Hoi, gisteren met Niels bij het CB geweest en alles was goed, behalve dat zijn lengte volgens de dame daar wel erg klein/kort is, namelijk 86 cm. Nu ben ik zelf niet zo groot (1.52) en mijn man ook niet echt (1.83) dus heel erg verbaasd het me niet, maar ze had het erover dat ze het toch wel even ging noteren als aandachtspuntje voor de volgende keer, ze had het zelfs over een bepaald groeihormoon? Nu vraag ik me af of 86 cm bij deze leeftijd echt zo klein is (ik heb namelijk in de groeicurve gekeken en daar valt het gewoon binnen de 'standaard norm') en wat ze dan eventueel zouden willen doen als hij bij het volgende bezoek nog steeds 'te klein' is, ofwel; iemand ervaring hiermee? Groetjes, Savita
Wat vreemd dat ze er een aandachtspunt van maken als het gewoon binnen de curve zit?! Vind het wel apart... Als hij gewoon mooi zijn lijntje volgt op de curve zou ik me zeker geen zorgen maken hoor. De een is nou eenmaal kleiner dan de ander. En zoals je al zegt, jullie zijn ook niet heel erg lang....
Nou als hij binnen die lijn valt dan zou ik me er niets van aantrekken en mochten ze er de volgende keer weer wat over zeggen vragen hoe ze daar bij komt gezien de lijn?!
Mijn zoontje is ook 2 jaar en 3 maanden en is ook 85 cm. Hij weegt 10,5 kilo en dus ook echt een ukkie. Zou niet weten waarom dat erg is. Niet iedereen is even groot. Geen zorgen maken hoor
@savita: ik weet niet precies hoe groot anne is... maar die past ook zonder moeite in mt86 dus die zal echt niet groter zijn. (draagt zelfs qua broeken regelmatig nog mt80) hier nooit opmerkingen gehad dat ze te klein zou zijn (wel te dik.. ) wel weten we dat ze gewoon niet heel groot is.. (maar dat is ze nu al 2 jaar en 3 maanden niet.. dus tja) en wij zijn allebei 1.75 ofzo.. dus dan zou die verhouding bij ons nog erger moeten zijn 1 voordeel: cb kan geen groeihormonen voorschrijven.. daarvoor zul je echt naar een echte arts moeten. en volgens mij schrijven ze dat helemaal niet graag voor dus ik denk dat het in de praktijk wel mee zal vallen.
Onze dochter is gisteren naar het CB geweest. Ze is altijd al aan de kleine kant geweest (net als haar mama en zat onder de gemiddelde lijn, maar volgens het CB zat ze nu juist weer in de curve. Ze is trouwens 2 jaar en 2 maanden oud en weegt 11,5 kilo Manytroubles
volgensmij is het niet heel erg klein maar ook niet groot...Ik zou me er niet te druk over maken...zolang hij mooi zijn eigen curve volgt en er geen extreme pieken of dalen in zitten... Mijn dochter is overigens op dit moment +/- 15 kg en 94 cm...
Bedankt voor jullie reacties, ben al wat meer gerust gesteld (niet dat ik me heel erg druk maakte, maar vond het toch een beetje apart dat ze het ook over 'groeihormoon' had enzo) en inderdaad ik had moeten vragen waarom ze hem dan zo klein vond aangezien hij binnen de curve viel maar op dat soort reacties kom ik dan weer als ik buiten de deur sta...
Toevallig is mijn buurjongentje ook klein en die is uiteindelijk bij de kinderarts terecht gekomen, heeft allerlei onderzoeken gehad en wat denk je. Niets aan de hand, is gewoon klein van stuk. Bij hem maakte men zich zorgen dat hij niet genoeg groeihormonen aanmaakte maar dat bleek het dus niet te zijn. Tja en als je ze dan ziet spelen, buurjongen dik een maand ouder dan Kylian, gewoon een grappig gezicht De ene klein de andere groot (Kylian is met zijn 3 jaar en 3 maanden 104 cm) Zolang je kindje het goed doet, gewoon eet en drinkt, geen pijn heeft enz enz zou ik me niets van het cb aantrakken
mijn zoontje was een paar maanden terug 90 cm.ik vroeg of dit niet te klein was, maar ze zei dat hij gewoon gemiddeld was. mijn meisjes zaten op die leeftijd al wel ruim 10 cm groter, en daar hebben ze nooit wat over gezegd (wij zijn lang) die zaten gewoon bovenin de curve. het lijkt me dat die paar cm dat jou kindje korter is echt niet zo'n probleem is. hij valt in de curve, en zij lijntje gaat gewoon omhoog toch? ze kletsen wel vaker rare dingen op het cb.
