Dilemma verhuizen

Discussie in 'De lounge' gestart door Luna86, 30 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    We hebben de knoop doorgehakt en we willen verhuizen. Onze voorkeur gaat uit naar nieuwbouw of een woning die we op kunnen knappen. Het liefste in de buurt waar we nu wonen. We wonen in een hele fijne buurt maar willen graag meer ruimte, meer tuin, oprit. De huizenmarkt houden we al een jaartje in de gaten maar tot nu toe is er eigenlijk niks voorbij gekomen waar we echt blij van worden.

Nu is er in het stadje verderop een nieuwbouwplan. Onze smaak, ik kan heel blij worden van het idee een nieuwe start aan te gaan. Maar het is niet in het dorpje waar ik zo fijn woon en eindelijk ons leven opgebouwd hebben.

Dilemma 1: mijn ouders zijn vanuit het westen naar ons dorp verhuisd. Ook op aanraden van ons. Wilde namelijk halverwege de kinderen gaan zitten zonder iemand echt in de buurt. Het stadje hiernaast ligt van ouders naar huis op 10 min rijden. Nu is dat 4 minuten.

Dilemma 2: mijn man krijgt ongeveer 10/20 min meer reistijd. Hij heeft nu ongeveer 50 min reistijd.

Het liefste zou ik een nieuwbouwproject in ons dorp willen maar dit zit er voorlopig nog niet aan te komen. Heel veel langer wachten willen we eigenlijk ook niet. Wat zouden jullie doen? Gaan voor je ‘droom’ en dus alles opnieuw op moeten bouwen plus dilemma’s of wachten tot er iets voorbij komt in ons dorp. Wat wel betekend dat we in ons huis geld moeten steken (dakkapel, nieuwe keuken, badkamer, zolder kamer creëren)

2. SDonya

SDonya Niet meer actief

Ik zou in je huidige huis blijven puur door de reistijd die je man nu al heeft. Laat staan met nog10/20 minuten erbij... Vind dat echt heel veel. Dan zit hij per week 1/1,5 uur langer in de auto.

3. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    De wegen om deze weg heen worden aangepakt. De reistijd zal in de toekomt wel wat minder worden. Ook is het bedrijf over een x aantal jaar contract vrij en zou hij ervoor kunnen kiezen dichterbij huis te gaan vestigen. Heeft trouwens niet perse zijn voorkeur.
    Hemelsbreed is het namelijk een minuut of 25 maar door file rijden zo lang.

4. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij woonde eerst ook zo dichtbij mijn ouders.
    Maar man had een reistijd van een uur.
    Wij hebben besloten om juist dichterbij zijn werk te gaan wonen. Halverwege tussen mijn ouders en zijn werk.

Nu dus een half uur van mijn ouders af en hij nog maar een half uur reistijd.
    Voor ons zou het dus een grote nee zijn om nog meer reistijd bij die 50 min te nemen.
    Is dat niet een optie? Om juist iets dichterbij te gaan wonen maar nog wel in de buurt van je oude dorp/ouders?

5. Rianne1988

Rianne1988 Actief lid

21 okt 2015
    150
    18
    18
    Ik zou het niet doen en wachten tot er een nieuwbouwproject is in het huidige dorp waar je nu woont. En dan evt je huidige huis opknappen.

6. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Hebben we overwogen. Maar in het stadje waar we dat project hebben gezien wonen best wat bekenden. Ik hoef daar niet helemaal opnieuw te beginnen. Mijn man maakt het overigens niet uit waar we gaan hokken, ook de reisafstand maakt hem niks uit. Hij wilt wel dat ik me er fijn voel aangezien ik het meeste thuis ben en de meeste contacten maak in de wijk.
    Als ik hier echt wil blijven wilt mijn man dat ook. Hem maakt het echt niks uit.
    Hoe bevalt het jullie in je nieuwe omgeving? Was het erg wennen?

7. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Daar gaat idd diep van binnen ook mijn voorkeur naar uit. Ik heb alleen het gevoel dat we veel ruimer, nieuwer en mooier kunnen wonen waarom zouden we dat dan niet nu doen?
    We zijn echt een beetje uit ons huis gegroeid en met de wens van een 3e kindje zal dat alleen maar meer gaan worden.
    Alleen is het huizenaanbod gewoon waardeloos in ons dorp. Er staat echt niks te koop in onze prijsklasse wat er een beetje naar onze smaak uit ziet.

Pfff wat vind ik dit een lastige keuze.. misschien moeten we dit project even aan ons voorbij laten gaan. Komt het gewoon iets te snel op ons pad. In juni komt er nog een project in de verkoop. Dan hebben we nog even de tijd met een makelaar te overleggen, en de gemeente te vragen naar nieuwbouwplannen/kavels.

