Hier krijgen ze van alles en nog wat,denk dat het wel in evenwicht is,ze groeien i.i.g goed en zien er fit uit dus dan vind ik het ook prima. Ik probeer weleens gezonder te leven met minder snoep en vaker vergetarisch maar dat hou ik nooit lang vol. En eigenlijk is patat met snacks gewoon ontzettend lekker
Wat is nou precies jouw probleem? Iemand afkatten is kennelijk jouw hobby, maar ik verlaag me niet tot jouw soort praktijken. Ik praat over gezonde voeding, meer niet. Wat iemand in de 'kwek' van zijn kinderen stopt, daar vel ik geen oordeel over. Heel toevallig weet ik wel eea van gezonde voeding, dus ga geen onzin als jouw waarheid verkondigen! "je bent panisch als" "een kind hoort" Dat zijn jouw persoonlijke normen en meningen die je opdringt aan een ander. Je kan ook zeggen: 'ik geef mijn kind worst op brood, want dat vind ik ...'. Dan houd je het bij jezelf.
Een amandel is trouwens een steenvrucht en de noot van de amandel is een zaad van de steenvrucht ( geld voor bijna alle noten behalve pinda's en de kokos noot ) Dus een amandel is gewoon een noot. Alles over noten (steenvruchten) | Eten en Drinken: Diversen Lees daar maar.
volgens mij mogen noten wel maar is de pinda juist anders dan een noot even googelen nee is gewoon voedselallergie. Mijn dochter heeft het ook wel bij tomaat. Krijgt ze sap op haar hand dan krijgt ze jeuk en wordt haar hand rood
Ik denk inderdaad dat er niet panisch moet worden gedaan over eten, maar over iets dat toch wel behoorlijk belangrijk te noemen is , zou wel enige kennis mogen zijn, toch? Ikzelf ben ook behoorlijk bewust bezig met mijn voeding, maar dat wil niet zeggen dat hier veel "niet mag". Alleen wordt er wel bewust afgewogen wat wel en niet kan die dag, in combinatie met wat er verder gegeten en gedronken is en wordt, zodat de dagelijkse inname van alles een beetje binnen de perken blijft, of net gehaald wordt. Ik denk dat veel mensen bijvoorbeeld niet weten hoe snel je aan de maximum dosis zout zit voor een kindje. Als je daar niet bewust bij stil staat, dan ga je daar al snel vaak overheen, heb ik het gevoel. Zoals al eerder is aangehaald, heb je maar een lijf en ik probeer dat van mijn zoon zo gezond mogelijk volwassen te maken. (en dat van mijn man en mij zo gezond mogelijk verder oud te krijgen )
Een amandel geen noot ? Heet jij toevallig Alice ? Je leeft volgens mij namelijk in een grote Wonderland ... maar goed, we slaan zoals meerdere hier ook al zeggen, gewoon veel ste veel door met het gezond en niet gezond doen. Jij geeft het niet en ik lig niet wakker van een boterham met hagelslag, de oudste is precies zo opgevoed qua eten als die kleine nu krijgt, hij eet alles wat de pot schaft en is gewoon gezond, dus hoe erg is die boterham met smeerworst nou ? \kom op zeg, overdrijven is ook een vak...
Ik heb zelf een pinda-allergie gehad en kijk heel goed uit met noten en pinda's. Oudste reageert gelukkig nergens op, maar de jongste is er ook wat gevoelig voor. Ik ben er gelukkig nu niet meer gevoelig voor, door middel van een bepaalde techniek (kan er even niet opkomen hoe ze dat ook al weer noemen...). Het bestond er in ieder geval uit, dat ik pinda's en noten dus niet uit mijn voeding moest laten. Mijn lichaam moest het juist leren accepteren. Ben er nog steeds wel een beetje panisch voor bij de jongste.
hij krijgt 1 keer in de 2 weken ofzo een bakje chips want dat heb ik bijna nooit in huis surpirise eitje bijna nooit..toevallig vandaag wel eentje snoepje: 3-4 keer in de week dat was het
een reactie op de discussie. Alleen te is niet goed, of zoals een kannis zegt :alleen het extreme is slecht. Dus een kind mag volgens mij gerust taart, chips, koek ,ijs, grillworst maar met MATE. net zoals een kind dat strikt veganistisch leeft ook niet gezond is (mij niet afschieten, Cb zegt dat hier ze hebben melk en eieren nodig).