mijn dochter is net zo oud ongeveer en 94cm en weegt 13 kilo. volgens vele is zij weer erg groot voor haar leeftijd en kwa zien lijkt ze op een 3 jarige. volgens de curve iets groter dan gemiddeld. mijn zoontje is nu 6 maanden en nu al veel te groot voor zijn leeftijd komt boven de max lijn curve uit) en denk dat hij straks een grote vend gaat worden. ik zelf en partner zijn 1.80. niet zo heel lang naar mijn idee. mijn vader is wel 1.98 en heb een zusje van 1.90 dus lang zijn zit wel in de familei
Yara wordt zaterdag 3 en is 91 cm. Echt een ukkie nog. Ja wij zijn zelf ook niet groot dus verwacht ook niet dat het een lange dame zal worden. Ze heeft altijd onder de curve gezeten, maar zolang ze haar eigen lijntje vormt is het goed zeiden ze hier bij ons.
Tja heerlijk die cb's hoor ! Hier ook twee kleine opdondertjes ! Malou was met 2 jaar en 2 maanden 9620 gram en 83 centimeter. Ruben wat met 2 jaar en 2 maanden 9375 gram en 83 centimeter. En dat was bij beide gewoon prima gegroeid in hun eigen lijntje in de groeicurve. Ik ben zelf overigens 1.72 en vriend is ergens in de 1.90, niet al te klein geloof ik dus ! Maar komt met die kleintjes wel goed en hier geen hormonen hoor ! Liefs, Hanneke!
Hoi, Mijn dochtertje is ook klein. Zit zo tussen de -1 en -1.5 in de curve. Met 2 jaar 2 maand was ze 84 cm en 11.4 kg. Nu 3 maand later is ze, denk ik, ca. 87 cm en weegt ze ca 12 kg. Heb me er ook veel zorgen om gemaakt maar ze is gezond, eet ruim voldoende (hoewel hoeveelheid eten weinig tot niets uitmaakt voor de lengte) en ontwikkelt zich prima. Dus hier gewoon ook een kleine meid. Ik ben 1.68 en mijn man is 1.81. Beide niet al te groot dus. Volgens CB geen reden tot zorg. Het wordt pas "bedenkelijk" als ze echt onder de -2/-2.5 lijn duiken of echt gaan afwijken van hun zgn "target length" - of + 9 cm. Zie hiervoor oa deze link TNO Preventie & Zorg - Groeicalculator Als je het invult zie de te verwachten lengte op basis van de lengte van jou en je man en vervolgens de te verwachten lengte op basis van de lengte van Niels op dit moment. Hier mag gerust 9 cm tussen zitten.
Inderdaad is hij prima volgens zijn eigen lijntje in de groeicurve gegroeid, maak me er dus verder maar niet al te druk om. @ Novanne; bedankt voor de link, wel grappig om te zien en ben benieuwd of het ook klopt (zal helaas nog een jaar of wat duren voordat we daar achter komen )
esmee is ook niet alte groot. 84,5 cm en 10,5 kg, ze is al van af de geboorte vrij klein. ze groeien van zelf wel, je kan ze moeilijk uit rekken. laat het cb lekker kletsen.
Snap dat je ongerust bent, maar opzich niet erg dat ze het even extra in de gaten houden toch? Stel dat er 'iets' zou zijn, dan zijn ze er meteen bij. Wordt het niet gemeld, en blijkt er achter af wat te zijn is het ook niet goed.
Wees juist blij dat ze dit soort dingen zo goed in de gaten houden. Als je kindje wel te kort groeihormoon aanmaakt, krijgt het te maken met dwerggroei. Het is van groot belang dat zo'n tekort tijdig behandeld wordt, omdat de groei door het geven van kunstmatig groeihormoon gestimuleerd kan worden en je kindje uiteindelijk toch nog een redelijke lengte kan bereiken.. Een cb zal zoiets inderdaad nooit zelf behandelen. Maar zij kunnen bij je bij voldoende aanleiding wel doorsturen naar een kinderarts. Is er niets aan de hand, nouja, dan heeft het wat tijd gekost. Is er wel wat aan de hand, dan denk ik dat je je cb toch wel dankbaar bent voor hun adequate handelen...
Mijn zoon was met 2 jaar en 3 maanden net zo lang heb het even nagezocht. Hij is klein van stuk en dat is hij nog steeds word volgende week al weer 8 jaar. Hij heeft er geen last van hoor wil alleen graag een grotere fiets, maar dat kan niet want dan kan niet met zijn voeten bij de grond.
Hier met precies 2 jaar 93,5 cm en 15.4 kg. Behoorlijk groter dus. Maar als jij zelf 1.52 m bent zou ik me er echt geen zorgen om maken. Het zou vreemd zijn als je een reus van een kind zou hebben lijkt me.