Ik ben zelf een onwijze zoetekauw met weinig zelfdisciine. Dat wil ik niet voor mijn kinderen. Dus het roer gaat om en wij willen wat bewuster omgaan met suiker. Dus ik heb een boek gekocht: 100% suikervrij. De jongste gaat gewoon mee, die is nog geen zoetigheid gewend. De oudste is twee en zegt NEE! Een behoorlijk pittige peuterpuber waar we qua eten en drinken best wat mee te stellen gehad hebben. Ze heeft bijvoorbeeld altijd weinig gedronken. Zelfs zo weinig dat ze er biet meer van kon poepen. Het enige wat ze drinkt is diksap. Het liefst zou ik zien dat ze thee drinkt en water. Maar dat drinkt ze niet. Op haar boterham eet ze alleen appelstroop en jam. Als het aan haar zou liggen het liefst iedere dag chocopasta. Wat zijn gezondere alternatieven? En hoe zorg ik dat ze dat gaat eten? Ik wil liever geen strijd maken van eten. Maar ik wil wel dat ze gezonder gaat eten. Qua avondeten begint ze nu eindelijk ook groenten te eten. Ik laat helpen met koken en dan snoepen we stiekem paprika of komkommer. Eerder at ze alleen het vlees of de pasta. Wie heeft er tips? Hoe leer ik haar suiker af op een leuke manier? En wie heeft er gezonde alternatieven voor op brood of als broodvervanger? En het drinken?
Pure chocopasta...uit de biowinkel is volgens mij suikervrij. De appelstroop van zonnatura pakken (appel/perenstroop) en voor jam de fruitpasta van hero.
Ik denk simpelweg niets anders meer aanbieden. Een zin die mij bij blijft en ik van plan ben te (blijven) hanteren: wij bepalen WAT hij eet, hij bepaald HOEVEEL. Als jouw dochter dan tijdelijk minder of niet eet, laat het daar dan bij. Maak er inderdaad geen strijd van. Eet ze geen boterham met kaas? Dan niet, maar geef haar dan ook niks anders in de plaats. Als ze echt honger hebben dan eten ze echt wel hoor! Verder zou ik naast appelstroop en jam voldoende afwisselen met vleeswaren en kaas. Koop van appelstroop en jam de biologische variant. Je hoeft ook niet 100% suikervrij te eten he, je kindje al helemaal niet. Als het ergens van nature in zit zoals fruit en biologische jam/appelstroop kun je dat gerust geven. Het lichaam heeft het ook nodig. Doe het alleen met mate. Ik zou ook geen 'gezondere' varianten van bijv chocopasta geven, want wat leer je haar daar nou eigenlijk mee? Niets, je misleidt haar alleen maar. Je wil haar juist aanleren dat gezonde dingen de norm zijn.
ik ben ook heel bewust in wat ik mijn kinderen aanbiedt wat betreft suikers, ook zout e.d. En wil ook dat mijn kinderen een gezond eetpatroon krijgen. Maar een stukje pure chocolade hoort hier wel voor af en toe bij een gezond tussendoortje. Want af en toe iets lekkers mag ook hoor. Dat vind ik een gezond eetpatroon.
ow en 100% suikervrij als in nooit van hun leven toegevoegde suiker gaan jullie allebei nooit volhouden, want ik neem aan dat de kinderen op den duur naar psz en school gaan en naar kinderfeestjes gaan. Daar krijgen ze toch het nodige. En als jij je kindje leert wat gezond is en wat minder gezond en hen leert mate te houden dan bereik je veel meer denk ik. Tot een bepaalde leeftijd kan dat. Mijn zoontje krijgt ook nog amper toegevoegde suikers, tot 1,5 helemaal niet. Diksapijsjes bv en eet nog geen hagelslag en chocopasta op brood. Eet buiten rozijntjes nog geen snoepjes en krijgt ook geen kinderkoekjes, maar gewoon rijstewafel of soepstengel. Hij is daar nog tevreden mee dus prima. Als hij ouder wordt weet ik van de oudste veranderen die dingen wel en mag hij gerust dikkie dik koekjes oid. Maar ze weten dat veel dingen voor feestjes en af en toe zijn. De oudste kiest elke middag uit school iets uit haar trommel.
Klopt, ben ik helemaal met je eens! En je geeft dan ook een stuk pure chocola en geen suikervrije chocola. Jouw kindje weet waarschijnlijk al dat chocola een extraatje is en niet de norm. Dat ik volgens mij bij ts nu nog niet aan de orde.
Het valt op zich mee. Ze mag alleen op zondag chocopasta op brood. Yoghurt eet ze kaal en qua tussendoortjes krijgt ze een soepstengel/ een cracotte of rozijntjes en één stuk fruit. Het is vooral het drinken en het broodbeleg waar ik gezondere alternatieven voor zoek en een peuterdriftbuivriendelijke manier om het aan te pakken. We gaan thuis voor zoveel mogelijk suikervrij, maar als ze op een verjaardag is of bij opa en oma krijgt ze wel gewoon wat zij eten. Ze moet ook leren om lekkere dingen met mate te eten.
Qua drinken yoghurt drink? Die van Optimel is suikervrij (zit stevia in..is dan wel weer zoetstof maar kan volgens mij minder kwaad.. mocht het van de diëtiste ook drinken ) En smorgens en smiddags als jij bv koffie drink haar thee zonder suiker geven?
De diksap die ik heb zitten alleen fruitsuikers in. Dus dat zou je kunnen geven bij het eten als ze geen water of thee wil.
