Ik maak me een beetje zorgen.. We waren dit weekend op bezoek ergens en zijn uiterst verwend. Lekker eten, drinken, fijn ontbijtje en alles. Nu sneed ik gisteravond voor de lekkere trek een stukje oude kaas af. Voorverpakt van de Jumbo. Zag er normaal uit, niets raars qua smaak ofzo. Weer terug in het folietje en vanochtend wilde ik die op mijn brood. Gewoon gesneden, gegeten, zag er nog steeds niet raar uit. Nu heb ik de tik om etiketten te lezen en wat zie ik tot mijn schrik staan: Te gebruiken tot 26 februari! Ik schrok me dood. Ik heb het zelf niet gekocht en degene die het had gekocht schrok ook, want hij had het hooguit twee weken terug gekocht. Dus we dachten nu dat het een fout is van de jumbo en dus 26 maart. Maar dan nog. Ik zie voor het eerst in mijn leven dus kaas met een TGT datum. Naar mijn weten kun je kaas erg lang bewaren en zolang het niet schimmelt of raar zweet ofzo, kan het geen kwaad. Ok.. het is dus nu meer dan 12 uur geleden dat ik het eerste stuk naar binnen werkte en vanochtend om 10 uur bij het ontbijt. Ik ben nogal neurotisch aangelegd met voedingsmiddelen. Maar dit is toch niet heel ernstig of wel? Of heeft de Jumbo nieuwe regels m.b.t. verpakken en bewaren? Wie o wie???
Ik eet kaas tot het schimmelt, dan gaat het weg. Ik let daarbij dus echt niet op de tgt datum. Die volgens mij sommige fabrikanten gebruiken om ons meer te laten kopen en zichzelf in te dekken.
Lol, op de kaas die ik bij de kaasboer koop staat niet eens een datum, dus zolang het niet wegloopt naar de prullenbak gebruiken we het.
Tegenwoordig in de supermarkten moet er een datum opstaan is het niet een verpakkingsdatum dan wel een tht of tgt. Maar bij een kaasboer krijg je echt geen datum dus kun je ook niet na gaan hoe lang het houdbaar is. Kaas kun je gewoon door blijven eten tot er idd schimmel opkomt dat moet je ruim weg snijden en kun je gerust nog door eten.
Als de kaas niet goed meer was had je wel schimmel gezien En dan zijn er ook nog heel veel mensen die het schimmel wegsnijden en de kaas dan gewoon verder gebruiken.
Nou ja, dat bedoel ik dus. Ik was zo verbaasd, ik werd er helemaal onzeker van. Ik heb nog nooit iets met kaas gehad, ook niet na drie maanden zeg maar. Ik ben geneigd de Jumbo te mailen waar die onzin nu weer vandaan komt.
Ik kijk daar nooit naar. Gebruik het tot er schimmel op zit (harde kaas) en als het niet veel is, snij ik het weg, kun je prima gebruiken hoor. Verder wil je niet weten wat voor half beschimmelde restantenkaasprut er soms over pizza's gaat.
Ik heb altijd begrepen een tht datum mag je langer gebruiken dan de tht datum het is gegarandeerd goed tot de datum en wellicht ook langer. Een tgt datum wordt afgeraden langer te gebruiken daar KAN je namelijk ziek van worden. Maar zolang je je goed voelt... Zal het wel meevallen
Ik eet dus bijna niks over datum, maar als er een puntje schimmel op mijn kaas zit, snijd ik de schimmel weg en eet ik alsnog de kaas.
Ach zo doet de kaas boer het ook. Wij doen het in de winkel ook we kijken iedere dag de snijvlakken van de kaas even na