Hoe vaak eten jullie vegetarisch? (+Poll)

Discussie in 'De lounge' gestart door Maxellera, 14 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe vaak eet jij vegetarisch?

1. Nooit

74 stem(men)
    34,4%
  2. Een tot twee keer per week

79 stem(men)
    36,7%
  3. Drie tot vier keer per week

29 stem(men)
    13,5%
  4. Meer dan vier keer per week

17 stem(men)
    7,9%
  5. Wij eten vegetarisch

14 stem(men)
    6,5%
  6. Wij eten veganistisch

2 stem(men)
    0,9%
  1. Lieke1989

Lieke1989 Niet meer actief

Enig idee hoeveel er aan bossen gekapt word voor soja en ander gewassen te laten groeien?
    Verder. Hier word dagelijks vlees gegeten. Vegetarisch is echt een uitzondering. Het hoeven geen grote porties te zijn maar in mijn ogen wel noodzakelijk aangezien wij mensen alleseter zijn en ons lichaam daar ook op ingesteld is.(tanden darmstelsel ect).

2. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Heb je daar voorbeelden van? Want ik kom toch nog vaak op vleesvervangers uit en wil graag eens iets zonder.

3. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Zoals al gezegd herhaaldelijk hier; 95% van de soja gaat naar diervoer. Dus als er minder dieren voor de slacht gehouden zouden worden dan heb je veeeeeeel minder soja nodig en kun je op die grond weer andere gewassen planten.

cowgirl80 vindt dit leuk.
  4. Lieke1989

Maar vegetarisch eten is niet alleen soja.het zijn ook veel meer peulvruchten en groentes en om dat te laten groeien is veel land nodig, al dan niet biologisch bestrijdingsmiddelen bemesting ( komen weer dieren om de hoek aangezien dat beter werkt dan compost) en heel veel water. Wat lang niet altijd voldoende aanwezig is.

5. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Indiase of Thaise curry (pompoen, cashewnoten, aardappel, courgette enz). Of couscous, of parelgort (basissaus van tomaten bijv met rozijnen, wortel, courgette).

6. pippa26

pippa26 Fanatiek lid

14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Ja echt super goede dingen zijn er idd, maar je moet soms wel wat meer zoeken denk ik (bij ons brengt mijn man het dus mee maar dat is wel van kleine producenten etc).

Als je echt wilt moet je gewoon gaan proberen en blijven zoeken naar lekkere producten

7. iMoeder

iMoeder VIP lid

30 okt 2015
    5.943
    6.290
    113
    Voor alle eten is water nodig en landbouwgrond. Maar om 1 koe op te laten groeien is zoveel voer en water nodig dat een klein dorp daar een jaar van kan eten...

Heb je enige idee hoeveel een koe eet en drinkt in zn leven? En wat die produceert aan gassen etc.? Zo moeilijk is dat toch niet te begrijpen.

8. tuc

tuc Niet meer actief

Een zelfgemaakte curry of pastasaus wordt hier heel vaak zonder vlees gegeten. Een maaltijdsalade, kun je bv peulvruchten in doen.
    Een goed gevulde groenten/tomatensoep, is ook heerlijk zonder ballen hoor:p

9. Lieke1989

Jij kijkt er anders tegen op dan ik. Een koe is natuur die laat scheten. Jij en ik ook.net zoals andere dieren ook scheten laten en poepen en plassen dat is onze natuur en totaal anders dan de uitlaatgassen van auto's en fabrieken ect.daar licht het probleem niet bij de dieren ( maar bij onze bouw en reis lust)
    Ons lichaam is gebouwd om zowel vlees als groeten te eten. Dat van een koe om planten te kouwen. Sommige herbivoren hebben idd slachttanden maar die zijn ter verdediging van zichzelf.
    Er zij nou eenmaal 3 groepen dieren 1 die alleen planten eet, een die alleen vlees eet en 1 groep die beide eten. En daar vallen wij onder.
    En kies ik er voor om vlees, vis en planten te eten omdat ik er van overtuigd ben dat dat het beste is voor ons lichaam.
    En nog even over het buiten lopen , varkens kan je beter binnen laten of in een bos zetten want die verbranden in de zon. Kippen die vrije uitloop hebben zitten vaak toch nog binnen want dan hoeven ze niet op gevaar te letten want boven hun is het dicht.
    Maar goed ook al stoppen we massaal met vlees eten dan zijn er nog steeds dieren die eten nodig hebben aangezien ze niet opeens verdwijnen , tenzij de groepen dieren uitsterven van verhongeren aangezien dieren in gevangenschap helemaal niet meer weten hoe ze voor zichzelf kunnen zorgen. En voor diegene die melk , melkproducten en eieren eten?vind je daar dierenleed opeens niet meer van belang net zoals leer gebruiken?want dan gaat er nog steed een dier dood of word een kalf weggehaald bij de moeder voordat die zichzelf speent want anders is er geen melk meer voor ons.

10. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Maar die duizenden dieren die wij houden is niks meer van natuur natuurlijk. In de natuur leven geen 10.000en varkens in de oppervlakte van een megastal. Dat kan alleen in de kunstmatig georganiseerde omgeving die wij maken. Dus stop over dat dieren natuurlijk zijn en daarom ook duurzaam. Dieren zijn natuurlijk, de hoeveelheid dieren die wij op de wereld brengen voor onze consumptie zijn dat niet. Ik ben het met je eens dat wat vlees eten gewoon heel prima is. Maar we eten gemiddeld 3x zoveel vlees als aanbevolen met z'n allen, kom op. Het advies is 100gr rauw, een kipfilet weegt al gauw 200-300gram. En de meeste mensen eten rustig 1kipfilet pp, ik ken er ook die nog meer eten.
    Het feit dat we omnivoor zijn zegt alleen maar dat we het kunnen eten, niet dat we het moeten eten. Er zijn in de moderne wereld genoeg mogelijkheden om het niet te doen. En again, met de helft minder vlees ben je al een heel eind.

Nee, die dieren verdwijnen niet ineens, maar we zijn ook niet van de een op de andere dag vega(n) met zn allen. We eten allemaal minder vlees, er is minder aanbod nodig, boeren krimpen in (mijn persoonlijke voorkeur zou zijn dat die stallen dan dus gebruikt worden voor minder dieren, waardoor dierenwelzijn stijgt. Vlees wordt dan wel duurder maar aangezien we er minder van eten voelen we dat niet tot nauwelijks in de portemonnee), minder dieren om te voeden, enz. Enz. Volledig uitsterven hoeft van mij niet en ik geloof nooit dat dat ooit zal gebeuren, want dan zou de hele wereld ineens vegan zijn. Not going to happen.

Dat een vegetarisch/veganistisch etend persoon een kleinere ecologische voetafdruk heeft is gewoon een bewezen feit, daar hoeven we niet over de discussieren. Net als dat iemand zonder auto een kleinere ecologische voetafdruk heeft als iemand met auto. De vraag is of voor jou die duurzaamheidsslag opweegt tegen de ongemakken die je daaruit ervaart. Dat hoeft ook niet zwartwit te zijn. Je kan ook kiezen om je auto minder vaak te pakken, ipv meteen volledig de deur uit te doen.

Je stukje over vegetarisch en melkproducten ben ik het wel mee eens. Een vlees eten maar wel grote hoeveelhedenzuivel en eieren wegwerken is m.i. geen oplossing. Maar het is een feit dat een koe meer melk produceert dan vlees. Als we allemaal per gezin jaarlijks ongeveer de opbrengsten zouden eten van een zelfvoorzienende boerderij zoals die er vroeger waren dan zou de wereld echt een stuk gezonder zijn qua duurzaamheid.

marb, Liva en iMoeder vinden dit leuk.
  11. LiveLifeLovely

LiveLifeLovely Niet meer actief

Er staat dat het mijn vraag is toch? Dus kom maar op met antwoorden..

12. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    Ja inderdaad, het kwam over alsof je dat al wist of in elk geval ervan uit gaat dát dat zo is. Vandaar mijn vraag. Ben benieuwd wat jij denkt dat er in zit. En dan heb ik het niet over wan praktijken waar niemand achter staat, maar over normaal gesproken.

13. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.865
    8.510
    113
    Vrouw
    Ik eet wel vlees maar niet zoveel. Vind t gewoon niet zo lekker. Zuivel etc eet ik zeker weten wel.. Het is erg ongezond om alles te schrappen omdat je die voedingsstoffen gewoon nodig hebt.

14. Marihi

Marihi Fanatiek lid

3 dec 2012
    1.268
    671
    113
    En hoeveel levert zo'n koe op aan voedsel voor dat kleine dorp? Ik weet exact hoeveel een koe eet en drinkt omdat ik dat van jongs af dagelijks zie: als kalfje drinkt het melk, als koe eet het gras, maïs en wat brok. En het water wat ze drinken komt direct uit de grond oha en niet uit de waterleiding. Dit water en het voer scheidt ze weer uit, waardoor het meststoffen worden voor de groei van.... gras, maïs, groentes, volks tuinen etc etc

Chocolat vindt dit leuk.
  15. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Ik regelmatig. Eet niet graag vlees.
    Af en toe een stukje vis maak je mij veel blijer mee.

Vriend en dochter kunnen echt niet zonder vlees.