Smeerkaas zit geen suiker in Slimpie ranja zit geen suiker in Paté zit geen suiker in, maar dat ook niet teveel ivm teveel vit a en vet Pure chocolade is idd beter dan andere chocolade dus die als hagelslag voor 1 boterham? Optimel, Griekse yoghurt van de aldi en meergranen cracker zitten ook geen toegevoegde suikers in. Niet alle toegevoegde suikers weg laten want dan heb je het wel stabiel voor die tijd maar als ze dan een feestje hebben en zoet krijgen slaat het lichaam dat dubbel en dik op
Hier wordt ook bijna volledig suikervrij gegeten, zowel door mij als door de kinderen. Ik heb als zoet beleg alleen appel/perenstroop van Zonnatura. Wel krijgen ze hier 1x per dag een beker diksap van Covelt, dat is biologisch en zonder toegevoegde suikers. In de chocopasta van de biowinkel zit ook suiker. Je kunt ook zelf chocopasta maken. Hiervoor gebruik je dan wel een suikervervanger, zoals rauwe honing of kokosbloesemsuiker, maar dat is dus niet geraffineerd. Overigens maak ik er geen probleem van als de kinderen ergens anders wel iets met suiker eten, juist omdat het thuis niet gegeten wordt vind ik het prima dat ze het ergens anders wel eten. Bij de biowinkel hebben ze ook chocolade van Vivanti. Deze bevat 92% cacao en het kleine beetje suiker dat erin zit is kokosbloesemsuiker, die dus niet geraffineerd is. Deze chocolade is wel een beetje bitter als je het niet gewend bent te eten. Mijn dochter houdt er niet van, maar mijn zoontje vindt het heerlijk. Als je eens iets wil bakken waar natuurlijk bijna altijd suiker voor wordt gebruikt kun je dit gewoon 1 op 1 vervangen door kokosbloesemsuiker. https://www.pit-pit.com/kokosbloesemsuiker-gula-java.html
Wij eten geraffineerd suikervrij, maar eten wel de natuurlijke suikers uit diksap, rauwe honing, appelstroop, rozijnen e.d. In pure chocolade zit ook gewoon suiker trouwens. De biowinkel heeft wel 'fruitspread' zonder toegevoegd suiker. Verder is het een kwestie van gewenning; wat je niet koopt, kan je ook niet geven en wat je niet aanleert hoef je ook niet af te leren! Mijn zoontje bewaart zijn getrakteerde snoep in een bakje en een pannenkoek hoeft hij niet, tenzij met kaas. Hij is gek op rijstwafels, fruit, rauwkost en cashewnoten.
slimpie ranja zit aspartaam in, dat zou ik echt nooit geven. Als je suikervrij wil kijk dan een snaar coolbear ranja, de nieuwe suikervrij van carvan cevitan o ander tessiere maar dan zit nog sucralose in naast de stevia.
Ik denk dat het belangrijk is dat je voor jezelf op zoek gaat naar een goede thuisbasis. En idd, lightproducten zoals Slimpie of Optimel niet geven, dat is pure rotzooi en voor je het weet is je kind aan de diarree. Als je je kind het zoete af wil leren dan zou ik steeds meer gaan afbouwen. Bijvoorbeeld bij limonade steeds meer water en minder siroop oid. En waar je nog wel suikers nodig hebt, probeer dan de natuurlijke suikers. Die zijn beter voor je bloedsuikerspiegel. Een mooie beker met daarin water kan ook nog wel eens helpen. Dan vinden ze de nieuwe beker zo interessant dat water drinken in eens wel leuk is. Thuis houden wij een redelijke basis aan. En 1 keer per dag een snoepje mag ook. En als we elders op visite zijn dan mag mijn zoontje gewoon eten/drinken/snoepen wat ze daar hebben.
Ik geef nog liever suiker dan welke kunstmatige zoetsof dan ook en al die siropen bevatten het één en/of het ander. Alleen diksap is puur natuur.
Hier ook een yoghurtgekje, dat helemaal vrolijk werd van "yoghurtmelk", karnemelk! Ook eens het proberen waard?
Al eens humus geprobeerd? Dat is hier echt een heel groot succes. Zeker de verschillende varianten, roze (met bietjes erdoor) is hier zeker bij de meiden een favoriet ... lekker met je broodje in dippen of erop smeren. Of anders lekker avocado op brood of amandelpasta oid. Er zijn genoeg gezonde alternatieven Mocht je nog een ander boek willen lezen over eten en kids: Easy Peasy. Is echt een leuk boek om te lezen en heel duidelijk/makkelijk.
Hier nu thuis ook suikervrij. De jongste wil eigenlijk alleen kaas op brood. De kids kregen al weinig toegevoegde suikers en drinken veel water, dus dat gaat vrijwel probleemloos. Ik zoek alleen nog beschuit zonder suiker, dat mist de oudste. Qua drinken, troebel appelsap flink aangelengd vinden beide erg lekker.
Ik probeer het zelf ook. Maar nog best lastig met de oppassers.. En de gezonde alternatieven zoeken vind ik ook moeilijk. Helaas vindt mijn zontje de koekjes ook gewon lekkerder dan een rijstewafeltje. En andere zoete snoepjes lekkerder dan rozijntjes. Dus ik merk dat hij er steeds meer om gaat vragen. Mijn omgeving vindt het overdreven. ik merk dat zelfs mijn vriend er nu makkelijker in word met toetjes e.d. Dus als jullie nog handige producttips hebben? ik hou me heel graag aanbevolen!!