Dat vind jij, dat het erbij hoort, maar dat betekent niet dat dat ook echt zo is. Is maar net wat je hebt meegekregen denk ik.
Op zich zou ik het niet fijn vinden als ze alleen maar zoetigheid zou eten op brood. Mijn dochter heeft perioden dat ze zo 3 boterhammen wegwerkt (5-6 per dag dus). Teveel vruchtensuikers zijn echt niet minder 'slecht' dan gewone suiker. Maar kan me voorstellen dat je liever hebt dat ze iets van brood eten, dan helemaal niets! En als t er 2 per dag zijn, lekker doen dan! Maar je kunt ook altijd eens proberen met rauwkost of vegetarische pate ofzo? Ik let er wel op dat ze niet teveel smeerworst/boterhamworst eet. Dat vindt ze wel lekker, dus koop t af en toe, maar gelukkig houdt ze ook van (zoutarm) rookvlees, ei, soms kip of kaas. Dus ach genoeg variatie. Ik heb verder geen regels mbt hartig/zoet, ze varieert uit zichzelf wel. Ze mag alleen 1 boterham 's middags met iets 'lekkers': (vruchten)hagel, pasta. Jam heb ik de minder suiker variant (zonder zoetstoffen). Overigens zit er in veel vleeswaar ook suiker of honing! Vooral van dat kindervlees. Dus echt hartig is het dan ook niet meer !! Ik let vooral op de variatie, niet té veel suiker en slechte vetten en niet teveel eetmomenten per dag. @Pindakaas krijgt ze van mij niet. Ik ben er zelf zwaar allergisch voor (als baby/peuter veel gegeten en op mijn 4e allergie gekregen), dus dat vind ik wel eng bij haar. Heb een tijd geleden ook gelezen dat het sowieso beter is om om die reden onder de 2, liefst 3 jaar niet te geven, dus dat heb ik zéker niet gedaan. Ik weet dat sommige kdv/psz dit ook niet geven. Het is een heel heftige allergie. Persoonlijk ben ik daar dus een beetje panisch in @Gentle: Sap. Je kunt de 50/50 van roosvicee eens proberen, hier zit minder suiker in dan de gewone vruchtensappen (en geen andere toevoegingen). De variant hierop van de AH (fruit en water oid) is nog minder zoet geloof ik, want 50/50 doe ik zelfs nog wat extra water bij. Ik vind het persoonlijk ook veel lekkerder dan de gewone sapjes, die zijn zo zuur/zoet. @Cola. Tja, ik vind dat gewoon niet bestemd voor (kleine) kinderen, laat staan peuters. Het staat er natuurlijk om bekend dat het niet bepaald gezond is. Het bevat veel suikers (maar niet meer dan in een sapje), kleurstoffen, maar het is ook erg zuur. Het fosforzuur is slecht voor de nieren schijnt. Ranja met kleur en zoetstoffen zou ik ook nooit zelf kopen, puur troep. Maar voor alles geldt: als ze het af en toe eens ergens krijgt, vind ik het geen probleem (behalve alcohol natuurlijk ). Daar krijgt ze heus niets van.
Sandro krijgt vanmiddag lekker een boterham met smeerworst Krijgt hij 1x per week. Verder krijgt hij of smeerkaas of appelstroop en soms jam. En dan ook nog een lekker flesje diksap tussendoor! Slecht he! Maar t kind vind t heerlijk
Ik vind je reactie enorm bot, maar dat zijn we wel van je gewend. Wij genieten van voeding; van kokkerellen tot samen eten. Wij stoppen geen boterhammen in onze kwek omdat dat moet, hier is eten lekker, leuk en gezellig. Ik geef mijn kostbaarste bezit graag zo gezond mogelijk te eten, daar is niks panisch aan. Ik krijg er juist een goed en rustig gevoel door, omdat ik niks hoef uit te pluizen, want mijn eten is zo zuiver mogelijk. Ik weet wat ik eet en mijn kind voorschotel. Ik zou het dus graag om willen draaien; de gemakzucht waarmee mensen met voedsel omgaan. Dat ze geen weet hebben wat ze nu eigenlijk in hun kar hebben liggen. Niet kunnen benoemen wat de ingredienten zijn in hun brood, vleeswaar en toetje. Ik vind dat maar raar, dat men zo makkelijk maar van alles in hun kwek stopt. Je hebt maar 1 lijf. Ik zorg daar graag zo goed mogelijk voor. Kennelijk heb jij daar een probleem mee, maar het is mijn lijf, mijn kind, mijn boodschappenlijstje. Jij hebt een totaal verkeerd beeld van gezonde voeding; alsof je daar niet van kan genieten, maar ik geniet juist meer, omdat het me rust geeft dat ik weet dat wat ik eet goed is. Ik geef mijn kind geen kinderlimo barstensvol chemische shit of een komkommer met 5 soorten landbouwgif erop. Dat is mijn keus, dus daar hoef jij niet over te zeiken.
