Bedankt dames! Komt toch wel aardig overeen met hoe wij het aanpakken. Zitten leuke/handige uitbreidingen tussen zoals wat @Miss T schrijft over dat ze je moet komen halen omdat je "de puppies/katjes/konijntjes ook wilt zien/knuffelen." Denk dat dat een hele effectieve is voor onze dochter. Ze moet ook altijd eerst komen zeggen als ze van het ene speeltuintje naar het andere gaat. En als ze terug is van Pietje en bij Marietje wil gaan spelen. Over het algemeen houdt ze zich daar prima aan. Waar ze wel regelmatig de mist mee in gaat, is het aanpakken van snoep van "vreemden". Tot nu toe zijn het gelukkig geen echte wildvreemden geweest.. *klopt het af* Ik ga morgen alles nog een x rustig lezen. Ben nu niet al te helder meer na mijn avonddienst
Wat hier ook al eerder gezegd werd: ik vertel mijn kinderen dat ze met niemand mee mogen, of ze die nu kennen of niet. Eerst naar huis en aan mij vragen. Kinderen kunnen zo'n opdracht beter begrijpen heb ik gemerkt. Een 'vreemde' is een abstract begrip, als iemand zich voorstelt is hij bij wijze van spreken al geen vreemde meer. En je kunt nooit een volledige opsomming maken van wat niet mag: geen hondjes aaien, geen snoepjes aannemen, niet in de auto met een vreemde. Maar dan komt iemand met een konijn, een appel of op een scooter? Kinderen zijn te jong om daar zelf hun oordeel over te vormen. Dus ik vertel ze maar 1 ding: naar huis gaan en vragen. Ik kan die inschatting wel maken.
Ik heb als kleuter in Engeland gewoond en we leerden daar op school het volgende liedje: Say no to strangers , say no no no no Say no to strangers , don't ever with them go Wat mij betreft zouden ze zoiets ook in nl op school mogen doen, denk dat dat goed werkt
Maar dan mis je enorm veel. Het gaat namelijk in een groot deel van de gevallen niet om vreemden, maar om kennissen. Ik heb ze daarom verteld dat ze met niemand mee mogen, behalve met opa/oma.