Ik ben nu bijna 20 weken en vroeg mij af of je nu al last van een harde buik kunt hebben. Hoe voelt een harde buik?
Tijdens de zesde maand kun je voor het eerst een echte harde buik krijgen. De spieren van je baarmoeder trekken dan korte tijd samen, alsof je kramp hebt. Dit doet geen pijn, maar het voelt ook niet erg prettig. Het begint boven aan je buik en trekt dan langzaam, als een korte, warme golf naar beneden. Na enige tijd voel je dat je baarmoeder zich weer ontspant. Je kunt je eerste oefenweeën goed voelen, wanneer je tijdens een samentrekking je hand op je buik legt. Onder je hand wordt je baarmoeder dan zo hard als een leren voetbal. Later herken je het gevoel steeds beter. Je zult merken dat je later in je zwangerschap ook steeds vaker harde buiken krijgt. De golven tijdens zon harde buik worden heftiger en pijnlijker en lijken daardoor steeds meer op echte weeën. Tijdens een harde buik blijven je baarmoederspieren gemiddeld dertig seconden gespannen. In die tijd kun je de ademhalingsoefeningen doen die je tijdens je zwangerschapscursus hebt geleerd. In de laatste weken van je zwangerschap kan het echter wat langer duren, voordat je buik zich weer ontspant. Soms blijven je spieren dan wel een paar minuten achter elkaar gespannen.
Het voelt inderdaad als een soort keiharde bal in je buik, die je ook aan de buitenkant duidelijk voelt. Ik voel dan ook alle banden en spieren oprekken. Blijf het een gek gevoel vinden! Het doet geen pijn, maar prettig is het ook niet!
Bedankt voor jullie antwoorden! Dan heb ik toch ergens anders last van gehad. Ik werd wakker van buikpijn die als een golfbeweging steeds opkwam en weer wegtrok. Heb er 2 uur lang niet van kunnen slapen. Nu nergens meer last van gelukkig!
Ik heb nu ook al last van harde buiken. Dan wordt m'n buik zo ontzettend hard. Als ik me dan goed probeer te ontspannen dan zakt het vaak weer af. Als je het nu een paar keer per dag hebt is het niet erg. Je moet het niet al een paar keer per uur hebben.