ze waarschijnlijk voorstellen om met clomid te starten. Betekent dat ook dat je dan vaker naar het ziekenhuis moet voor echo’s om te kijken of de eitjes groeien? Of is dat later in het proces pas? Beide gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Goed om te weten dat er hoop is voor iemand met pcos ! Dikke knuffel
Ik ga hetzelfde traject in ben erg benieuwd. Ik heb 12 januari een afspraak bij de gynaecoloog Fijn om te zien dat mensen gewoon zwanger worden met pcos
Ja ik heb ook pcos. Na een kuurtje om menstruatie op te wekken, ben ik gelijk zwanger geworden. De tweede keer is het spontaan gegaan, drie maanden na de bevalling. Dus het kan ook heel makkelijk gaan! Nu ga ik weer stoppen met de pil, kijken hoe het weer gaat. Ben ook wel weer bang, heb veel buikpijn en nog meer narigheid van de pcos . Sterkte ermee en geef niet op . Er zijn veel dingen mogelijk.
@vlinder12345 Ik ga vanaf januari naar de gynaecoloog om een diagnose te stellen i.v.m mijn lange onregelmatige cyclus! Mijn cyclus zit tussen de 5 en 8 weken.. en mn ovu testen zijn altijd bijna positief. Of wel, ik meet altijd LH in mn urine. Mijn vraag; Hoe werd bij jullie de diagnose gesteld en hoe ging het traject verder? Ga je naar de gyn, wordt er gelijk een echo gemaakt? Als ze gelijk de diagnose kunnen stellen wordt er dan direct Clomid 50mg voorgeschreven? Word er dan een ongesteldheid afgewacht of krijg je bijv. primolut voorgeschreven om de menstruatie op te wekken?
@MaHeRo88 , je ovulatie testen zullen meestal positief zijn omdat het bij pcos niet betrouwbaar is om te meten. Ik had altijd een cyclus van 5 weken, toen 4 maanden en zat daarna al op 6 maanden en werd toen nog niet ongesteld. Er zal een inwendige echo gemaakt worden, meer dan 15 eiblaasjes is meestal al pcos. Maar word definitief vastgesteld met een bloedtest. Ik moest bloedprikken volgens mij na een provera kuur. 10 dagen tabletten slikken, na zoveel dagen ongesteld. Weet niet meer zeker maar volgensmij toen op de 5de dag van menstruatie bloedprikken. Ook werd mijn man onderzocht. Een maand na de menstruatie zou ik een afspraak hebben om voorgelicht te worden over clomid. Maar toen had ik een positieve test. Dus 10 dagen kuur slikken, toen ongesteld na een paar dagen en 3/4 weken later de voorlichting dag. Kon dus net testen. Zo laat de afspraak omdat de uitslag van mijn man ook bekend was.
Ze stellen nooit een diagnose zonder bloedprikken. Bloedprikken kan alleen de zoveelste dag van menstruatie.
Oh echt dames ik heb een inwendige echo gehad op cd 18, en moest bloedprikken op dag 22. Is dat niet gek dan? En wat @MaHeRo88 zegt herken ik ook, ik krijg ook altijd een positieve ovulatie test, niet heel donker maar wel een duidelijke streep. En ik zit precies met dezelfde vragen als jij toevallig. Spannend zeg.. wij horen beginndecember de uitslag van zowel die van mij als mijn man. @vlinder12345 naar hoor pcos echt mijn gezicht zit ook zo erg onder de acne het wordt elke maand erger. Ik hoop dat het de derde keer ook snel gaat voor je! Heb jij er bewust voor gekozen om na je bevalling toch weer de pil te slikken, op de een of ander manier heb ik het idee dat de pil alles in de war heeft geschopt en dat ik mocht ik zwanger worden , daarna niet meer voor de pil zal kiezen
@Layali01 , wij gaan niet gelijk voor een derde. Ik word gewoon heel ziek van de pil. Ik denk ook zeker dat het deels door de pil komt. Maar zonder de pil heb ik dat ik echt geen cyclus meer heb. Dus elke 2 weken zoveel buikpijn dat ik wel eens bijna 112 belde. En ik lijk gelijk weer een puber met mijn huid. Maar ik ben al 1,5 jaar niet fit en voel me moe en ziek. Dus ga ermee stoppen. Ook ben ik in de stopweek zo ongesteld dat ik overal doorheen lek .
Ohh bah vervelend Vlinder En wat @Layali01 zegt; ik ga nooit meer aan anticonceptie, die schiet voor mijn gevoel alles in de war. Mja in het zkh zullen ze wel weten wat ze gedaan hebben toch? Dus je krijgt vast een betrouwbare uitslag! Spannend, zelfde traject. Ik hoop niet dat mn uitslagen zo lang op zich laten wachten!! Ik hoopte eigenlijk gewoon; intake met echo en een diagnose erbij gelijk hihi
Oh jeetje dat is echt niet leuk. Ik voelde me ook totaal niet lekker door de pil. Wat vervelend dat je zo n erge buikpijn krijgt. Van het doorlekken herken ik ook heel erg, mijn menstruaties zijn ook heel zwaar..
