Voeden op verzoek, slapen, ritme

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door miepmiep83, 24 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Mijn zoontje van 4 maanden krijgt borstvoeding op verzoek. Hij vraagt normaalgesproken om de 3 uur om een voeding. Ik voed hem altijd zo snel mogelijk nadat hij wakker is geworden, anders wordt hij veel te veel afgeleid door zijn omgeving. Ik leg hem in bed zodra ik zie dat hij moe wordt. Soms zit er wat meer tijd tussen de voedingen door een langer slaapje, helaas valt dit langere slaapje vaak aan het begin van de avond. En soms zit er ook wat minder tijd tussen. 's Nachts slaapt hij op zich wel weer snel in, maar hij heeft ook regelmatig last van krampjes 's nachts en houdt ons dan wakker met zijn gepers. Nu ik weer aan het werk ben, vind ik dat toch wel erg pittig en ook lastig om geen vast ritme te hebben: een afspraak maken op mijn vrije dag is moeilijk omdat ik vantevoren geen idee heb of de kleine dan wakker is of niet.

Hebben jullie suggesties hoe ik het lange slaapje kan verschuiven naar 's nachts (om een uur of 11 wakker maken werkt niet, dan schiet hij meteen in het 3-uursschema)

Verder las ik op internet dat je een baby van een maand of 4 op een vaste tijd naar bed zou moeten brengen. Geen idee hoe ik dat met onze uk zou moeten doen, de eet- en slaaptijden wisselen zo... Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Maken jullie je baby op een vaste tijd wakker (ook in het weekend)? Mijn zoontje hoeft maar op 2 dagen naar het kdv en dan geef ik hem liever gevoed mee. Maar op de andere dagen denk ik vaak: laat maar lekker slapen, ik ga hem toch niet wakker maken om 7 uur als hij om 6 uur nog heeft gegeten? Doen jullie dat wel?

Andere tips om van die 2-3 nachtvoedingen af te komen zijn ook van harte welkom... Pfoe, ik zou toch zo graag weer eens wat meer dan 2,5 uur achter elkaar slapen...

2. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    #2 Rian85, 24 feb 2013
    Laatst bewerkt: 24 feb 2013
    Ik kan me goed voorstellen dat als je weer aan het werk ben en beetje ritme fijn zou zijn. Geen idee hoe je het moet veranderen. Ik kan wel vertellen hoe wij het hier doen Emma is bijna 3 maand en neemt zo'n 6-7 voedingen per dag.

Ik leg haar om 6uur s avonds altijd aan. Meestal komt ze zelf maar anders leg Ik haar ook gewoon aan. Half uur drinken en kroelen. Dan slaapzakje aan en bedje in verhaaltje voorlezen muziekje aan en slapen. Ik maak haar dan weer wakker als wij naar bed gaan. Meestal rond 10 uur. Dan probeer ik het zo rustig mogelijk te doen. Weinig licht, niet hard praten etc voeden en terug in bedje. Meestal slaapt ze dan tot 6 uur. Een dat is prima want dan moet ik vanaf vrijdag toch opstaan. Rest van de dag gewoon op verzoek. Sinds 3uur er tussen soms minder soms meer.

Het duurde wel een paar dagen voordat onze Emma het slapen om 7uur snapte. En moesten we telkens naar boven om tutje erin te doen even aai over bol. Maar nu slaapt ze erg vlot in.

Ik hoop dat je kindje snel wat minder nachtvoeding nodig heeft. Voeden s nachts en werken lijkt me erg pittig. Succes

3. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Rian, bedankt voor je antwoord!

Wat doe je als ze dan om 5 uur al heeft gedronken, omdat dat haar toevallig zo uitkwam? Ik zou dit ook lastig vinden, omdat ik niet elke dag even laat klaar ben met werken.
    Maar misschien toch maar proberen een vaste tijd invoeren om 's morgens op te staan, ook al heeft hij net gegeten, wie weet helpt het overdag ook om wat voorspelbaarder te worden. En een vaste tijd naar bed kunnen we ook wel proberen, als hij dan net heeft gegeten is het ook soort van clusteren, misschien kan hij er dan wat langer op teren.

