Vraag aan Belgen over taal

Discussie in 'De lounge' gestart door Marre1985, 5 aug 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Wellicht zit ik helemaal mis, maar mijn Zweedse vriend heeft vandaag op internet gelezen dat er in België, naast o.a. Frans en Duits, zowel Vlaams, als Belgisch-Nederlands gesproken wordt en dat die laatste twee talen niet hetzelfde zijn.

    Ik heb hier nog nooit van gehoord en heb hem gezegd dat dit niet waar is, maar de Zweedse Wikipedia geeft hem gelijk.

    Zijn hier Belgische dames die hier iets over kunnen zeggen? Is Vlaams en Belgisch-Nederlands hetzelfde, en zo nee, wat is het verschil ?
     
  2. zuurtje

    zuurtje VIP lid

    11 mei 2007
    19.073
    305
    83
    Vrouw
    Limburg (B)
    Vlaams en Nederlands (vroeger beter bekend als ABN: algemeen beschaafd Nederlands) is hetzelfde.
    Belgisch wordt vaak gezegd maar zo heet onze taal eigenlijk niet.
     
  3. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Soms wordt met Vlaams de regionale dialecten bedoeld.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Nee, er is geen Belgische taal. Wat je wel hebt:
    - AN is Algemeen Nederlands, dus dezelfde regels als in Nederland. Hoewel sommige woorden en grammaticaregels wel standaardtaal (en dus correct) zijn in België, die in Nederland niet gekend zijn.
    - Tussentaal is 'slecht' Nederlands in België, dus bijvoorbeeld het feit dat in België vrijwel iedereen 'gij' zegt in spreektaal ipv 'jij'.
    - Dialect is verschillend naargelang de regio, met eigen grammaticale regels en woordenschat.
     
  5. Pioenne

    Pioenne Bekend lid

    5 mrt 2019
    633
    745
    93
    Vrouw
    Dit inderdaad... Nog nooit van Belgisch-Nederlands gehoord
     
  6. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Bedankt voor de reacties!
    Jullie bevestigen al wat ik ongeveer dacht. Jullie weten het natuurlijk het beste , maar ik vond het al raar dat mijn Zweedse vriend mij, Nederlandse, uit ging leggen welke taal er in België gesproken werd :roflmao:
     
  7. Marre1985

    Marre1985 Bekend lid

    1 mei 2017
    586
    495
    63
    Vrouw
    Ik heb altijd gezegd dat het Nederlands dat in Nederland en België gesproken werd precies hetzelfde is (in theorie dan , uitspraak en woordkeuze vaak wel anders) maar sinds mijn vader ooit beweerd heeft tegen hem dat Nederlands en Duits bijna hetzelfde is wil hij niets meer aannemen van mijn familie qua taal :)
     
    lalalindsay vindt dit leuk.
  8. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Er bestaat niet zo iets als een Belgische taal inderdaad, ze spreken in België Nederlands, frans en een klein deel spreekt duits (nabij Luik).

    Echter versta ik er geen bal van. Dus het is dan weer niet hetzelfde Nederlands als wat ik spreek (ik woon op de grens) dus ik zou eerder zeggen dialect ofzo. Als een Limburger plat Limburgs praat versta ik er net zo weinig van :roflmao:
     
  9. Roetje08

    Roetje08 Niet meer actief

    Belgisch-Nederlands :roflmao:
     
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Dan nu ook maar leren dat je ook niet alles moet aannemen wat er op Wikipedia staat:D
     
  11. Jerseygirl

    30 sep 2018
    24
    38
    13
    Vrouw
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ja. Dat is exact wat ik hierboven al zei. Maar dat is niet iets anders dan Vlaams .
     

Deel Deze Pagina