Hoe vaak en hoeveel huur/zorgen/KGB moet jij terug betalen?

Discussie in 'De lounge' gestart door heidiane, 25 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.647
    7.431
    113
    Vrouw
    [QUOTE="heidiane, post: 23766688, member:
    Ik zag dat mijn'geschatte loon 5000 minder was dan mijn loon afgelopen jaar. Ik ga hem niet hoger zetten. [/QUOTE]

    Wat al gezegd is, wèl hoger zetten anders kan je terug betalen.
    De belastingdienst zet hem vaak te laag waardoor je terug kan betalen. Ik check hem aan het begin van het jaar altijd en zet hem een paar duizend euro hoger. Ja, dan krijg ik over het jaar te weinig toeslagen maar minder rkans op terug betalen. En volgend jaar januari check ik alles en voer ik alles correct in en krijg ik vaak nog een leuk bedrag terug. Soms wel 2000 euro.
    En ik check om 3 maanden of mn verzamelinkomen bij toeslagen nog op hetzelfde staat. Ik heb al een paar keer gehad dat ik ineens meer toeslagen kreeg mn salaris ineens weer omhoog gezet was. Door de belastingdienst.
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.038
    3.121
    113
    Net bericht gekregen. Had de kgb stopgezet en de kot laag ingeschat. Krijgen we nu ruim 1200 terug.
     
  3. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Als de jaren gesloten zijn eventueel overwegen verzoek tot middeling in dienen als er veel verschillen zitten. Kan soms gunstig uitpakken. Wel altijd verdraaide goed controleren of t in t lopende jaar goed blijft lopen, want dan willen ze nog wel eens bijstellen wat niet altijd de bedoeling is.
     
  4. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ik moet helaas alweer iets van 3000 terug betalen.
    En dat terwijl ik al jaren een wajong heb, en mn vriend heeft al 2 jaar hetzelfde inkomen.
    De belastingdienst doet telkens t inkomen dus omhoog gooien, dus maar weer een regeling gaan treffen...
    Sinds ik een relatie heb is t elke keer gezeik met de belasting dienst :(
     
  5. Kraamzuster

    Kraamzuster Actief lid

    21 mei 2020
    230
    105
    43
    Vrouw
    Ik krijg elk jaar een voorlopige berekening binnen voor KGB. En ieder jaar zeg ik het weer op. Een jaar later krijg ik een definitieve berekening binnen, en blijkbaar had ik er dan recht op........ en krijg ik weer geld terug.:roflmao:

    Maar in het verleden weleens moeten betalen voor KOT.
     
  6. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw
    Je kan zit zelf ook controleren bij je toeslagen en het bedrag aanpassen. Ze schatte je dan waarschijnlijk te laag in ipv te hoog.
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  7. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Staan beide inkomens wel bekend bij de belastingdienst (als in het gezamenlijk inkomen van jullie beiden?)
    Je kunt het zo inzien bij je toeslagen met welk inkomen ze rekenen hè.

    En het klopt niet als ze het inkomen hoger maken, dat je dan meer moet terug betalen. Of zetten jullie het dan weer zelf naar beneden?
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  8. YaelStone

    YaelStone Fanatiek lid

    5 aug 2019
    2.286
    4.154
    113
    Als het vaker misgaat zal je er zelf achteraan moeten denk ik. Belastingdienst schat je inkomen op het inkomen van het vorige jaar, dit kan je super eenvoudig wijzigen in de toeslagen app.
     
  9. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Middeling heeft geen invloed op de toeslagen. Ik had ooit een x een ontslagvergoeding en ik heb dat toen uitgezocht, maar helaas...
     
  10. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Heee dat is flauw. Ik deed t destijds voor de IB dat was best een jackpot (van student naar werkend naar fulltime)
     
  11. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.026
    17.040
    113
    Vrouw
    Soms een paar tientjes terug betalen, soms krijgen we nog wat terug. Hier beiden een vast rooster, dat maakt het wel wat makkelijker.
     
  12. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ja ik vind het ook enorm flauw haha...
    Ontslag krijgen en dan ook nog afgerekend worden op m'n toeslagen..
     
  13. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Met KOT zet ik de uren altijd een paar lager per maand en het jaarinkomen wat hoger. Wij hebben een jaar of 2/3 geleden echt zoveel terug moeten betalen, dat nooit en nooit meer.
     
  14. Kimmetjuh90

    Kimmetjuh90 VIP lid

    14 dec 2017
    16.976
    9.921
    113
    Vrouw
    Postbezorgster
    Ow.. nooit geweten dat ik t zelf kon aanpassen..
    Ja beide hebben we door gegeven toen mn partner fulltime ging werken.
    Mijn wajong was al bekend bij ze, ik zelf pas niks aan, wist niet dat dit kon überhaupt, ik bel ze altijd en dan doen zij t voor me, maar nu heb ik niks qua wijziging door gegeven want t is heel 2020 hetzelfde gebleven, en nu moeten we van alle toeslagen terug betalen een deel.. ik snap er niks meer van...
    Nahja ik wacht wel op een betalingsregeling dan ofzo...
    Ja ik zal wel weer bellen met xe om door te geven dat dit niet klopt, omdat het inkomen heel 2020 hetzelfde is gebleven..
     
  15. heidiane

    heidiane Fanatiek lid

    5 jul 2010
    1.721
    1.647
    113
    Ik ga mijn geschat inkomen niet aanpassen. Wel zo min mogelijk ervan pakken zodat ik wel terug kan betalen. Dan reken ik daar wel op. Zal na verloop van tijd wel meer te voorspellen zijn mijn salaris is namelijk ondanks onregelmatig werken best stabiel.
    Ik ga nu ook minder werken dus loon wordt ook lager.

    Welke stappen moet je trouwens doen? Moet je bij belastingdienst/toeslagen je inkomen veranderen? Ik zie daar namelijk weer niet staan wat hun inschatten.
    Als ik naar inkomen wijzigen ga zie ik het nog niet.
     
  16. NORAH1979

    NORAH1979 Fanatiek lid

    18 aug 2017
    1.329
    645
    113
    Vrouw
    Ik zou niet bellen, maar het via de toeslagen app of toeslagen.nl gaan doorgeven. Op die manier hou je zelf controle en heb je inzage in wat er geregistreerd staat.

    Ook berichtenbox van mijn overheid op je mobiel zetten. Dan krijg je een seintje wanneer er een nieuwe beschikking/berekening klaarstaat. Kun je het nooit missen.

    En volgens mij stuurt de belastingdienst ook per post een specificatie van de berekening toch?

    Ik zou als ik jou was ook die van 2021 controleren en aanpassen.
     
    Kimmetjuh90 en YaelStone vinden dit leuk.
  17. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.822
    113
    Dit, ik zou echt zelf de cijfers willen inzien. Want mijn ervaring met bellen is dat Pietje heel wat anders kan zeggen dan Marietje. En zeker alvast naar dit jaar kijken, want anders zit je waarschijnlijk weer met hetzelfde probleem volgend jaar. En het is echt niet moeilijk: Naar toeslagen.nl, inloggen met je DigiD en je hebt je overzicht. Succes!
     
  18. Peetje83

    Peetje83 Fanatiek lid

    29 jun 2011
    3.811
    2.405
    113
    Limburg
    Ik kreeg, op afgelopen jaar na, altijd nog een beetje terug. Alleen van 2020 moet ik in totaal een paar honderd euro terugbetalen
     
  19. lynole

    lynole Fanatiek lid

    22 nov 2014
    1.373
    560
    113
    Vrouw

    Waarom zou je je geschatte inkomen niet aanpassen? Je kan toch beter te weinig krijgen dan iedere maand rekening houden met dat je een deel moet terug betalen.

    Als je inlogt op toeslagen.nl dan kun je bij actuele berekening --> kinderopvangtoeslag --> dan klik je op kijk hier ....

    Dan krijg je een overzicht en daar staat het jaarinkomen. Via wijzigen kan je het aanpassen.

    Ik pas ieder jaar mijn inkomen aan want de belastingdienstbhoudt geen rekening mee dat ik ieder jaar meer ga verdienen.
     
  20. Leesteken

    Leesteken Fanatiek lid

    14 okt 2018
    3.646
    3.458
    113
    Sorry, maar dit is echt eigen verantwoording. Je moet altijd controleren wat de belastingdienst als geschat inkomen doorgeeft. En dan dien je dit zelf aan te passen. En als je moet betalen hebben ze het inkomen dus naar beneden gegooid, niet omhoog.
     
    NORAH1979 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina