zelf studeren en man die werkt...

Discussion in 'Oppas en kinderopvang' started by claudia2008, Feb 5, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    Hoi,

Even een vraagje...weet iemand of je recht hebt op teruggave van kinderopvangkosten als ik ga studeren? (mijn man werkt)
    Heb gelezen dat je dat (teruggave) bij je gemeente moet aanvragen? Iemand ervaring mee??

alvast bedankt!

Groetjes Claudia

2. MvN

MvN Niet meer actief

jep je kan 1/6 deel terug krijgen bij de gemeente. Moet je ze even bellen ik krijg het ook nl. Je moet wel goed kunnen aantonen dat je na school gaat.

3. Humbly89

Humbly89 VIP lid

Apr 15, 2008
    9,719
    3,151
    113
    Female
    Ja je kunt idd via de gemeente wat terug krijgen,, ik ga oowk studeren en krijg via de gemeente vergoed. Heb geen man of vriend dus weet niet hoe dat zit,, ik zou het gewoon even navragen

Liefsz 8)

4. maja82

maja82 VIP lid

Jan 30, 2007
    15,508
    1
    0
    Ligt er wel een beetje aan welke studie je gaat volgen, aan welke school. Als het een 'normale', erkende opleiding is kan het idd . Moet je ff een aanvraagformulier aanvragen.

5. MvN

MvN Niet meer actief

Oja ik heb wel een vriend die werkt en voldoende verdient, maar iedereen heeft recht op een werkgeversdeel.. wij dus van de gemeente

6. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    heej meiden, bedankt voor jullie reacties! :)

Ga maar even telefonisch bij gemeente informeren..misschien per gemeente verschillende?
    Ga naar een erkende universiteit en ga daar een studie in deeltijd volgen dus dat moet geen probleem zijn lijkt me, tenminste dat hoop ik niet..;)

1/6 deel dus terug via gemeente en mijn partner een gedeelte via belastingdienst dan lijkt me??

7. Merijn

Merijn Niet meer actief

Dan moet het volgens mij goed komen. Ik krijg om dezelfde reden toeslag via de gemeente en heb daar wel wat aarde voor moeten bewegen. Ze wisten bij het loket allemaal niet waar ik het over had ;)

8. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,279
    36,142
    113
    Hmm, ik denk wel het een probleem is gezien je een deeltijdstudie volgt. Ik meende dat je alleen recht hebt op zo'n toeslag wanneer je ook recht hebt op studiefinanciering en dat heb je vaak niet bij een deeltijdstudie.

9. Merijn

Merijn Niet meer actief

Vergoeding kosten kinderopvang door gemeente
    In de volgende gevallen kunt u kinderopvangtoeslag krijgen en vergoedt de gemeente daarnaast soms een deel van de kosten voor kinderopvang:
    U ontvangt als kunstenaar een uitkering en volgt een traject naar werk op grond van de Wet werk en inkomen kunstenaars (Wwik).
    U bent jonger dan 18 jaar, krijgt bijstand en volgt een opleiding.
    U krijgt geen uitkering, staat als werkzoekende geregistreerd bij het UWV WERKbedrijf (voorheen CWI) en volgt een re-integratietraject.
    U volgt een inburgeringtraject op grond van de Wet inburgering.
    U bent student en zit in Nederland op het vmbo, de havo, het vwo of het mbo of u volgt een bachelor- of een masteropleiding, beroepsonderwijs bij een Regionaal Opleidingencentrum (ROC) of een opleiding Voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (Vavo). Als u op een ander type school zit, kunt u alleen kinderopvangtoeslag krijgen als u bent ingeschreven bij een instelling die een opleiding verzorgt waarvoor u studiefinanciering of een tegemoetkoming in de studiekosten krijgt. Het maakt voor de kinderopvangtoeslag niet uit of u een voltijdopleiding of een deeltijdopleiding volgt.

10. Merijn

Merijn Niet meer actief

11. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,279
    36,142
    113
    @merijn: het maakt dus wel uit, want je krijgt dus alleen de toeslag wanneer je studiefinanciering ontvangt. Zie het stukje dat je zelf hebt neergezet. Echter voor een deeltijdstudie krijg je in de meeste gevallen geen studiefinanciering en dus geen toeslag!

12. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    Hey, bedankt voor de link! Dus geldt ook voor deeltijd studies, fijn! :D
    Ga even contact opnemen met mijn gemeente!

Bedankt voor alle reacties! :)

Groetjes Claudia

13. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    zie dat de gemeente 1/6 deel betaald. Is wel heeeeeeeeel erg weinig..niet echt een stimulans om weer te gaan studeren zo...:(

14. abeltje

abeltje Niet meer actief

Hoi,
    wij hebben hier een vergelijkbare situatie: man studeert en ik werk. In juli komt ons kindje. Zo ver ik het begrijp, kan de gemeente of het UWV1/6 deel betalen en kan je de ook een gedeelte van de belasintingdienst terug krijgen.
    Als je via de website toeslagen.nl kijkt naar kinderopvangtoeslag en je bij de proefberekenig invult dat je een bijdrage ontvangt van gemeente of UWV dan krijg je nog behoorlijke toeslag

15. Emma21

Emma21 Fanatiek lid

Aug 27, 2007
    2,961
    0
    36
    de rest krijg je van de belastingdienst terug dacht ik.

Ik ga komende zomer ook studeren en mijn vriend werkt. Als je het niet vergoed krijgt dan is het niet te doen!

16. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je moet wel goed lezen :) Er staat: als u op een ander type school zit. Dat stukje over de studiefinanciering slaat dus daar op. :)
    Je krijgt overigens nooit studiefinanciering als je deeltijd studeert.

17. Merijn

Merijn Niet meer actief

Je krijgt de rest van de belastingdienst :) Die 1/6 deel is toch weer in mijn geval 130 euro extra, bovenop het deel wat we van de belastingdienst krijgen.

18. claudia2008

claudia2008 Bekend lid

Jun 14, 2008
    686
    0
    0
    ja das waar, je krijgt ook nog een gedeelte van de bel.dienst. Gelukkig maar want anders inderdaad niet te doen...
    Ben er overigens nog niet helemaal uit OF ik wel wil gaan studeren. Dat zou mijn tweede studie worden. Ben in 2000 afgestudeerd aan een hbo opleiding. Lijkt me best pittig om naast het fulltime moeder zijn ook nog eens te gaan studeren. Heb een erg lieve dochter maar ze vergt ook heeeeeeeeel veel aandacht..nog even goed over nadenken....

Bedankt voor alle reacties!

19. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik studeer voltijd naast een zoontje van 1 en vind het meer dan prima te doen. Haal nu hogere cijfers dan voorheen ;) Man werkt 1 dag thuis en zoontje gaat ook nog 3 dagen naar de opvang. Maar ik krijg die 4 dagen nauwelijks gevuld waardoor ik nu zelfs een extra vak doe.

Share This Page