(Morgen is namelijk de inschrijving :eek::D)

8. Prj

Prj Niet meer actief

Ik zou me gewoon inschrijven. Wordt het je toegewezen hoef je het nog steeds niet te doen maar is de optie er wel.... Je kan dan alsnog serieus gaan kijken naar deze optie

Luna86 vindt dit leuk.
  9. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Jeetje, dat is het zelf niet zo makkelijk kan bekijken. :D Dank je wel! Dit ga ik even mee nemen in onze keuze. Vanavond goed overleggen met mijn man.

Prj vindt dit leuk.
  10. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Oh en dan aan jou nog een vraag.

Huis 1 is Vrijstaand, maar randje hypotheek waardoor je de basis simpel moet houden zonder grote aanpassingen en opties. Deze zijn altijd later te realiseren. Zoals een mooie tuin bijv.

Huis 2, helemaal naar je zin maken, meteen een uitbouw, garage, dakkapel en alsnog een groot huis met ruime tuin maar wel een 2 kapper.
    Wat zou je dan kiezen?

11. Prj

Prj Niet meer actief

Absoluut huis 2! Ik ben van het in een keer goed doen zodat je er echt geniet als je er woont.

Wijzelf willen ook graag verhuizen maar hier in het dorp is ook niets naar ons zin en een volledig op hol geslagen woningmarkt zodat de prijzen echt belachelijk worden.

Wij willen graag naar een 2 onder 1 kap ivm grotere tuin, bijkeuken en garage. Alleen onze tussenwoning is zo ruim (10,6m diep en 5 slaapkamers) dat we qua woonruimte in de meeste 2 onder 1 kaps er op achteruit gaan. We hebben dan een kleiner huis, wel een garage en bijkeuken maar ook een dikke ton meer hypotheek.

Hier dus maar besloten dat we voorlopig hier blijven. Lekker goedkoop. En op het mooiste plekje van ons dorp met kleine kinderen.

12. mama2bengeltjes

mama2bengeltjes Fanatiek lid

28 jan 2015
    1.199
    531
    113
    Wij gaan vanuit Utrecht naar Beneden-Leeuwen verhuizen, hadden ook vrijstaand kunnen bouwen maar dan zijn te tuinen toch wat kleiner en nu hebben we een mooie tweekapper waar we alles op en aan kunnen doen zoals we dat zelf willen. Wij hebben dus gekozen voor de meest luxe versie van een tweekapper.

Succes met je keuze!

Luna86 vindt dit leuk.
  13. Prj

Prj Niet meer actief

Dit dus

14. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ik zou ook gaan voor n luxere 2-onder-1 kap.
    Hoe zit je hypotheek nu? Wij twijfelen ook maar deel daarvan is dat wij nu een hypotheek met 3,7% rente hebben die nog 6 jaar vast zit. Afkopen is nagenoeg zinloos en als we zouden verhuizen wonen we goedkoper in een duurder huis..

15. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Voor zover ik heb begrepen is de verkoop van je woning een van de uitzonderingen waarbij je nooit een boeterente betaalt voor extra aflossen, net als het einde van je rentevaste periode. Daarom is de verkoop van je woning een goed moment om je hypotheek kritisch te bekijken en te vergelijken met andere hypotheken.

16. Pimpelmeesje

Pimpelmeesje Fanatiek lid

12 apr 2015
    2.769
    2.145
    113
    Vrouw
    Docent Na&Sk
    Ja daarom duwt dat ons meer richting verhuizen..

17. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Ah, ok ik dacht dat je bedoelde dat verhuizen veel kosten voor de afkoop met zich mee zal brengen, ik begreep het al niet helemaal.

18. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.792
    9.311
    113
    Gelderland
    Ja dan snap ik dat het interessant is om te verhuizen.
    Wij hebben onze hypotheek net omgezet naar een lage rente omdat de periode erop zat. In ons geval zijn we een stuk meer gaan verdienen waardoor we gewoon hele andere mogelijkheden hebben. En aangezien het nu een goed moment is om te verkopen en te kopen..

19. Featherr

Featherr Fanatiek lid

20 jun 2016
    3.693
    3.130
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja! Naar een klein dorp verhuisd waar iedereen in de straat elkaar kent.
    Maar we wonen hier zo fijn! Heerlijk huis met grote tuin (1800m2).

Ik ben nog steeds iedere dag blij hier te wonen.

20. Meiske2015

Meiske2015 VIP lid

4 sep 2016
    7.734
    3.516
    113
    Volgens mij heb je de keuze voor jezelf al gemaakt en zoek je alleen bevestiging dat het oké is om naar een ander dorp te verhuizen ;)

10 minuten rijden naar je ouders is niks.
    Dat is nog steeds heel dichtbij.
    En je man heeft zelf al aangegeven die 10/20 minuten extra reistijd geen probleem te vinden.

Over de 2 opties.
    Ik zou gaan voor huis 1.
    Puur omdat het mij verschrikkelijk lijkt lang in verbouwingen te zitten.

Maar omdat jullie nu financieel beter zitten betekend het toch niet dat jullie gelijk nu een keuze hoeven te maken.
    Je kunt het ook een jaartje uitstellen en in een jaar tijd flink sparen.

DN2017 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina