Borstvoeding en je gewrichten

Discussion in 'Borstvoeding' started by Ago, Jul 11, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Een vraagje. Ik geef momenteel 11 maanden borstvoeding. De laatste tijd krijg ik steeds meer last van mijn gewrichten. Ze doen echt pijn. En ik merk dat dit rondom de menstruatie erger is.
    Kan dit met de bv te maken hebben (hormonaal?)? En kan ik daar iets aan doen (vitaminen o.i.d. slikken)?
    Ik slik momenteel van davitamon al vitaminen voor borstvoedende moeders.

Iemand enig idee?

2. Maria999

Maria999 Fanatiek lid

Jan 5, 2012
    4,525
    2
    36
    Kan het niet zijn dat je schildklier te traag werkt? Dat gebeurt vaker na een zwangerschap. BV geeft geen gewrichtspijn volgens mij...

3. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Schildklier ben ik onlangs nog op geprikt, daar kwam niks uit.
    Heb wel eens gehoord of gelezen dat bij bv en zwangerschap je gewrichten weker worden of zo. Ik kom momenteel nog met moeite de trap op, het is echt pijnlijk..

4. Amaryllis

Amaryllis Fanatiek lid

Aug 24, 2008
    3,708
    4
    38
    Ik heb pas gegoogled op 'ontzwangeren en gewrichtspijn', en toen las ik dat heel veel vrouwen daar last van hebben! (ik ook namelijk ;) )

Als je zwanger bent dan houd je extra vocht vast, ook tussen je gewrichten. Na de bevalling verdwijnt dit beetje bij beetje uit je lichaam. Daardoor komen de verschillende onderdelen van je gewrichten meer tegen elkaar aan te zitten, en daar moet je weer aan wennen. Dit kan een soort gewrichtspijn geven, beetje reumatisch.

Vandaar dus!

5. Abri

Abri VIP lid

Jun 16, 2010
    12,423
    3
    38
    Ik herken het ook wel een beetje, niet zoals jij omschrijft, maar mijn bekkenklachten komen met momenten dus aldoor terug (menstruatie). Nu ik weer zwanger ben is dat eigenlijk weg, maar had zelf wel het idee dat het ontzwangeren niet echt opschoot zolang ik onze dochter veel voedde. Oudste kreeg veel korter bv en voelde me veel sneller 'de oude'.

6. mie

mie Fanatiek lid

Jan 17, 2011
    1,680
    7
    38
    Ik heb behoorlijk last gehad van bekkeninstabiliteit. Zolang ik bv gaf, had ik nog steeds last van pijn aan mijn gewrichten. Eens ik met de bv was gestopt, ging dit eigenlijk heel snel over. Mijn kinesist wilde ook niet verder behandelen zolang ik nog bv gaf. Had blijbkaar iets te maken met weke gewrichten.

7. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Ik ben reumapatiënt en heb een heel slechte wervelkolom.
    Zwanger was voor mij heaven op dat punt! Gek genoeg kreeg ik wel erge BI, maar dat kwam door hormonen die de banden verweken. Na de zwangerschap ging het langzaamaan een beetje beter. Tot ik mijn cyclus terg kreeg. Rond eisprong en dag voor en de eerste twee dagen van de menstruatie loop ik nu weer een beetje kreupel.
    Heb je alweer een cyclus?

8. Stoffeltje

Stoffeltje Fanatiek lid

Mar 25, 2008
    1,293
    0
    36
    Juist nu mijn dochtertje gestopt is met drinken krijg ik weer veel meer klachten.

9. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Ja, ik heb wel weer een cyclus.
    Ben vanochtend bij de HA geweest en de diagnose luidt BI, ze geeft aan dat het wel door de bv kan komen (althans dat dat mee kan spelen (hormonaal). Ik ga over een maand toch stoppen met de borstvoeding, dan heb ik het jaar volgemaakt en dat was toch al het 'plan'. Verder start ik morgen bij een bekkentherapeut.

10. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

Oct 21, 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    Ik heb ook hypermobiele gewrichten sinds ik bv geef en daardoor ook nog bekkenklachten. Ik vind het niet echt een probleem. ik bv gewoon lekker verder.

11. Ago

Ago Fanatiek lid

Oct 11, 2010
    1,470
    1
    38
    NL
    Mag ik vragen wat je hiermee wilt zeggen? Want het komt nu een beetje over alsof ik een probleem maak van de pijn die ik heb (ik kom de trap immers niet meer op en kan amper nog een rondje met mijn dochter wandelen!) en dat voelt niet echt lekker...
    Maar misschien interpreteer ik je opmerking wel verkeerd?

12. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Dan is je huisarts verkeerd ingelicht.
    De hormonen die bij borstvoeding een rol spelen hebben totaal geen invloed op je bekken of op BI. Bij een zwangerschap heb je hormonen die zorgen voor een 'verweking' van het bekken, zodat je makkelijker bevalt (en die bevorderen bij vrouwen die er gevoelig voor zijn de BI). Maar die hormonen heb je alleen tijdens een zwangerschap, niet tijdens je lactatie.

Sommige gewrichtspijn en daaraan gerelateerde BI is wel hormonaal, daarom hebben sommige vrouwen op bepaalde momenten tijdens hun cyclus meer last. Maar in dat geval heb je tijdens de lactatie juist minder last, omdat borstvoeding de cyclus onderdrukt. Pas als de cyclus op gang komt kunnen die klachten erger worden, maar dat heeft dan te maken met de cyclus en NIET met de borstvoeding.

13. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

Dec 27, 2011
    9,175
    10,710
    113
    Misschien nog eens een expert mee laten kijken naar je houding tijdens het voeden en tijdens het dragen? Je kindje wordt immers steeds zwaarder!

14. zwangervan4e

zwangervan4e Fanatiek lid

Jul 23, 2009
    1,037
    0
    0
    uuuhhhh... mijn kinderen
    Ik geef momenteel 7 mnd borstvoeding en.ik word nu getest op reuma omdat ik veel last van.mijn gewrichten heb. Maar lees nu dat het bij ontzwangeren hoirt.

Share This Page