Wow, zulke nachten wil ik ook wel!! Afgelopen nacht was het 2 uur, 4 uur, 5 uur en toen tegen 8 uur. Bij de nachtvoedingen doe ik inderdaad ook heel rustig, geen licht aan (alleen het nachtlampje van de babyfoon staat aan), niet praten, meteen terug in bed na de voeding. Maar meneer komt stug 3 uur later weer. Wakker maken om te eten hebben we hier geprobeerd, maar de kleine man wil 3 uur later dan gewoon weer eten, helaas.

4. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Als ze om 5 uur s ochtends komt dan voed Ik nu wanneer ze zelf weer komt. Maar denk dat als ze strakjes naar het kdv gaat dat ik haar om 7uur weer even aanleg. Dat ze inderdaad vol naar kdv gaat.

Als ze s avonds om 5 uur al heeft gedronken leg ik haar toch om 6 uur weer even aan. Voor onze routine. Soms moet ze er niets van weten hihi krijsen tot ik haar weer gewoon vast hou. Soms paar slokjes. Probeer dat dan boven op de slaapkamer te doen verschoont en wel in pyjama en dan ons vaste bedritueeltje te doen. En dan slapen.

5. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Ik lees even mee want ik moet denk ik ook een ritme aan gaan brengen.

Voeden doen wij ook op verzoek en slapen eigenlijk ook. Zo doet ze overdag op het kdv twee slaapjes van 1,5-2uur en nog een slaapje van een uur. Om 18.00 uur haal ik haar weer op en voed ik haar of meteen of soms een uurtje later, ligt eraan wanneer ze haar laatste gekolfde melk heeft gehad.

Zij is helaas dan wakker totdat wij naar bed gaan en slaapt tussendoor soms wat op de bank of in de box. In bed leggen lukt niet want dan blijft ze hysterisch huilen. Rond 23.00 krijgt ze haar laatste voeding en gaan we de nacht in. Rond 3 uur komt ze dan weer en dan om 5.00/6.00. We vertrekken om 7.45 en daarvoor voed ik haar nog even omdat ik dan zelf "leeg" genoeg ben en niet direct hoef te kolven op het werk.

Op zich vind ik het voeden snachts niet zwaar. We slapen allebei snel weer in en verschonen doe ik alleen als ze gepoept heeft, en dit is bijna nooit.
    Maar de hele avond op zijn vind ik best lastig omdat je zo nooit eens visite kunt hebben (ze zit dan het liefst op de arm terwijl je loopt) en dit wil je een oppas ook niet aan doen. ;)
    Lastig allemaal dus ik lees ff mee.

6. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Balen dat wakker maken niet werkt. Ik deed het eerst vooral om met zo leeg mogelijk borsten te gaan slapen Haha omdat anders alles nat weerd. Nu ze verder de nacht goed slaapt is het om haar vol te slapen te leggen. Gisteren waren er bij vrienden eten en waren er later naar bed zo rond middernacht en toen werd mw wel zelf wakker. Dus die avond voeding heeft ze ook echt nodig. Dat was wel een fijne bevestiging.

7. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw
    Ukkie misschien moet je kindje even wennen aan het op tijd slapen? Dat je het een week ofzo consequent met dezelfde routine op dezelfde tijd uitvoert?

En bij huilen haar elke 5-10 min met tutje en aai over bol kalmeert. .... badje voor het slapen gaan werkt hier ook erg goed om voor in slaap te vallen.

8. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Hoi lotgenoot!

Misschien een tip voor het kolven/voeden 's morgens: na de ochtendvoeding kolf ik (tijdens het ontbijt) nog even mijn borsten helemaal leeg, hij drinkt ze niet helemaal leeg 's morgens dus dan is het voor mij wel fijn om leeg aan de dag te beginnen. Scheelt overdag ook weer kolven.

9. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Nog een vraagje, hoe doe je het als ze om 6 uur al/nog ligt te slapen? Maak je haar dan wakker om te eten en voor haar bedritueeltje?

10. Rian85

Rian85 Fanatiek lid

21 feb 2012
    2.830
    477
    83
    Vrouw

Tja dat komt bij Emma eigenlijk niet voor. Haar " wakkere uurtjes" zijn vooral tussen 4 en 6. Ze is altijd wakker als mijn man thuis komt..... maar als ze zou slapen denk ik dat ik haar zou laten liggen en iets later het ritueel zou doen. Maar nogmaals dat gebeurt hier eigenlijk niet dus zou het niet zo goed weten hoe dat uitpakt.

11. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn ervaring is dat ze het zelf regelen. Mijn dochter was altijd erg onrustig in de avond, soms sliepen we pas om 1 uur met wakker zijn vanaf 18 uur. Ze sliep dan wel door tot 6 a 7 uur. Op een gegeven moment (met 3 maanden) begon ze steeds eerder in de avond aan te geven wanneer ze moe werd. Bedtijd werd 23 uur, 22 uur, 20 uur... en het doorslapen tot 7 of 8 uur bleef.
    Verder altijd op verzoek gevoed en ook op verzoek laten slapen.

Dus ik heb geen tips voor je helaas, denk ook echt dat wakker maken niet werkt...

12. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier gingen beide kindjes vanaf 4 maanden 's avonds rond 19u naar bed. Jongste wil al een tijdje vaak al eerder op bed, meestal ligt ze er tussen 18.30 en 19.00u in.
    Meestal regelde ze het zo zelf en anders maakte ik haar rond 18u wakker zodat ze een uur later de nacht in kon.
    Late avondvoedingen heb ik zelf een hekel aan dus haar bewust wakker maken doe ik niet. Ik ga zelf graag vroeg op bed en als ik moe ben wil ik gewoon gelijk kunnen slapen.
    Hier gaat ze anders ook over in om de 2/3 uur te drinken terwijl als ik haar laat liggen, ze vaak pas tussen 12 en 3 komt, op z'n laatst een keer om half 5.
    Ik leg hier ook aan bij de gastouder of kolf leeg voor ik wegga s morgens.

13. miepmiep83

miepmiep83 Bekend lid

6 feb 2012
    509
    0
    0
    Een nacht slapen van 1 tot 6, 7 zou ik al mooi vinden... Ons mannetje slaapt op zich prima, alleen niet zo lang achter elkaar. Ja, wel een lang slaapje maar dan dus aan het begin van de avond waardoor we nog steeds 2 of 3 nachtvoedingen hebben. (Afgelopen nacht: 21.30 wakker en gegeten, daarna 2.15, 4.00, 5.00, 7.45) Hoewel, een avond onrust zou ik ook niet echt gelukkig van worden. Ach, voor 'ie 18 is zal ie vast wel doorslapen probeer ik dan maar te relativeren...

14. Nescio

Nescio Niet meer actief

Precies... en hier is het vanaf 6,5 maand weer feest. De late avondvoeding is terug en ook de nachtvoedingen. Soms komt ze 1 keer maar vaker 3 of 4 keer. Even aanleggen is genoeg en dan slaapt zeweer verder. Ik zie wel wanneer het stopt, zal wel voor ze 18 is;)

15. Dimisto

Dimisto Actief lid

24 sep 2012
    247
    0
    0
    genieten van me meisje
    Groningen
    Hier een meisje dat moeilijk zelf in slaap valt, en ook op verzoek, al merk ik wel dat ze nu zelf al wat aan het regelen is, en vaker op de zelfde tijd zich meldt, savonds rond 2230/2300 en dan door tot 5-6 dan zijn er 2 of 3 slokken, en dan tukt ze weer verder tot een uur of 8/9.

soms wel vermoeiend, dat ze mij zo nodig heeft, en we zijn niet meer bezig om steevast een ritme te krijgen ; ze heeft duidelijk die geborgenheid nog heel erg nodig, en overdag doet ze hazeslaapjes in het voedingskussen of kinderwagenbak.
    super tevreden meisje' dus wij gaan in haar vaarwater mee! en dat bevalt prima

16. ukkie1985

ukkie1985 VIP lid

27 mrt 2012
    6.134
    1
    0
    Fijn om te lezen dat mijn dochter niet de enige is die savonds wakker is:)
    Ook fijn om te lezen dat er nog hoop is;):D
    Ik denk als ze straks gaat kruipen en meer wakker is en meer beweegt ze zelf wel eerder gaat slapen.

17. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.811
    5.949
    113
    Vrouw
    Helaas geen tips, maar wel de wetenschap dat het hier met mijn 3 kids rond die periode een beetje zoeken was naar wat nou werkte..Zeker als je zelf weer aan de slag gaat is het weer een heel ander verhaal dat tijdens je zwangerschapsverlof.
    Het duurt even maar uiteindelijk komen jullie er samen uit.
    En dan denk je haaa het loopt lekker en dan is ze 6 maanden...dan komen de vaste hapjes en gaat alles ook weer anders hihi..Ook bij mijn jongste, die maar 16 maanden scheelt met zijn zusje, vroeg ik me al weer af..."hoe ging dat nou ook al weer...";))

18. kuiken1985

kuiken1985 Actief lid

21 sep 2012
    179
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het ritme is hier aan verandering ondehevig. Vrijdag moet ik weer beginen en nu is hij sinds twee weken steeds meer begonnen met doorslapen. eerst af en toe en nu al een paar nachten. Overdag slaapt hij ook nog best veel. Een paar kleine slaapjes en een van een paar uur. wanneer wisselt nogal. Het enige wat nu steeds terug komt is om 19 u a 20 u valt hij in slaap. na vaak even clusteren op de dagen dat hij met papa doucht is dat vaak een uur voor douchen eten douchen eten en slapen echt erg moe. Op de dagen dat hij niet gaat douchen is het soms langer clusteren maar eigenlijk altijd valt hij om 19 a 20 u in slaap.
    Hij slaapt nu tot de volgende morgen en dan eet hijom ongeveer half zeven maar is dan altijd nog op zn gemakje te duimen. Ik vind dit erg lang slapen maar hij plast goed en is alert ook weegt hij al 7 kilo.
    Eerst maakte ik hem om half 12 nog een keer wakker omdat hij steeds om half 4 a half 5 al kwam. Gauw mee gestopt hij slipe vast en kwam om dezelfde tijd.
    Ga hem als ik moet werken gewoon wakker maken en breng hem met een volle buik bij oma. Hoeveel voeding geven jullie mee naar de opvang hij drinkt gekolf bijna 150 cc maar het is zo wisselend hoe vaaak hij wil drinken op de dag. :(

19. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Toen mijn zoontje alleen maar BV kreeg (en een combi van BV en fles) zat er echt nog geen ritme in.

Redelijk vaste bedtijd savonds kwam zo rond de 4.5 maand (toen was hij echt van zijn krampjes af en was ook begonnen met fruit). Hier liep ik ook vaak vast op d evroege avond. Dan ineens om 17:00 nog BV en om 19:00 wild ehij niks, maar ook niet slapen. We hebben heel wat aangeklooid.

Vanaf 5 maanden ook groente erbij gaan geven en sindsdien gaat hij zo rond half 7 naar bed (geeft dat zelf aan). Vanaf 6 maanden een echte maaltijd en nu gaat het echt heel goed, heeft nu zelfs alles op vaste tijden (eten en slapen). Maar dat is echt pas gekomen toen ik begon met vast voedsel en vooral met een maaltijd savonds. Dan eet hij om 16:30 en om 18:00 laatste fles en slapen.

20. sarah28

sarah28 Fanatiek lid

14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Niet te veel aantrekken van wat "moet", ieder kind is anders en volg vooral je gevoel. Wij kregen die vast ebedtijd ook lang niet voor elkaar hoor. Zorgt alleen maar voor frustraties als je je daarop vastpint.

Deel Deze Pagina