even inbreken tussen al de discussies: Mijn zoon krijgt s avonds 1 snoepje als beloning (niet braaf geweest, geen snoepje) en 1 brikje chocomelk. Op feestjes mag hij alles eten wat hij wil (taart, chips, olijven). Verder 1x week frietjes van de frituur enop zaterdag een kommetje chips. Bij deze 2 mag hij een glas cola. Hij mag een hele dag fruit, groenten en rijstwafels/boterhammen eten. maar dat doet hij niet Op de boterham gaat wel alleen choco, speculoospasta of knettergekke pasta (lust niets anders). Middageten is eten wat de pot schaft, graag of niet
Nee roomboter en amandel pasta is lekker gezond Die kleine van mij eet nu lekker een boterham met choco paste, lekker dat tie het vind en gezond dat die is ... Maar oh oh oh wat ben ik slecht dat ik mijn kind een beetje verwen. Moet geen bio miep worden hoor
Ik denk dat je een keertje je voedingskennis mag bijschaven. Maar ook algemeen genomen denk ik dat er eens wat meer kennis over voeding zou mogen zijn. Zeker bij kdv en zo, als ik het zo lees. Wat een ouderwetse stellingen dwalen er toch nog rond... Zogelukkig, puur uit nieuwsgierigheid, maar welke zoetstoffen gebruik jij dan? Ik heb namelijk al wel vaak voorbij zien komen wat je niet goed vindt, maar volgens mij nog nooit wat je zelf gebruikt.
Pffff, discussie weer over wat wel en niet mag!!!! Mijn kind krijgt patat, chips, snoep, pasta op brood, smeerworst, frikandellen, kipnuggets, taart etc. Maar ze krijgt ook fruit, rozijntjes, yoghurt, volkoren brood, melk, vis, groente. Dus van alles wat. en zolang dat goed in balans is, ben ik tevreden!
9 maanden. Maar een amandel is geen noot. Als er een pinda- of notenallergie in de familie zit, moet je extra oppassen.
zelfs tot 2 jaar afgeraden... en als het aan mijn schoonmoeder ligt de rest van hun leven ( ze is panisch voor die dingen volgens mij) Maar wat ik al eerder in een ander berichtje had neergezet. Ik denk dat we met zijn allen een beetje doorslaan, en ook al bedoelen de meesten het goed, we alleen maar eetstoornissen in de hand werken met dat panische gedoe voor eten. Maar kritisch kijken naar waar het vandaan komt is natuurlijk niet verkeerd. Geen aspartaam en meer biologisch ( ook beter voor de dieren) is natuurlijk goed.
Ik lees op internet toch dat amandel een noot is. En mij werd verteld dat je noten onder de 1 niet mag geven ivm allergieën ( maar goed elk CB verteld wat anders natuurlijk )
Dat is vast niet van toepassing op "zogelukkig" Want als je naar de NL norm (kinderartsen, dietisten, CB e.d. luistert ( zijn wij allemaal extreem ongezond bezig haha)
Nee, een amandel is geen noot, maar wordt daar wel onder geschaard. Een amandelallergie komt zelden voor en dan nog zie je het vaker bij familiaire allergieen voor noten en/of pinda's of een kruisallergie. Mag iemand mij eens uitleggen waarom geen amandelpasta bij 9 maand en dan wel varkensvlees of koemelk (als eerste broodbeleg wordt vaak smeerworst en smeerkaas gegeven).
De adviezen verschillen. Vaak zeggen ze ook geen pinda onder 2 jaar. Amandel is een peulvrucht, dat is wel familie van de pinda. Ik reageer daar ook op, maar minder dan op pinda. Pinda allergie komt trouwens verder niet in mijn familie voor.