Hoi dames, Allereerst, sorry moderators en andere toezichthouders dat ik alweer een onderwerpje open met 'spoed' in de titel, maar ik heb vóór morgenochtend advies nodig waar ik iets mee kan, vandaar. Ik geef borstvoeding maar moet tijdelijk (3 à 4 dagen) overstappen op kunstvoeding uit een flesje. Dit op advies van de kinderarts en om een darmziekte bij mijn dochter uit te sluiten. Mijn dochter is morgen 5 weken oud en heeft niet eerder uit een flesje gedronken (ik kolfde niet, daar moet ik ook morgen mee beginnen om de borstvoeding op gang te houden voor het geval ik na 4 dagen weer terug wil/kan/mag naar borstvoeding). Ik geef borstvoeding op verzoek, gemiddeld nog 8 keer per etmaal. 's Nachts slaapt mijn dochter aardig door, 's ochtends zit er 3-4 uur tussen de voedingen en 's middags en 's avonds korter, soms maar 1,5 uur, soms 2 uur, maar nooit langer dan 3 uur. Nu is mijn vraag, hoe kan ik dat oplossen met flesvoeding? Ik wil 7 voedingen per dag gaan geven, zodat de overgang niet ineens te groot wordt. Heb al uitgerekend hoeveel schepjes enzo er dan in de fles moeten met hoeveel water. Maar.. Moet ik die voedingen plannen of kan ik ze gewoon aanbieden op het moment dat mijn dochter honger heeft? Dus echt op verzoek, dus dat er de ene keer veel meer tijd tussen de voedingen zit dan de andere keer? Ik heb geen flauw idee in hoeverre dat kan met flesvoeding.. Graag jullie spoedige reacties, dan kan ik morgenochtend vroeg ermee aan de slag
Je kunt flesvoeding in principe gewoon op verzoek geven, maar je moet er wel om denken dat je niet over een liter kunstvoeding per dag komt. Dus het kan zijn dat je het 's avonds een beetje moet rekken qua tijden. Aan flesvoeding zijn alle vitaminen toegevoegd, dus ik zou geen extra vitamine D bij geven.
Hoi, je kunt kv gewoon op verzoek geven. Ik heb het nooit anders gedaan. Omdat kv beter vult dan de bv zal je dochter waarschijnlijk genoeg hebben aan 6 voedingen. De richtlijn is inderdaad max 1 liter per dag, maar dat is eigenlijk ook al een beetje achterhaald. Als je er een paar keer overheen komt is het helemaal niet erg. Veel succes!
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga ermee aan de slag en als ik nog vragen heb, zal ik ze zeker op dit subforum stellen
Ik heb de KV ook altijd op verzoek gegeven. Kan prima.. (Alleen als ze meer willen dan toegestaan (180cc per kg) moet je overstappen naar andere voeding enzo, dat is dat onhandiger dan BV)