Hallo allemaal, Ik werk zo'n 29 uren per week en ben thuis op woensdag. Mijn man werkt voltijds. We hebben een duplexappartement wat niet al te groot is. En toch loopt het huishouden hier niet lekker, ondanks dat mijn man wel goed helpt! Dus ben ik op zoek naar ervaringen van mama's in dezelfde situatie. Werken jullie met vast schema? Wie doet wat? Hoe vaak doe je bepaalde taken? Kortom hoe is jullie huishouden geregeld? Oh en ik haat poetsen,... dus hopelijk word ik hier wat wijzer en vooral efficiënter . Want hoe korter ik ermee bezig moet zijn, hoe liever.
Ik heb nu eens in de twee weken een hulp genomen Heb ook een hekel aan poetsen en zo wordt het eens in de twee weken echt goed gedaan. Voor de rest probeer ik het een beetje bij te houden, geen schema oid. Wel gewoon mijn verwachtingen aangepast. Ik zit liever op de bank dan dat ik opruim, dus is het niet altijd helemaal opgeruimd... Behalve als er bezoek komt, dan ga ik er als een wervelwind doorheen en is het lekker netjes haha... maar dat duurt nooit zo heel lang.
Hulp wil mijn man echt niet omdat het wel haalbaar is om het zelf te doen. Haha dat van die wervelwind herken ik wel hoor . Het hoeft echt niet perfect te zijn hier trouwens. Gewoon wat netter dat nu af en toe.
Ik werk 24 uur en mijn vriend is woensdags thuis dus die stoft en stofzuigt en als er nog meer gedaan moet worden en ik vraag hem dan doet hij dat ook nog. Dweilen doe ik meestal. Op dinsdag doe ik de boodschappen en het hangt er dan maar net vanaf of ik zin heb om dan nog de badkamer (uitgebreid) te doen anders word het de w.c. (uitgebreid) en donderdags de badkamer (uitgebreid). Dus dinsdags, woensdags en donderdags word het meeste gedaan. Voor de rest van de dagen is het een beetje bij houden. En als je het een beetje bijhoud dan hoef je niet zoveel in 1x te doen en houd je het beter onder controle. Wassen doe ik meestal 2 a 3 x in de week maar het meeste in het weekend. Oh ja en eten koken doen we of beide en op de dagen dat ik werk hij en op de dagen dat hij werkt ik. En we eten twee keer in de week niet thuis. Lees idd ook nog de bedden en dat doet hij meestal in het weekend of even snel samen. Eigenlijk doen wij best veel samen tafel afruimen doen we ook samen en Noa naar bed brengen ook. Besef me dat ik best wel mazzel heb met mijn vriend
Ik werk 32 uur en mijn man 60. De dagen dat ik werk, ma-di-woe-do, kom ik thuis in een leeg huis. Dan ruim ik snel wat op en maak het eten klaar. Ik of mijn man brengt de kinderen naar bed en de andere ruimt etenstafel af en doet de keuken. Op dindsdag en donderdagavond de stofzuiger er doorheen, op vrijdag de badkamer en wc. In het weekend stofzuigen, bedden en was.
Mijn lief werkt zo'n 60 uur per week en ik 36 uur. In principe is de zolder (studeerkamer) voor mij. De benedenverdieping is ook voor mij en de eerste verdieping is voor hem. Maar sinds ik zwanger ben doet mijn schat echt veel meer in het huishouden. Hij haalt vaak op zijn vrije dagen een stofzuiger door het huis waardoor het voor mij een kwestie van bijhouden is.
Wij hebben wel een schema. Elke dag worden in ieder geval na het eten alle tafels schoongemaakt (zijn ze gelijk weer vrij van rommel), uiteraard het aanrecht en de wc. Op dagen dat wij allebei werken, is dat eigenlijk het enige huishoudelijke wat we doen. Op de dagen dat één van ons of wij allebei vrij zijn, doen we meer. Twee dagen in de week ruim ik beneden alles op, poets beneden en doe de vloer. (Meestal één keer de robotstofzuiger aan en de andere keer met de swiffer.) Beneden doe ik één keer door de week en één keer in het weekend. Normaal dweil ik beneden om de week maar dat lukt nu niet goed meer. Eén dag in de week gebruik ik om de bovenverdiepingen te poetsen. Mijn man stofzuigt op zijn vrije dag de bovenverdiepingen & de trappen. In het weekend verschoon ik ook de bedden. De ene week haal ik het bed helemaal af. De andere week alleen het hoeslaken en bovenste kussensloop. (dus molton, dekbedovertrek en onderste sloop niet) In de week dat ik ons bed helemaal doe, doe ik die van zoon maar 'half' en andersom. Dat is zeg maar ons 'basisschema'. Dat houdt het huis 'schoon genoeg' om normaal leefbaar te zijn. Dingen zoals ramen lappen, koelkast en keukenkastjes leegmaken en poetsen, badkamer uitgebreid(er) soppen en andere grotere klussen, doe ik zoals het uitkomt. Dus in een week dat we het verder niet zo druk hebben, pak ik zoiets erbij.
