hoe vaak echo

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Dromer, 12 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dromer

Dromer Actief lid

29 mei 2010
    152
    0
    0
    administratief medewerker
    Ik lees hier soms dat sommige vrouwen al 19 keer een echo hebben gehad. Krijg je bij elke controle bij de vlos een echo en hoe vaak ga je op controle. Ik heb 24 augustus mijn eerste echo bij 8 weken en 4 dagen.

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.834
    19.172
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In Nederland krijg je over het algemeen maar twee of drie echo's. De termijnecho (die jij straks krijgt) is redelijk standaard, die krijgt eigenlijk iedere vrouw. Daarmee bepalen ze de zwangerschapsduur en er wordt gekeken of het hartje klopt.
    Rond 20 weken krijg je een uitgebreid echoscopisch onderzoek. Die is vrijwillig, je hoeft hem dus niet te doen. (Maar ik krijg de indruk dat bijna iedereen hem wel laat doen.) Ze kijken dan bijvoorbeeld of een kind geen open ruggetje heeft, of er drie bloedvaten in de navelstreng zitten, of de niertjes al voldoende ontwikkeld zijn etc.
    Dan zijn er nog verloskundigen die tegen het einde van een zwangerschap een liggings- en groeiecho doen. Sommige praktijken doen dat standaard bij alle patiënten, maar ik krijg de indruk dat dat maar een minderheid is. Er zijn ook praktijken waarbij ze het alleen doen als ze er een reden voor hebben.

Er zijn wel verloskundigen die (bijna) elke controle een echo maken, maar volgens mij zijn dat er maar weinig. Gyneacologen zijn daar over het algemeen wat makkelijker mee. Maar als je bij een gyneacoloog loopt, is daar (bijna altijd) ook een medische oorzaak voor.

Verder heb je natuurlijk gewone controles, waarbij ze vragen hoe jij je voelt, je bloeddruk meten en voelen hoe hoog je baarmoeder ligt en hoe groot die is. En ze luisteren dan even naar het hartje.

3. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Hoihoi,, Als je zwangerschap 'normaal' verloopt en je niet met een behandeling (icsi of ivf) zwanger bent geworden krijg je de standaard echo's. vaak rond de 11e week je 1e en met 20 weken de 20 weken echo. Verder als alles normaal verloopt krijg je niet standaard nog een echo. Hoor ook wel eens dat iemand rond 8 weken een echo krijgt en dan met 12 weken weer en dan met 20 weken.
    Sommige kiezen er ook voor om een pretecho te doen, dit is geheel op eigen kosten.

4. Gwen81

Gwen81 Fanatiek lid

24 okt 2009
    2.167
    0
    0
    NULL
    NULL
    Sommige meiden krijgen heel veel echo's omdat ze extra onder controle staan. Maar niet iedereen krijgt zoveel echo's hoor.
    Ik heb er bv officieel maar 2 gehad. 1e termijnecho en daarna de 20 weken echo.
    Ik heb nog een extra echo in het ziekenhuis gehad omdat ik teveel harde buiken had met 28 weken, die ook nog es pijnlijk waren.
    Mijn vk dacht dat mijn baarmoedermond al aan het verstrijken was dus hebben ze dit nagekeken met echo. Gelukkig bleek dit niet zo te zijn.
    Ik had ook graag nog wel een keer willen kijken maar ik zal toch echt tot de bevalling moeten wachten, tot ik hem weer zie.

5. smartie1980

smartie1980 Niet meer actief

Ik heb een medische echo gehad met 7 weken om te kijken of ik inderdaad echt zwanger was.
    Natuurlijk kreeg ik ook de termijnecho (week 12) en straks de 20 weken echo.
    Mijn VK wil 3 extra echos doen ivm kans op zwangerschapssuiker. Waarschijnlijk in week 29-30-33.
    Ze kijken dan of mijn kindje niet te hard groeit.
    Meestal zijn het er inderdaad maar 2.
    Een vriendin had ook HG (net als ik) en heeft vaak in het ziekenhuis gelegen. Zij raakte zo uitgedroogd dat ze een stuk of 10 /15 echo's heeft gehad in totaal.

Veel echo's is leuk, maar ik denk een kleine troost als het is omdat er medisch dingen aan de hand zijn.

