Deze heb ik ook geplaatst bij de lactatiekundige, maar mss hebben jullie er ervaring mee? Mijn zoontje van ruim 5 maanden gaat 2 dagen per week naar het KDV (ma/woe) en 1 dag naar mijn ouders (di). Sinds 2 weken wil hij flessen van 180 cc. Hij drinkt dan uit een Avent fles met speen 1 en doet daar ongeveer 15/20 minuten over. Op dinsdag en woensdag krijgt hij verse melk van de dag ervoor en is dan tevreden met 2 flessen. Op maandag krijgt hij ontdooide melk en is hij de hele dag ontevreden. Hij wil dan 3 flessen van 180 cc. Kan het zijn dat er in de ontdooide melk minder voedingsstoffen zitten, zodat hij minder tevreden is? Dit is nu dus al een paar weken zo, dus het is niet slechts 1 keer gebeurd. Of zijn er nog andere mogelijke redenen? Mocht het van belang zijn, hij weegt 7750 gram. Hij krijgt BV op verzoek en drinkt doorgaans zo'n 6-8 keer per dag.
Voor de goede orde: ik vind het helemaal geen probleem, maar ben gewoon benieuwd wat de reden hiervan is...
Ik weet dat er bij ingevroren melk voedingsstoffen verloren gaan dus het zou kunnen. Mijn oudste kreeg maar heel soms diepvriesmelk, ze vond het niet erg lekker en ik zorgde meestal dat ik weer verse melk op voorraad had als ik moest werken en kreeg ze hooguit 1 fles diepvriesmelk.
Vraag ik me toevallig ook af. Merk met mijn zoontje ook dat hij sneller wil eten als hij diepvries melk uit een fles heeft gehad.
Voedingsstoffen gaan verloren, maar het aantal calorieen word niet op eens minder. Bij mijn dochtertje merk ik overigens geen verschil. Alleen drinkt ze meer als ze naar de opvang gaat, ik denk dat ze daar meer energie verbruikt door alle indrukken etc. Misschien ligt het aan de dag van de week? Moet hij weer wennen op het kdv na een weekend???
De voedingswaarde van de melk verandert niet na invriezen, er verdwijnen geen vetten of eiwitten. Wat wel verandert is dat de levende cellen doodgaan door invriezen, en door de langere bewaarperiode kan door de inwerking van de spijsverteringsenzymen de melk al wat 'voorverteerd' raken, waardoor de smaak wat veranderd en het wat lichter valt. Hoe dat zit verschilt van vrouw tot vrouw, de een maakt melk met veel, de ander met weinig spijsverteringsenzymen.
Klinkt logisch Dirksmama, ik was ook wel benieuwd. Weet alleen dat het minder lekker ruikt en smaakt dan verse melk.