M'n dochter (10 wkn oud) krijgt sinds dat zij 1 week oud was al een fopspeen. Niet mijn idee, maar volgens de kraamzorg had ze dat echt nodig. Ik ben daar toen mee doorgegaan, ook omdat ik las dat als ze eenmaal gewend zijn aan een speen met inslapen, dat je dat ook moet blijven volhouden, anders raken ze in de stress. (?) Alleen weigert ze 'm sinds twee weken steeds vaker (dan doet ze d'r mond niet open), of ze spuugt 'm direct weer uit. Ik was eerst bang dat ze dan niet in slaap zou vallen, maar dat is niet het geval. Binnen 3 minuten valt ze in slaap, zowel met of zonder speen. Wat zouden jullie doen? Gelijk erop in spelen en de fopspeen proberen af te leren? Of is ze daar echt nog te jong voor? Zal ik haar de fopspeen elke keer voor het slapen aan blijven bieden en kijken of ze 'm wil of niet? Of gewoon pas geven als ze niet lijkt te kunnen slapen, of erom begint te huilen?
je eigen gevoel volgen...gewoon geven als ze erom vraagt/huilt anders niet...ze geeft toch aan dat ze hem niet nodig heeft nu?? Hier zei de kraamzorg ook, ff volhouden fiep in de mond vasthouden en dan pakt ze hem vanzelf.......kind spuugde hem dus iedere keer uit. Dit zei ze omdat dochterlief veel aan de borst wou en aan de pink...dan was speen makkelijker zei de kraamzorg had ze dus eeecht nodig.... Nou niet dus, dochterlief heeft nooit, alleen om ermee te spelen!! een speen gehad......ik gaf die gewoon niet, stak me pink wel ff erin of me tiet...en dat was zuig zuig..en goed! Als je kindje gewoon zo in kan slapen is het niet nodig toch? het is een vervanging van je borst/fles als ze nog zuigbehoefte hebben.. de een heeft dat wel, de ander niet!
Niet geven natuurlijk, ik gaf bij mn dochter enkel een fopspeen als andere dingen echt niet werkte, de speen was echt geen automatisme.
gewoon mee stoppen. als ze zelf niet willen dan willen ze niet. straks vind je kleine vanzelf het duimpje of andere vinger een punt van een knuffel of doekje. hier hebben ze geen van 3 een speen gehad trouwens. als ze erg veel huilde of zuigebehoefte hadden gingen ze een keer extra aan de borst en zoals gezegd ze vinden vanzelf iets om op te sabbelen als ze meer beheersing over zichzelf krijgen ook.
Hier was het na een week of 10/12 ook zo ik hebben mooi achterwege gelaten en mijn meisje heeft nergens meer op lopen sabbelen.
Bedankt allen! Ik geef d'r flesvoeding, vanaf het begin. En in het begin had ze idd nog flinke zuigbehoefte na de fles. Dat was ook voor de kraamzorg reden om te zeggen dat we d'r een fopspeen moesten geven. Ik ben zelf niet zo'n fan van fopspenen, maar goed, als ze het 'nodig' heeft, dan zij het zo. Maar ze lijkt nu idd aan te geven dat ze niet meer wil, dus dan volg ik dat gewoon. Net is ze weer in slaap gevallen zonder speen, jippie.
Ook mijn meisje had in de eerste weken veel zuigbehoefte, en dus op een gegeven moment de speen aangeboden. Soms viel ze er mee in slaap of niet, of om eventjes lekker rustig te worden. Sinds de laatste paar dagen hoeft ze de speen ook absoluut niet meer, krijgt ze nu zuigbehoefte stopt ze gewoon haar handje in dr mond Dat leren ze toch vanzelf, en als jouw kleintje er ook geen behoefte meer aan heeft, dan toch niet?
Eigenlijk geeft ze het zelf al aan; Ze heeft er geen behoefte meer aan. Lekker zo laten. Als ze de speen wel wil,laat ze dat snel genoeg horen. Mijn zoontje had ook een enorme zuigbehoefte vanaf de geboorte,en had met de 1e week ook al een fopspeen. Overal waar we naar toe gingen,(of vele vele foto's) staat hij met fopspeen. Hij kon niet zonder dat ding. Met ongeveer 3.5 maand heeft hij zijn duimpje gevonden,dus de fopspeen was niet meer nodig,. Heel enkel,als hij moelijk in slaap kan komen,dan geef ik hem nog weleens de speen.
Nou ja, als ze er geen behoefte aan heeft en ze zonder ergens op te zuigen ook prima gaat slapen zou ik er niet moeilijk over doen. Hier een iets andere situatie: zoontje met behoorlijke zuigbehoefte, maar hij wil pertinent geen speen. Ik heb ze allemaal al uitgeprobeerd en hij weigert ze gewoon.
Hier ook lang een enorme zuigbehoefte gehad, maar hij wilde maar geen speen wat leidde tot frustratie en slecht slapen. Nu hij zijn duim gevonden heeft slaapt hij als een roosje. We hebben nooit aangedrongen op de speen, als ze niet willen, willen ze niet
Hier wou DL alleen dr speen toen dr tandjes door kwamen. NU ze bijna dr gebit heeft wilt ze hem ook meer niet als wel ( ikke blij) Alleen ik gaf BV dus als ze zuigbehoeftes had gaf ik dr de borst. DUs ik zou gewoon kijken wat je kleintje wilt en daarop inspelen . Volg je moederhart dan komt het vaak goed