Even een vraag voor vrienden van van ons. Zei hebben vorige week hun eerste kindje gekregen en nu heeft hij het kindje van te voren wel erkend maar moet gezag nog geregeld worden. Nu vroeg hij aan mij of als je geregistreerd partner bent dit ook is geregeld is. Bij ons wel maar wij hebben dit gedaan voor we zwanger waren. Als zei binnenkort een geregistreerd partnerschap aangaan moet hij dan alsnog gezag aanvragen of gaat dat dan automatisch? Ik heb FF op internet gezocht maar ik kan het niet echt vinden. Ik hoop dat iemand hier mij hiermee kan helpen. Alvast bedankt!
Volgens mij moet dit aangevraagd worden als het kindje voor het geregistreerd partnerschap geboren wordt.
Het gezag kun je ook aanvragen als je partner je kindje erkent heeft. Is een kwestie van een formulier aanvragen en samen met de geboorteakte opsturen. Mijn vriend heeft dit na de geboorte zelfs nog gedaan.
Volgens mij zit het idd zo Samenwonen zonder GP: kindje erkennen (liefst) voor geboorte, gezag na geboorte aanvragen GP voor geboorte: kindje erkennen, gezag is automatisch geregeld bij geboorte GP na geboorte: kinje erkennen, gezag aanvragen voor kindjes geboren vóór GP, voor de kindjes geboren ná GP geldt het gezag automatisch, maar moeten ook deze kindjes nog worden erkend
Correct! Een paar linkjes met info: Wanneer krijg ik automatisch gezag over een kind? | Vraag en antwoord | Rijksoverheid.nl Erkenning kind | Erkenning en ouderlijk gezag kind | Rijksoverheid.nl Ouderlijk gezag Gemeente Groningen Quote uit bovenstaande link: geregistreerd partnerschap Wanneer krijgt u automatisch gezag over een kind? Gezamenlijk gezag - Wikipedia Het kostte me toch écht maar een halve minuut googlen met de zoekwoorden "gezag geregistreerd partnerschap", dus ik ben wel benieuwd hoe jij hebt zitten zoeken dat je geen antwoorden op je vraag vindt
Dus toch! Een vriendin van me had het hier een tijdje geleden over, en ik zei dus ook dat je als partner automatisch gezag hebt als je voor de bevalling getrouwd óf een GP hebt, maar zei bleef volhouden dat het niet zo is, en alleen met trouwen zo is... Liefs,
Bedankt voor de info! Ik ga het doorgeven. Ik heb dan toch echt iets niet goed gedaan met zoeken als je het zo snel vind, maar dat zal ongetwijfeld aan mij liggen. In ieder geval bedankt voor het meehelpen! @anna Leigh ja als je al geregistreerd partner bent hoef je het kindje alleen maar te erkennen maar niet meer gezag te regelen. Dat vertelde ze bij ons ook.
@ Nichelle: geeft niet, was ook al laat, zag ik @ Ana Leigh en Nichelle: ik vind dat soort "adviezen" altijd érg gevaarlijk, want de gevolgen (als je het opvolgt) kunnen heel groot zijn. Vooral als er kinderen bij betrokken zijn. Je moet nooit zomaar aannemen dat erkenning / gezag al geregeld is. Met dit soort zaken neem ik de meningen / adviezen van mensen altijd mee, maar zoek ik wél altijd zelf even op of het klopt of niet
wij hebben een samenlevingscontract, als de kleine geboren is moeten we apart het gezag aanvragen bij de rechter dmv een ingevuld formulier die we van de gemeente hebben gehad en we moeten een officiële geboorteakte opsturen. dan is het wachten op de brief van de rechtbank of het goedgekeurd word.
Onze kinderen zijn wel erkend door hun vader, maar hij heeft nog steeds geen gezag. Omdat we dit nu eindelijk wel eens wilden regelen, maar hij absoluut niet wil trouwen, hebben we gekeken of een GP een 'shortcut' kan bieden. Maar nee. Ook als wij nu nog een GP aangaan, moeten wij nog steeds gezag voor hem aanvragen bij de kantonrechter. Papieren hebben we daar net voor binnen. Nu eerst nog even een nieuw paspoort regelen voor de oudste (van hem verloopt bijna, en nu mag ik het nog alleen aanvragen), en daarna het gezag regelen...
Oei, nu zeg je wat, want ik zie dat mijn bronnen elkaar tegenspreken: Bron. Terwijl mijn vorige bron het tegendeel beweert. Kortom: zélf even goed uitzoeken dus! /edit: maar hier staat weer: Bron. Aangezien het hier de website van de rijksoverheid betreft, lijkt me dat toch wel aardig leidend....?
Volgens mij gaat het in het eerste geval om kinderen die er al waren voordat het GP werd aangegaan, en in het tweede geval om kinderen die worden geboren tijdens het GP. Dat zijn ook wel echt verschillende situaties.
Het verschil is idd, GP voor je kids krijgt, of GP aanvraagt als je kids al geboren zijn. Eerste geval, krijgt vader automatisch het gezag. Tweede geval, lijkt mij duidelijk, moet het gezag alsnog worden aangevraagd na de GP.
Ja, nu ik het even terug lees, is het inderdaad een stuk duidelijker. Ik stond er even niet bij stil *stom* Zo zie je dus maar: goed opletten met dit soort zaken!
Moet dat erbij dan? Bij ons hoefde dat niet maar we hebben het gezag meteen na de geboorte geregeld. Nou weet ik alleen niet meer of ik die papieren al bij het erkennen heb gekregen of dat dat bij de aangifte van de geboorte was...
Handig om te weten. Wij zijn het GP aangegaan na de geboorte van de oudste. Echter heb ik bij de gemeente nagevraagd of ik nog het ouderlijk gezag moest aanvragen voor mijn man. Maar ze zeiden dat dit niet nodig was. Ze ging het zelfs nog na kijken en zou mij inlichten als ze het verkeerd had. Hmm ga er toch nog maar eens achteraan dan. Was nu in de veronderstelling dat man ook het ouderlijk gezag heeft.
Hoelang is dat geleden? Want je hoort daar idd een brief van te krijgen, dat het geregeld is. Dat moet jij als ouder zijnde ook zwart op wit hebben staan, als bewijs.
Dat is dan meer dan 2 jaar geleden dat ik daarvoor gebeld heb. Geen idee of ik er een brief van heb gekregen. Dat zou ik dan moeten na kijken. Maar ik herinner het mij niet.
Mijn jongste is wel erkend maar vader heeft nog steeds niet het ouderlijk gezag dat laat ik zo. Oudste is ook eerst erkend geweest en binnen drie weken na zijn geboorten zijn we getrouwd toen was het automatisch geregeld. Na de scheiding hebben we zoals ze dat tegenwoordig noemen co-ouderschap. Wel is het onhandig als mij wat overkomt wat betreft de jongste maar ik ga er van uit dat het wel goed komt hij is regelmatig in haar leven en de oudste gaat zowiezo naar zijn vader.