Hahah dat snap ik dat je gelijk een diagnose wilt maar tussen de echo en de uiteindelijke uitslag zat bij mij een maand en ik ben ook benieuwd wanneer we dan met het officiële traject gaan beginnen.. zwanger worden is echt niet zo makkelijk als wat ik eerst dacht
Gelukkig heb ik nooit gedacht dat t makkelijk zou zijn zwanger te worden maar dan nog... als je eenmaal wil.. voelt elke maand/week/dag als te lang..
Heey! Hier ook iemand met pcos! Ik heb wél maandelijks een menstruatie maar dit is wel wisselend. Ene keer 32 dagen, dan weer eens 35, 30, 28, 40 weer eens 35 dan weer 32. Oftewel; geen peil op te trekken.. Om pcos te hebben hoef je niet aan ALLE kenmerken te voldoen. Bij mij zei de gyn dat mn eierstokken er goed uitzagen en baarmoeder ook (andere arts zei weer van niet zonder te kijken!!). Toen liet ik op een dag bloed prikken en bleek mn testosteron te hoog! Ik heb dan ook wel wat overbeharing maar geen acne. Dan wel weer wat overgewicht en daardoor insulineresistentie, vaak hangen die twee dingen samen met pcos. Ik werd echter naar huis gestuurd met: ‘ga eerst nog maar een jaartje zelf proberen...’ Dus, tot nu toe nog geen Clomid. Omdat ik wilde weten wat mn luteale fase was (want als die té kort is kan een eitje zich niet nestelen) heb ik met ovulatie testen gekeken waar mn eisprong is. Ik heb echter niet (zoals ik nu meerdere hier hoor) dat mijn ovutesten altijd maar positief zijn. Ik heb 17 nov een positieve eisprong getest met clear blue en tot nu toe in deze luteale fase nog niet ongesteld. Als het goed is rond 1 dec maar ja ik hoop natuurlijk dat het helemaal niet meer komt 9 maanden lang haha Maar goed, liever ietsjes later ongesteld dan te kort (na die eisprong) want een korte LF fase is geen goed teken...
@Nirosa super lief dank je! Mocht ik eventueel wel pcos hebben, dat krijg ik binnenkort te horen. Dan gaan ze waarschijnlijk voorstellen om met clomid te starten. Betekent dat ook dat je dan vaker naar het ziekenhuis moet voor echo’s om te kijken of de eitjes groeien? Of is dat later in het proces pas? Beide gefeliciteerd met jullie zwangerschap! Goed om te weten dat er hoop is voor iemand met pcos ! Dikke knuffel[/QUOTE] Bedankt! Ja dat betekent idd dat je vaker naar het ziekenhuis moet om te kijken naar de groei van de eitjes. Volgens mij is het zo dat je met Clomid minder vaak heen moet dan moet de puregon. Maar dat weet ik niet meer zeker.
Wat goed dat de ovulatie testen het bij jou wel doen en inderdaad een te korte LF fase is niet handig nee. Ik heb ook vaak het idee dat ik dan een eisprong heb gehad maar dat mijn LF erg lang is. Hoe lang ben je het nu zelf aan het proberen ? Jeetje voor hetzelfde geld zeggen ze ook tegen mij dat ik het een jaartje nog moet proberen zelf. Ik zou bijvoorbeeld 6 maanden niet erg vinden maar daarna, mocht het niet lukken. zou ik wel willen beginnen met clomid. Ik zit op cyclusdag 33 en ik duim dat wij inderdaad niet meer ongesteld worden hahaha (althans alleen maar niet als we daadwerkelijk zwanger zijn, en niet omdat pcos weer een spelletje wilt spelen) Ik heb trouwens ongeveer dezelfde cyclus, dus ik word wel ongesteld maar heel onregelmatig
Haha nee idd! Ik hoop niet dat de pcos dan een spelletje speelt.. zou wat zijn. Tsja naja als ik op mn strepen zou staan mssn dat ik dan wel aan de Clomid mag hoor. Soms moet je bij artsen ook weleens wat overdrijven merk ik... Als je dan ineens zegt, ik heb het al een half jaar geprobeerd, dan willen ze je ineens wel sneller helpen.. Voor mij is het pas de tweede ronde hoor voor jou? Voor mij heeft het nog geen mega haast omdat ik ook nog afstudeer dit jaar maar als het wel sneller mag dan zou ik het eigenlijk niet echt pikken dat een arts zegt ‘probeer nog maar ff een jaar’ dus ik hoop als ze het tegen jou gaan zeggen dat je lekker op je strepen gaat staan!!
Ah leuk! Ik studeer ook af dit jaar hihi. Ik was in mei gestopt met de pil dus al wel een paar rondes verder maar ik zou inderdaad een paar maanden niet heel erg vinden maar een jaar is wel super lang. Ik ben benieuwd ik heb volgende week de uitslag. Mijn acne is ook echt niet te doen , het wordt steeds erger. Maar want je zegt bij artsen moet je echt op je strepen gaan staan want anders vinden zij het ook maar prima zo.. zijn gaan om 17:00 naar huis en vergeten alles hahah