Ik word wel een beetje moe van waar de discussie nu heen gaat. Veel boeren hebben het idee dat mensen die minder of geen vlees eten broodroof plegen op hun of zoiets. De toon is ieder geval erg geïrriteerd/agressief. Ik snap dat zulke docu's extreme dingen laten zien, die het beeld vertekenen. En dat je als boer een beetje boos word van een Partij voor de Dieren geloof ik ook wel. Maar met argumenten als dat de voedselpiramide niet bestaat en mensen ook soja eten, daar kan ik ook niks mee. Mijn waarheid ligt dus in het midden van die extremen. Ik sta gewoon niet achter intensieve landbouw en het houden van duizenden dieren in 1 stal, of op een klein oppervlakte. En met 'natuur' heeft dat in mijn beleving ook niks meer te maken. Maar ik begrijp ook dat het in de economie van nu, niet anders mogelijk is, om je hoofd boven water te houden. Dus hoe ik het graag zou zien, is dat boeren veel beter betaald worden voor wat ze produceren. En dat het op die manier mogelijk word om minder massaal dieren te houden. En daar wat diervriendelijker mee om te gaan. En dat kan naar mijn idee alleen maar, als mensen niet meer verwachten dat ze iedere week hun supermarkt wagentje kunnen volgooien met kilo knallers zodat er iedere dag vlees op het menu kan staan. Dus meer voor betalen, en dan niet iedere dag vlees eten maar bijv 2-3 keer in de week. Dus zo doe ik het zelf dan.
Ik eet nooit vlees. Zal me een zorg zijn wat anderen daar van vinden: het is míjn keuze en daar heb ik net zoveel recht op als anderen op hun keuze. Mijn man eet vrijwel iedere avond vlees. Bij de kinderen wisselt het erg, we laten ze vrij in hun keuze om wel of geen vlees te eten. De oudste eet 's avonds vrijwel altijd vegetarisch, overdag eet ze soms wel vleeswaren op brood. De jongste eet een avond of vier in de week vlees en ook zo nu en dan vleeswaren op brood. Als ik vlees voor ze koop, probeer ik biologisch vlees te kopen, mijn man koopt vrijwel altijd 'gewoon' vlees.
Klopt, maar zoals het is gezegd is inderdaad meer dan 90% hiervan voor voedsel voor vee van de vleesindustrie. Als dit alles zou worden vervangen voor ruimte om groente te kweken zou dat veeel minder zijn, een mens eet echt niet zo veel als een koe of varken . Op deze website is te zien dat er in verhouding alsnog veel meer water nodig is om vlees te produceren dan groentes (valt me op dat het meeste nodig is om chocolade te produceren blijkbaar ) https://www.theguardian.com/news/datablog/2013/jan/10/how-much-water-food-production-waste En wat de bouw van het lichaam valt het ook mee (zie afbeelding), dacht vroeger ook altijd 'we hebben hoektanden dus we moeten vlees eten', maar dat is ondertussen wel achterhaald. Ons lichaam is net als andere primaten gericht op voornamelijk groentes. Anyway, ik probeer je echt niet te overtuigen hoor, ik denk altijd leven en laten leven . Maar vind het ook altijd wel interessant om er over te discussiëren.
Je bedoet mij, dus ik wil toch even reageren. Het is wel érg makkelijk om het richting broodroof te gooien. Boeren zijn niet alleen vleesfokkers, maar er zijn ook melkveehouders, akkerbouwers (die zullen dan waarschijnlijk juist helemaal dól op vegetariërs zijn?) en hoeveel andere vormen van boeren ook. Het lijkt alsof alleen financiën belangrijk zijn, maar een stukje waardering en respect is zéker zo belangrijk! Wanneer ik in de zorg werkte (zoals ik vroeger deed) en ik hoorde dat mijn cliënten opkikkerden wanneer ik werkte, dan deed me dat goed. Zo zal het bij ieder gaan die gewaardeerd wordt in haar werk. De agrarische sector krijgt helaas de laatste jaren steeds minder waardering en respect, worden integendeel juist gecriminaliseerd en uitgejouwd door (oa vooraanstaande) mensen en vaak op een heel minne en onjuiste manier. Maar helaas heeft deze groep een grote aanhang en worden geloofd. Maar naar de praktijk wordt niet gekeken. Dát doet véél meer pijn en geeft meer frustratie dan de teruglopende inkomens, want die probeer je op een andere manier op te vangen (door erbij te werken, bovenop je al volle werkweek of een neventak te beginnen. Zoals ik eerder al schreef: de landen om ons heen kijken met grote ogen hoe de nederlandse boeren werken en hoe efficient en milieuvriendelijk (de beste te wereld, hè!), maar door onze eigen medelanders (althans een groot deel) worden we verguisd. En dat doet pijn.