Wij werken allebei gemiddeld 32 uur in de week (ouderschapsverlof) en hebben sinds een jaartje ongeveer een werkster, echt heerlijk. Niet meer een groot deel van je weekend kwijt aan schoonmaken en opruimen, maar weer tijd hebben om gewoon van de vrije tijd te genieten. Mijn werkster komt 2 uur in de week en stofzuigt en dweilt dan het hele huis, ze sopt de wc en badkamer, vouwt de was op en stoft boven of beneden. Soms neemt ze nog wat extra's mee, zoals strijken, ramen zemen, plintjes afnemen, enzv. Zelf stofzuigen we wekelijks nog een keertje tussendoor, houden de wc en de keuken bij, en doen de was. Toen we nog samen waren was het niet zo'n probleem, alles gebeurde een beetje tussendoor, maar toen we een kind kregen en we dus minder makkelijk tegelijk even de mouwen uit de handen konden slaan, ging er opeens een stuk meer tijd in het huishouden zitten. Daarnaast werden ook mijn eisen wat hoger . Voordat we hulp hadden werkten we toen idd met een schema. Ik had een overzicht gemaakt van alle klussen die er moesten gebeuren en hoe vaak, en die voor ons allebei op vaste dagen en momenten ingepland. Maar dat betekende in de praktijk dus een heleboel gepropt in het weekend (avonden zijn echt onze relaxtijd, dus daar planden we alleen kleine klusjes).
Manlief werkt 4 dagen en ik 3 ( dec jan en febr 5 dagen) We hebben een schema en doen iedere dag wat.xo werkt t t beste voor ons Soms doe ik ook nog wat extra
Ik doe wat als het mij uit komt. Wat schoon moet zijn is schoon. De rest maak ik mij niet zo druk om.
Ik werk 32 uur en ben alleenstaand. Een schema heb ik niet, toch is het altijd netjes. Ik maak in het weekend of op mijn vrije dag schoon. Op werkdagen doe ik niet veel meer dan zorgen dat de afwas gedaan is na het avondeten.... Heb er echt een hekel aan als dat op het aanrecht blijft staan!
Krijg je dan alles op 1 dag gedaan chiggy? Ik snap ook niet waarom het bij ons in het honderd loopt en het bij anderen altijd zo netjes lijkt...
Wat bedoel je dan precies met dat het in het honderd loopt? Is het erg vies of rommelig? Wij hebben geen schema, maar ik ruim gewoon alles wat gebruikt is meteen op. Na het koken poets ik het aanrecht en het gasfornuis en gaat de afwasmachine aan. 's Ochtends zuig ik altijd eerst en ruim de afwasmachine uit. De wc's doe ik gewoon regelmatig als ik naar de wc ben geweest We draaien alle was in het weekend en dat wordt op maandag of dinsdag opgevouwen. Verder maak ik dingen gewoon schoon als ze vies zijn, maar als je alles gewoon opgeruimd houdt vind ik dat het er altijd al netjes uitziet.
Toen ik nog 32 uur werkte, deed ik elke avond wat. Was dan ongeveer een uur bezig en kon het redelijk bijhouden. Maar vind het echt slopend, werken, kinderen naar bed en dan nog schoonmaken. Nu werk ik 20 uur en geniet zo van de tijd die ik heb! Als ik nog zoveel zou werken, zou ik nu zeker weten een werkster nemen.
Ik heb standaard van die natte poetsdoekjes op de wc liggen. Elke dag even zo'n doekje over de bril en pot. Op zondag ga ik even lekker met bleek in de weer Als ik 's ochtends mijn tanden poets, loop ik de kamers even door. Bedden rechttrekken, kleren in de wasmand e.d.
Ja 's avonds nog poetsen zie ik niet zitten. Dus zal het toch op woensdag en in het weekend moeten. En het netjes verdelen met mijn man. Gelukkig helpt hij wel goed. En verder alles direct netjes opbergen of weggooien zodat je niet eerst moet opruimen vooraleer je kan poetsen. En een regelmaat aanhouden plus niet te streng en veeleisend zijn. Werkster is echt geen optie.
Dan is het misschien meer een kwestie van de rommel meteen opruimen Dan blijft het gewoon altijd netjes. Na het ontbijt meteen het aanrecht leegruimen. Vieze afwas meteen in de vaatwasser (als je die hebt), als je 's avonds je kleren uitdoet meteen in de wasmand of opvouwen en in de kast. Speelgoed meteen na het spelen opruimen. Jassen, tassen en schoenen meteen op zijn plek als je thuiskomt. Dat soort dingen? Dat helpt hier in ieder geval heel erg. Het is altijd opgeruimd.
Ja dat is de nagel op de kop denk ik ! Had ook een post hierover getypt maar die moet blijkbaar eerst goedgekeurd worden door het beheer .