Naar mijn beste weten is amandel wel een noot maar een pinda niet (vrucht van een peul) misschien dat daar de verwarring zit. Het is wel opvallend hoe weinig mensen weten van gezonde voeding. Mensen verwarren 'light' of weinig vet / suikers bevatten vaak voor gezond. Kiezen voor gezonde voeding (en dan werkelijk gezonde voeding) niet toch niet panisch? Ik denk dat het common sense is maar de één heeft daar meer een beeld bij dan de ander. Ik vind gezonde voeding belangrijk maar mijn definitie daarvan verschilt wel van bijvoorbeeld Zogelukkig. Al zal zij waarschijnlijk mijn kinderen niet ongezond vinden. Hier is huis mag heel veel maar met mate en we leren de kinderen hier pure smaken te waarderen, te proeven , te proberen en vooral ook natuurlijk producten lekker te vinden. "Gewoon" lekker fruit, vis, groenten, een boterham maar ook zoals vandaag.. een zelf gebakken appeltaart. Ik geniet van mijn zoontje die een krab ziet en dat later wel durft te proberen en ook nog lekker vindt of allemaal verschillende kaassoorten (die ik zelf niet eet ) etc. Maar ik vind het ook prima als hij een keertje een spekje krijgt (dat koop ik weer niet) en dat ook super lekker vindt. Ik heb geluk.. ik ben overgevoelig voor peulvruchten maar niet voor pinda's
De reacties zijn hier nog niet zo zeer bedoeld over wat nou wel en niet goed is. Maar vooral omdat zogelukkig ALTIJD met dr vingertje aan het wijzen is met ik doe het goed, en de ander die het niet zo doet doet het slecht en is niet goed voor dr kind. Sorry zogelukkig, maar zo kom je altijd over!
Wij gaven idd ook vaak smeerkaas maar toen zei een vriendin (dietiste) tegen mij dat daar teveel zout inzit. Je hebt ook speciale voor kinderen maar die lust Ties dan weer niet
Ik vind het belangrijk dat mijn zoontje leert om eten met respect te behandelen. Het is niet vanzelfsprekend dat wij iedere dag onze buiken kunnen vullen. Zomaar een boterham in onze "kwek" proppen doen we niet aan. Wat vind ik dat een verschrikkelijke en bovendien ordinaire uitdrukking.
Het is dialect, ik verwacht niet dat iemand dat begrijpt, het gaat erom dat je gewoon je nuchtere verstand gebruikt en niet je eten eerst door een laboratorium hoeft te halen voor je het eet.. Jemig het woord "kwek" word weer lekker uit zijn proporties gehaald he, ooit van een dialect gehoord, ik zet het nog expres tussen aanhalingstekens maar blijkbaar snappen we dat ook niet En blijkbaar begrijpen mijn kinderen dat prima, die eten netjes precies zoals het hoort (volgens een dietist en kinderarts trouwens) en doen gelukkig ook niet zo moeilijk als de verhalen die ik hier lees..