16. Littlegirl1989

Littlegirl1989 Fanatiek lid

2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    #76 Littlegirl1989, 15 aug 2017
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
    Kom op, kennen jullie de voedselpiramide niet? Van de onderste laag is het meeste nodig. Iedere stap er tussen levert je minder voedsel op. Hoeveel akkers met mais denk je dat voor 1 stal met koeien nodig zijn? En als we die akker niet met mais vol hoefde te zetten maar er graan op konden zetten voor brood dan waren daar meer mensen mee gevoed dan met die koeien die nu de mais op hebben gegeten. Bovendien konden we dan dat weiland waar gras op staat voor die koeien ook nog vol graan planten. Hier hoeven we toch niet over de discussieren, dit is gewoon algemene kennis... 1 kilo vlees kost 5kilo plantaardige stoffen. Dus 5x zoveel. Hoe kun je dan roepen dat dierlijke producten niet schadelijker zijn voor het milieu?
    Nee, dat water komt niet uit de waterleiding, maar had ook voor andere dingen gebruikt kunnen worden natuurlijk... 1kilo rund is 15.000liter water(!!). Dan kun je braaf de kraan dicht draaien tijdens het tandenpoetsen, een paar keer minder vlees eten helpt echt een stuk meer.

Verder weet ik niet wat jij ziet, maar dat is niet de bio-industrie. Een kalfje drinkt geen melk (want: dat drinken wij) maar kunstmatig geproduceerde producten. Verder leeft het, als het geluk heeft, deels op gras (waar dus geen plantaardige producten verbouwd kunnen worden) maar veel meer op mais (waar nog meer akkers voor nodig zijn, naast het al gebruikte grasland. Dat maakt al 2 weilanden onbruikbaar voor verbouwen van plantaardig voedsel direct voor de mens) en ander voer (wat geproduceerd moet worden en dus energie kost. Niet alleen maken, ook vervoeren enz. Enz.)

marb, cowgirl80 en nizzie86 vinden dit leuk.
  17. tuc

tuc Niet meer actief

Sowieso ben ik het er mee eens dat mensen een stuk minder vlees kunnen eten. Als ik zie wat er bij sommigen standaard in een macaroni schotel of kipstoofpot gaat, daar eten wij 3x van.
    En heb dat al vaker gezegd hier, er bestaan dus serieus nog mannen die thuiskomen en 2 stukken vlees verwachten.....kom op, zoooo jaren 50.
    Omdat ze honger hebben na zware arbeid, lees je dan in in voeding zou ik zeggen en zet een echte fatsoenlijke maaltijd op tafel.

Maxellera vindt dit leuk.
  18. Lieke1989

Tja is het dan niet handiger om de mens uit te roeien aangezien wij onszelf boven aan de piramide zetten? Allemaal stoppen met kinderen krijgen want wij zijn het meest vervuilende voor deze wereld.wij bepalen dat koeien,varkens,Kippen, vis ect in hokken moeten en dat zij ipv zelf eten zoeken worden ze gevoerd door ons, met dat wij bepalen wat ze krijgen. Vervolgens eten we ze nog op + ook nog eens extra planten -> nog meer natuurlijke ruimte waarvan wij bepalen hoe ze worden ingedeeld naast de weilanden dus ook akkers en ook nog de steden en dorpen en wegen.en zijn we ook nog eens zo gek dat we ipv de appel uit ons eigen tuin die van de andere kant van de wereld invliegen en die van ons gaan juist weer naar de andere kant.hoezo brandstof verspilling voor mijn vegatarische maaltijd.
    Dus verbeter de wereld begin bij jezelf.
    Zo sarcasme uit.

19. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

18 apr 2017
    763
    298
    63
    #79 Irisje24, 15 aug 2017
    Laatst bewerkt: 15 aug 2017
    Ik probeer vaker vega(n) te eten maar het is wel moeilijk hier bij mij thuis want mijn vader is echt een vleeseter. Mijn vriend en ik willen wel ongeveer 5 dagen per week vega(n) te eten straks als we ons huisje hebben maar helemaal vlees/vis eruit gooien lijkt mij wel lastig. Ik vind vlees namelijk heel lekker, ja best egoïstisch eigenlijk.. Ben dan wel van plan om het vlees bij een goede slager te halen waar hopelijk beter met dieren om is gegaan. Wie weet ga ik ooit overstag om volledig vegan te worden maar voorlopig nog niet.

Ik heb die documentaires ook gezien, echt heel heftig vond ik sommige dingen. Maar ik weet dat het niet overal er zo hard aan toe gaat, ik kom zelf namelijk van het platteland en ik heb nooit zulke erge dingen hier voorbij zien komen. Wel vind ik dat eigenlijk iedereen minder vlees zou moeten consumeren zodat massa stallen weg gaan en ook minder vis omdat de zee echt leeggevist word. Zo zonde.

Maxellera vindt dit leuk.
  20. Irisje24

Irisje24 Bekend lid

18 apr 2017
    763
    298
    63
    Hahaha doet mij denken aan mijn vader. Die is opgegroeid op een boerderij waar ze altijd 2/3 stukken vlees kregen bij het avond eten. Toen hij net samen ging wonen met mijn moeder vroeg hij heel verontwaardigd waar het vlees was omdat er maar 1 stukje lag. :p

tuc vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina