Vlagprotocol Op 5 mei hangen in Nederland de vlaggen van zonsopgang tot zonsondergang in top. De vlag die gebruikt wordt is de Nederlandse driekleur zonder wimpel. De manier waarop gevlagd moet worden, is vastgelegd in een protocol van de Rijksoverheid. De vlaginstructie is verplicht voor de Rijksoverheid en lokale overheden. Burgers mogen naar eigen inzicht vlaggen. Richtlijnen Hieronder vindt u een aantal richtlijnen met betrekking tot het uithangen van de vlag: Er is geen richtlijn voor de afmeting van de vlag, behalve dat de lengte zich verhoudt tot de breedte als 3:2. De vlag mag in gehesen situatie nooit de grond raken. De vlaggenstok moet dus een goede lengte hebben. In principe mag de onderste punt niet aan de mast worden bevestigd; de vlag dient te wapperen. In het geval dat de vlag anders de grond raakt, mag hier een uitzondering op gemaakt worden. Vlaggen mogen niet tussen zonsondergang en zonsopgang worden gehesen of blijven hangen.
Bij de buren hangt hij nog halfstok... Zag ik net toen ik onze vlag uithing. Daarom zet ik altijd een wekker ‘s avonds Hier in de wijk hebben alle bewoners een vlag en wimpel gekregen bij oplevering van hun huis. Dus ik denk dat je daardoor hier ook wel veel vlaggen ziet wapperen op dit soort dagen. Ik vind het altijd een mooi gezicht.
Oeps van je buren Ik moest gisteren iets doen bij mijn ouders en had de buren gevraagd de vlag binnen te halen voor het geval we niet voor de schemering thuis waren. Maar goed ook, we waren om half 10 pas thuis. Wat een goed idee om vlaggen bij de oplevering te geven!
Hangt inmiddels juist om 13.00 uur kreeg ik telefoon en om 14.30 stond mn nichtje voor de deur met een volle tas kleding en luiers de hele dag was ineens compleet omgegooid, dus nooit meer aan de vlag gedacht. Vond t al een wonder dat ik er om 18.00 uur aan dacht
De hele straat hier heeft m nog halfstok hangen.... Wij hebben geen vlag, beter van niet ook want ik ben niet goed in dat soort dingen onthouden.
Wij wonen in een jaren 30 wijk en de meeste mensen vlaggen hier. Echt een mooi gezicht vind ik dat, al die oude huizen met vlaggen uit.Vanmorgen de vlag weer opgehangen. De kinderen vinden het ook altijd interessant.
Vanochtend hoorde ik nog bij een client van 88 dat ze het niet vind kunnen dat mensen om 10 uur nog hun vlag half stok hebben.
Hier in de straat zijn onze buren en wij met zn drietjes die vlaggen. Vind het altijd een beetje beschamend dat er zo weinig mensen dit doen hier.
Sinds wanneer is vlaggen verplicht? Ik heb nog niets eens een vlag. En zonder dat stukje stof (in mijn ogen) herdenk ik net zo goed belangrijke gebeurtenissen en vier ik net zo goed onze vrijheid.