Zo gebalanceerd zoals sommigen het doen, doe ik ook niet hoor! Pff...wat een gedoe zeg om over al op te letten. Alsof gewoon eten nu ook al niet meer goed genoeg is. Wij eten gewoon ons broodje hier, onze aardappels met groenten, stukje vlees en af en toe een toetje. Tussendoor fruit, koek etc. Drinken bestaat hier uit water, limonade of een ander pakje drinken en melk. Heel bijzonder is het allemaal niet. Voor ons heel gewoon. Ga zeker niet naar de natuurwinkel en we eten zeker niet alleen biologisch. Vaker niet als wel. Vlees haal ik het liefst wel bij de slager, maar het hangt er vanaf waarvoor ik het vlees nodig heb. Echt, als die E-nummers, suikers en suikervervangers zeggen mij echt helemaal niks. En weet je wat...die kids van mij mankeert niet! Zijn niet vaak ziek, groeien prima....tja, zou dus niet weten waarom ik onze levensstijl zou moeten veranderen. Vind het allemaal nog al een gedoe! En tja...het is ook niet voor niks dat er de laaste tijd zoveel allergieen zijn...die creeeren we allemaal zelf door zo steriel mogelijk te willen leven. Dus zo zie je maar weer, zelfs TE gezond is niet goed
Ik vergiste me. Een amandel is een steenvrucht. Amandel kan ik idd wel tegen, maar nep-amandelspijs wordt vaak gemaakt van peulvruchten en daar krijg ik dus wel last van. Maar goed, doet er verder niet zoveel toe @mamavanjuul, bedoel je desensibilisatie? Ik heb dat nooit aangedurfd en ook nooit zo'n behoefte aan gehad eigenlijk. Ik krijg van een ieniemienie beetje pinda al heel heftige symptomen. Pinda vermijden vond ik over het algemeen nooit een heel moeilijk probleem. Alleen erg vervelend (en best gevaarlijk) als er ergens toevallig toch wat in zit. @zogelukkig, ik vind jou persoonlijk ook best provocerend met je mening. Je blijft zelf absoluut niet alleen bij je eigen situatie, maar hebt ook een flinke mening over anderen die niet zo (willen) zijn als jij. Besef daarbij ook dat jouw idee van gezonde voeding niet door alle of perse 'de beste' experts helemaal ondersteund wordt. Van beide kanten mag er meer respect zijn voor de mate waarin je bezig wilt zijn met voeding. Bovendien zou je jezelf ook open kunnen stellen voor de kritiek, die mijns inziens best een goede snaar raakt, ook al is het niet altijd netjes geformuleerd. Mensen met darmproblemen zijn vaak erg perfectionistisch, volgens onderzoek.. (dat herken ik ook bij mezelf ) Ik ben zelf opgevoed met 'moeilijk gedoe' rondom voeding en daar heb ik me in mijn jeugd (dus) ook flink tegen verzet. Mijn dochter wil ik gezond opvoeden, maar niet te overdreven.
Dat is een vreemde gedachtensprong Steriel mogelijk willen leven - allergieen - ja. Maar gezond eten (met weinig kunstmatige toevoegingen) is juist niet 'steriel' hoor
Hahaha, inderdaad! Maar ik bedoel eigenlijk meer dat als je alle "slechte" dingen per definitie uit je voeding/leven verband, dat het ook wel zo zijn gevolgen zal hebben. Het is inderdaad ook al vaker gezegd, maar bijna iedereen kent wel zo'n irritant kindje wat bij een ander vaak alles bij elkaar bunkert omdat het thuis niets mag
Ik vind zogelukkig vaak ook nogal fel en niet altijd even genuanceerd reageren maar moet zeggen dat ik het nu volledig met haar eens ben. Dat is haar manier van leven en bijna iedereen zeikt het nu af, maar dat is haar manier, laat haar toch . Ik heb het idee dat zogelukkig heel veel kennis heeft over écht gezonde voeding en ik vind het eigenlijk best knap dat je in deze tijd en maatschappij zo kan en wil leven, ik kan het namelijk niet . We zijn al bezig met biologische melk, yoghurt, ei en vlees en soms wat groente, maar daar laten we het bij, helemaal biologisch kost mij teveel moeite en geld, dat heb ik er niet voor over. Het zou wat anders zijn als het allemaal wat makkelijker te krijgen was. Maar ik denk dat bepaalde ziektes en voornamelijk kanker door o.a. onze huidige voeding vaker voorkomen. Een arts van iemand die ik heb gekend die kanker had, gaf ook aan dat biologisch zoveel beter is bij kanker, mijn nichtje is toen biologisch gaan eten (het was haar oude buurman die kanker had) en nu zijn wij ook gedeeltelijk biologisch gaan eten. En ik denk niet dat allergieën komen door zo steriel mogelijk willen leven, heeft ook helemaal niets met eten te maken. Ik ken helemaal niemand die probeert steriel te leven, integendeel.
Ja, ben ik met je eens Maar ja, dan nog. Wat voor de een heel normaal is, vindt de ander extreem en andersom. Alles heeft zn voor en nadelen, zullen we maar zeggen.