Wij gaan elk half jaar, de ene keer de tandarts, de andere keer de mondhygiëniste. We gaan kokhalzen met z'n 4en tegelijk, dan is het maar gebeurt. Een eventuele behandeling doen ze toch niet tijdens de controle, daar moet ik altijd een nieuwe afspraak voor maken. Ik snap ook eigenlijk niet zo goed dat er mensen zijn die zeggen: het schiet er bij in? Ik maak elke keer een afspraak voor over een half jaar en die staat dus gewoon in mijn agenda. Is dat niet de standaard methode dan? Sterker nog, ik vraag dan zelfs vrij voor die dag, want zie nog maar eens een afspraak voor 4 personen te plannen als je 4 weken van te voren belt.
Hier stuurt mijn oom (tandarts) kaartjes rond met "het jaar is bijna verstreken", maar de afspraak moet je hier toch echt zelf maken. Het lukt niet altijd binnen het jaar, maar wel binnen de 14 maanden. Ik word overigens vooral gepusht door mijn cardioloog. Die vraagt elk jaar na of ik op controle ben geweest. Het ene jaar heb ik niks, het andere jaar mag ik 3 keer terugkomen. 1 klein gaatje wil mijn oom nog wel direct behandelen. Ondertussen zijn al mijn kiezen wel gevuld overigens. Maar nog nooit wortelkanaaltoestanden ofzo nodig gehad (gelukkig). Tandsteen wegslijpen is hier "standaard" bij elke controle. Verlof neem ik er overigens niet voor, ik blijf gewoon zeuren bij mijn tante tot die mij een maandag of een dinsdag geeft . Dan werk ik niet. Duurt het dan een week of 2 weken langer eer ik op controle mag, dan is 't maar zo. Alleen bij echt acute tandpijn zou ik eventueel verlof opnemen. Mijn partner gaat overigens ... nooit. Die vindt het echt niet nodig en gaat alleen als hij pijn heeft. De laatste keer was dat 4 jaar geleden en toen bleek dat 2 van zijn wijsheidstanden eruit moesten. Hij is oud genoeg, als hij wil krijgt hij het nummer van mijn oom (zit 35 km van ons vandaan - ik ga er omdat het familie is), hij moet het zelf maar weten.