6. Lima 84

Lima 84 Fanatiek lid

4 aug 2008
    1.998
    27
    48
    Het ligt er inderdaad aan of je een medische indicatie hebt of niet. Ik ben zwanger van een tweeling en ik al ±10 echo gehad. En ik heb er nog 4 gepland staan.....

7. Elena22

Elena22 VIP lid

10 feb 2010
    8.114
    1.799
    113
    Kraamverzorgende
    Hey!

Ik ben een van de dames die al een heleboel echo's heeft gehad maar inderdaad om medische redenen.
    Ik kreeg mijn eerste echo met 6 weken, de tweede echo met 8 weken, de derde met 12 weken, toen de 20 weken echo, tijdens deze echo bleek helaas dat ons zoontje veels te klein was en moest ik rust nemen en werd elke week gekeken of hij inmiddels wel groeide... wat gelukkig het geval was :) Nadat zijn groei eindelijk 'normaal' was zijn ze gaan kijken of hij al tekens van mijn erfelijke ziekte vertoond en vervolgens ben ik opgenomen geweest met mogelijke zwangerschapsvergiftiging. En 2 weken geleden heb ik nog een groeiecho gehad en nu is mijn zoontje boven gemiddelde gegroeid (ben gestopt met werken dus lekker veel rust) :D

8. Dromer

Dromer Actief lid

29 mei 2010
    152
    0
    0
    administratief medewerker
    Het is inderdaad leuk om je kindje vaker te zien op een echo maar niet als daar medische redenen voor zijn. Bedankt voor jullie reacties!

9. patje20

patje20 Fanatiek lid

14 sep 2006
    2.871
    13
    38
    Vrouw
    Ergens in de polder
    Hier ook een medische indicatie, heb nu 2 echo's gehad, krijg er morgen weer 1 bij de vk. Dan met 20wk in het zh. En ze willen met 28 en 34 wk ook nog een echo maken vanwege me bmi. Dus dat zijn er al 6.En wie weet wat we allemaal nog meer extra krijgen.

10. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    ligt helemaal aan je vk praktijk.

mijne doet standaard bij elk bezoek tot 14 weken een echo. (dan heb je er meestal al 3 gehad dus). dan 20 weken echo, 30 weken echo en 36 weken echo om te kijken naar ligging. Deze krijgt dus iedereen.
    Wil je dan nog combi test, dan krijg je ook de uitgebreide echo met 12 weken in ziekenhuis.

ik krijg er meer.. vanaf 36 weken nog elke week 1 om ligging te blijven controleren.

11. Jippie

Jippie VIP lid

3 feb 2007
    11.784
    776
    113
    Wij zijn door middel van IVF/ICSI zwanger geworden. Dit was een indicatie om tijdens de zwangerschap onder controle van een gyn te blijven. Wij kregen bij elke controle een echo. Eerst elke vier weken plus de standaard-screeningsecho's, daarna vaker. Een "normale" zwangere krijgt 2-3 echo's in totaal.

12. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik ben zo'n 'normale' zwangere, ik heb een echo gehad bij ruim 9 weken (eerste keer naar verloskundige), omdat ze dan nog geen hartje kunnen luisteren en er aan de buitenkant niets te zien is. Daarna de termijnecho met bijna 13 weken. Vervolgens de 20-wekenecho en over anderhalve week krijg ik nog een liggingsecho. Die laatste doen ze hier standaard, de kleine ligt in ieder geval al vanaf 29 weken in positie en is nu rustig aan aan het zakken in mijn bekken. Dus de kans op stuit is heel klein, maar volgens mij checken ze dan ook hoe het hoofdje ligt (welke kand het kind op kijkt), maar dan kan ik mis hebben.

13. meisje26

meisje26 Fanatiek lid

6 apr 2007
    1.797
    1
    38
    ik loop bij de gyna en heb tot nu toe een echo met 8,12,16,20,22 weken gehad, heb nu volgende week weer een echo, en daarna om de drie weken, dus zal in totaal wel op zo'n 10 tot 12 echo's uitkomen. medische indicatie is niet leuk het enige voordeel is dat je af en toe lekker een keertje extra naar de kleine mag kijken!
    liefs m

14. corina83

corina83 VIP lid

10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Mijn eerste echo was met 11 weken en 4 dagen, daarna met 12 weken en 5 dagen nog 1.
    Toen met 15 weken een medische echo ivm vorige zwangerschap wat toen mis ging in dat termijn.
    met 20 weken 2 echo's ivm verkeerde meting en een hartje wat moeilijk te zien was vanaf alle punten.

15. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Oeioeioei, sorry voor de ontzettend lelijke typefout!!!

16. Miepie74

Miepie74 Fanatiek lid

10 okt 2008
    4.062
    8
    0
    Volgens mij is bijna niet 1 zwangerschap standaard, maar standaard krijg je hier iig een termijnecho rond de 10 weken en de 20-wekenecho.

Maar bij mijn eerste zwangerschap had ik bloedverlies dus kreeg ik bij week 8 de eerste echo door dat bloedverlies, bij week 10 de termijnecho en op de 20-wekenecho was niet alles goed vast te leggen dus kwam ik nog een keertje terug. In totaal dus 4x een echo.

Bij deze zwangerschap heb ik een termijnecho gehad bij 10 weken, een nekplooimeting bij 12 weken en nog wat omdat we deze keer wel de combitest deden, ik krijg bij 20 weken een echo en ook bij 28, 32 en 36 weken omdat Mini zo klein was bij geboorte (2850 gram bij 42 weken) en ze bijna geen vruchtwater meer had dus word ik extra gemonitord, wel door de verlos trouwens.

Ondanks dat ik geen voorstander ben van al te veel echo's (ik merkte aan Mini dat ze er in de buik echt niet van gediend was, hihi), ben ik wel blij dat ik en de kleine nu wat beter in de gaten word gehouden...

17. Micha 2

Micha 2 Bekend lid

4 jul 2010
    612
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb zelf ook een medische indicatie, waardoor ik bij een gynaecoloog loop. Bij elke controle, en dat is in het begin iedere 4 weken en later korter op elkaar, krijg ik een echo.
    Ik weet ook nu al dat ik in het ziekenhuis zal moeten bevallen.
    Ik moet zelf medicijnen gebruiken en daarom willen ze het extra goed in de gaten houden allemaal.
    Ik vind het wel heel speciaal om de ontwikkeling zo goed te kunnen volgen. Maar ze doen het ook niet voor niets.

18. shining

shining Actief lid

25 mrt 2008
    150
    0
    0
    Ik heb 5 echo's gehad, zonder medische indicatie. Het begon met 2 (termijn)echo's bij 9 en 13 weken. De verloskundigepraktijk zat rond mijn verwachte datum vol en moest daarom een vroege echo doen om te kijken wanneer ik uitgerekend was. Daarna keken ze toch nog een keer bij een week of 13 omdat je dan veel meer ziet. Toevallig ook 2x een 20 weken echo gehad, omdat ze het ruggetje bij de 1e 20 weken echo niet goed konden zien.

En daarna nog een pretecho met 30 weken! Maar die betaal je zelf.

19. Bij Jelle had ik een termijnecho met 11 weken en 3 dagen, en dan de 20-weken echo.
    Nu ook weer een termijnecho gehad, dit keer met 9 weken en 5 dagen, en weer de 20-weken echo.
    Verder geen echo's in het vooruitzicht, 2 per zwangerschap dus.
    Oh, wacht... nu vergeet ik dat bij Jelle de 20-weken echo in eerste instantie niet helemaal goed te beoordelen was omdat meneer steeds weg bleef draaien... dus 2 dagen later mochten we terugkomen om het nog eens goed te beoordelen.

Ik ben bij een verloskundige die zelf geen echo-apparatuur heeft,
    dus in dat geval worden er natuurlijk ook niet meer echo's gedaan dan medisch noodzakelijk.
    Natuurlijk is het altijd leuk om je kleintje op TV te zien, en je kan daarom ook nog kiezen voor een extra pretecho... maar inderdaad, verder liever niet al te veel echo's als dat wil zeggen dat alles gewoon goed verloopt, en er geen reden is tot twijfel.

Het wordt toch pas het allerleukst als je straks van je kleintje kan genieten, echt live, als ie geboren is :)

20. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    Ik had een spoed echo met 6,1 weken ivm bloed verlies
    1e echt echo met 7,6 weken (loop bij de gyn)
    2e echo krijg ik volgende week met 11,6 weken (termijn echo bij gyn)
    en daarna mag ik als goed is naar de vlk en heb daar de 20 weken echo

Dus maar 3 officiele echo's

Deel Deze Pagina