Ieder half jaar en ieder half jaar naar de mondhygienist Ben in het verleden eens bijna 5 jaar niet geweest (m'n moeder maakte geen afspraak voor ons, was nog minderjarig) en dat heb ik geweten. Daarna tijdje angst gehad daardoor, maar een superfijne tandarts gelukkig. Toen ze een eigen praktijk wou starten en dat in mijn woonplaats niet mocht besloot ik toch bij haar te blijven. Ze zit nu een plaats verder.
Ging altijd elk half jaar maar nu ben ik al ruim een jaar niet meer geweest. Kan het niet meer betalen. Elke keer heb ik wel een paar gaatjes en hij wil het maar blijven vullen terwijl ik daar echt geen zin meer in heb. Heb nu ook al weer voor zeker 300 euro aan vullingen nodig.
Ik moet eigenlijk elke 3 maanden maar heb nu een beugel en vind dat vet irritant als ik eerst mn slotje eraf moet laten halen en ik wil persé niet meer dat ze om de haverklap foto's maken. Ze vinden al-tijd wel iets. Ik vind het gewoon allemaal heel irritant, haha. Moet binnenkort maar weer gaan, tis nu 1 jaar geleden.. Kost me daarbij trouwens ook teveel geld.
Mijn man is sinds 1994 voor het laatst geweest, hij durfde niet tot hij vorig jaar vreselijke pijn kreeg. Nu is zijn hele gebit volledig hersteld. Hij had veel gaatjes door caries. Zelf ben ik 7 jaar niet geweest en mede daardoor paradontitis veroorzaakt. Vanaf nu gaan we braaf ieder jaar en zelf moet ik nu 4 x per jaar naar de monghygieniste om de paradontitis onder 'controle' te houden. Onze zoon moet 2x per jaar voor controle.
Helaas ben ik een aantal jaar niet geweest door angst. Traumatische wortelkanaal behandeling gehad. Ik heb 2 jaar met kiespijn rond gelopen, af en aan. Aan verschillende kiezen. Maand geleden de stap gezet en inmiddels zijn er 2 extracties uitgevoerd en een wortelkanaalbehandeling. Wat heerlijk om weer 'gewoon' te kunnen eten zeg! Ik ga nu elke 2 weken om mijn gebit weer op orde te krijgen. Daarna ga ik sowieso weer 2x per jaar en naar de mondhygiëniste. Ben al erg trots op mezelf dat ik deze stap heb genomen aangezien ik zelfs EMDR therapie heb gehad hier voor. Het is ook een hele fijne tandarts, en dat scheelt een hoop!!
normaliter elk half jaar (met daarna een eventuele vervolg afspraak) Helaas heb ik dit jaar de halfjaarlijkse controles (voor mij) over kunnen slaan omdat ik telkens tussendoor wel iets had. Uiteindelijk in een tijdsbestek van 10 maanden 5 keer bij de tandarts gezeten. 1 keer omdat er een stuk kies afgeknapt was, 2 x voor een wortelkanaalbehandeling (waarbij bleek dat het helaas al ontstoken was waardoor ik 2 x kon terug komen om het af te laten maken. Maar om het positief te houden ben nu na 10 maanden wel in staat weer normaal te eten zonder tegen het plafon aan te knallen.
Nu met de kinderen wel elk half jaar (en ik dus ook gewoon mee), eerder zonder kinderen ieder jaar, maar werd ook wel eens 1,5 jaar....
Ik was 3 niet geweest.. en wat voorgangers al zeiden: Dat was te merken.. 11 gaatjes... Inmiddels zijn er 3 gevuld en ben ik 2 x naar de mondhygieniste geweest. De verdoving is veel beter geworden ik voelde de prik niet eens ! Gewoon écht níét ! Dus voor de rest heb ik hopelijk iets minder stress. Dochters waren ook een tijd niet geweest. Oudste 1x jongste nog niet. Maar dus inmiddels wel, vooral door het briefje wat ik in moest vullen voor de schoolarts: Gaat je kind 2x per jaar naar de tandarts?? Euh nee.. nouja, voor ik naar de schoolarts moest zijn we dus geweest . Inmiddels ga ik apart van de kinderen, zodat ze mijn angst niet over gaan nemen.