Nee....het heette anders.... Ik had geen allergie die hele heftige reacties gaf hoor, geen ademhalingsproblemen etc. Maar kreeg eczeem van pinda's/noten. Helaas altijd op dezelfde plek; rond mijn wenkbrauwen. Ik raakte verslaafd aan mijn hormonenzalf, want ik hoefde maar een klein beetje jeuk te krijgen en ik liep al te smeren. Huisarts heeft toen mijn tube afgepakt en toen zijn we heel langzaam weer begonnen met het toevoegen van pinda's aan de voeding. Heb nu nergens meer last van!
Ok, das idd anders dan ik heb. Fijn dat het jou geholpen heeft! Ik word wel benauwd, dikke keel en helemaal onder de uitslag, binnen 5 minuten na 1 hapje. Als ik t alleen maar ruik, slaat het al op mijn keel. Vandaar dus ook nooit pindakaas in huis
Poeh, dat kan ik me voorstellen! Ik ben juist begonnen met een dun laagje pindakaas en in mijn zwangerschap ging er bijna een pot per maand door heen, ahhah!
@Snoopy, ik ben het in grote lijnen ook met zogelukkig eens hoor. Maar bepaalde uitspraken vind ik wel erg veroordelend of kortzichtig. Daarom vind ik het niet terecht dat zij nu gepikeerd is (oid).
Een dun laagje pindakaas, nee dat zal ik maar niet proberen Maar ik heb wel begrepen dat met desensibiliseren het opbouwen met piepkleine hoeveelheden gaat, speciaal bedoeld om heftige allergieen minder levensbedreigend te krijgen. Niet (perse) om het weer normaal te kunnen eten.
Mijn kinderen eten gezond en af en toe ongezond. Ze krijgen genoeg fruit, groente (mag iets meer..), zuivel, brood etc. en ook regelmatig een koekje, snoepje, chippie enz. Ik ben niet heel bewust bezig met voeding, je ziet mij geen zeewier/noten/boomschorstaart bakken gezellig samen met mijn kinderen om ze kennis te laten maken met alles uit de natuur, maar ze verorberen wel elke dag een bak fruit én eten elke avond een mierzoet toetje. En wat anderen daar van vinden kan me geen poep schelen
ik ben het wel eens met degenen die zeggen dat veel mensen veel bewuster met eten om moeten gaan. In mijn omgeving iig wel, ze vinden mij flauw of een zeur, maar voeding is gewoon een basis die je aan je kindje meegeeft. Iedereen heeft het over mijn kind is niet te dik, maar juist dun, maar daar gaat het helemaal niet om. Ook slanke/magere kindjes kunnen "ongezond" zijn (ongezond tussen aanhalingstekens, omdat je niet daadwerkelijk ziek hoeft te zijn) dat je een slank kindje hebt, of kindje met een normaal postuur hebt betekend niet dat je gemakkelijker "slechte"dingen kunt geven, je moet ook bedenken wat zoiets verder met het lichaam van je kindje doet. Van sommige ingredienten (zoals suikers) kan je lichaam afhankelijk worden, ik zeg dus niet dat deze kindjes verslaafd zijn, maar als je elke dag een snoepje of iets geeft, moet je maar eens kijken wat er gebeurt als je het een hele week niet geeft. Ik hoor ook heel vaak, ach mijn kinderen eten ook goed brood en groente, dus dat zit wel goed. Maar dat een kind gezond eten goed eet moet toch niet betekenen dat je daarom standaard minder gezonde dingen mag geven?? En dan met de nadruk op standaard. Tuurlijk geven wij hier ook wel eens een spekje of snoepje, maar dat is geen standaard. Maar hoeveel kinderen ik zie en hoor die helemaal beledigd zijn als ze toevallig een keer niks hebben, want dat 'krijgen ze altijd'. Van zulke opmerkingen gaan mijn haren recht omhoog staan. Na de peutergym hier komt het stoom ook zowat uit mn oren. De groepen zijn samengevoegd en de andere groep die erbij is gekomen hadden er een gewoonte van gemaakt om iets uit te delen na de gym. Daar komen dus rolletjes snoep, spekjes, koekjes en dan 3 of 4 mensen tegelijk tevoorschijn na de gym. Ik vind dat dus zoiets vreselijks. Natuurlijk wil ik mare niet in een uitzonderingspositie plaatsen dus ze mag het aanpakken als ze wil. Gelukkig heeft ze altijd flinke honger en vraagt meestal om haar boterham, maar soms wil ze wel. Dan spreek ik ook af dat we het bewaren en na het slapen mag ze 1 ding kiezen.
o ja en ik ben het ook zeker niet altijd met zogelukkig eens, maar in dit geval vind ik ook TE gezond bestaat niet TE ongezond wel, en ik vind dat veel mensen zich daar schuldig aan maken.
Te gezond bestaat wel degelijk, je kinderen nooit wat lekkers geven en ze altijd maar alleen gezonde dingen geven dat is TE gezond, een kind moet ook gewoon een lekker koekje of snoepje kunnen nemen. Ze gaan dr echt niet kapot aan als ze eens boterham met smeerworst eten, je kan ook overdrijven.
Ja, te gezond bestaat in mijn ogen ook. De lekkere, niet gezonde dingen horen wat mij betreft ook bij het leven. Een slagroomtaart op je verjaardag, suikerstroop op je pannenkoek, poffertjes met poedersuiker, een keertje een patatje etc etc. Maar... alles met mate en liever als speciale gelegenheid. Mijn zoontje associeert chocolademelk met feest. Dat vind ik prima. Thuis hebben we het zelden en dat geldt ook voor patat (van de patatzaak) of chips. Een koekje of een dropje (1) mag van mij wel elke dag. Ik kan me voorstellen dat mensen graag willen leven zonder geraffineerde suikers, E nummers willen beperken, alleen biologisch of zelf vegetarisch. Ik weet niet of het heel veel gezonder is maar ik vind wel dat er een logische gedachtengang in zet (zeker als je zelf wat mankeert). Ik kies zelf voor: heel beperkt halffabrikaten, nauwelijks kant en klaar producten, geen zout toevoegen, beperkt suiker, veel fruit, veel groenten, vaste eet- en snackmomenten op een dag. Te gezond is voor mij... niet kunnen deelnamen aan de maatschappij zonder dat hier een medische aanleiding toe is (ik heb het altijd erg te doen met de kindjes met coeliaki e.d.). En verder? Verder kan je niet mis gaan volgens mij
Jij vindt het overdreven, maar te gezond bestaat echt niet. Als je je kinderen aanleert dat andere dingen dan snoep lekker is, is dat absoluut geen straf voor ze en is het dus gezond én lekker. Maar echt niet té gezond. Ik doe zelf niet zo moeilijk, ze eten hier af en toe leverworst, eten wel eens een snoepje en koekje en ander minder gezond eten. Ik denk dat het in deze maatschappij moeilijk is om terug te gaan naar de basis (wat dus een stuk gezonder is), mede daarom doe ik niet te moeilijk. Maar iemand die er wel meer moeite voor doet, prima. Zolang ze mij niet veroordelen zal ik een ander ook niet veroordelen
Misschien hebben jullie met te gezond toch wel gelijk, maar dan is het te gezond voor deze maatschappij, maar in principe niet ongezond. Eigenlijk jammer. Echt gezond eten is in deze maatschappij haast niet haalbaar.
Ja maar door ze alles te laten eten dan leer je ze in mijn ogen juist dat er dingen zijn die lekkerder zijn dan snoep, hoe kunnen ze anders weten dat snoep niet lekker is ? Of dat er dingen zijn die lekkerder zijn ? Kinderen alleen maar gezond eten geven is gewoon TE gezond, een koekje of een snoepje daar krijgen ze niets van, zo leren ze alleen maar dingen te waarderen.
Té gezond kan wel vind ik, neem eens veganisten als voorbeeld. Je ziet veel mensen die helemaal geen dierlijke producten gebruiken en onzettend gezond proberen te leven, maar wel degelijk voedingstoffen te kort komen. Die mensen daarentegen denken wél heel gezond te leven. Dus kom je ook bij de stelling: Wat is gezond? De één vind dit gezond, de ander dat. waar trek je de streep? Wat is voor jou belangrijk? Is dat weinig suiker, helemaal geen suiker, geen vlees, geen melk, geen E-nummers, biologisch? Er zijn zat mensen die een 2 jarige een glas cola geven en dat geen probleem vinden terwijl ik zo iets schokkend vind. Een over-focus op gezond eten is in mijn ogen ongezond. Er bestaat ook zo iets als mind power, of gedachtenkracht. Als jij bij élk snoepje, patatje of korreltje suiker denkt: "Ojee, dit richt nu een mega ravage aan in mijn lichaam" dan heeft dat uiteindelijk ook een negatief effect op je fysieke toestand denk ik. Gezond is voor mij: Waar mogelijk biologisch, veel groente, fruit, noten en granen, vegetarisch, geen melk, weinig geraffineerde suikers, geen kant en klaar of met toevoegingen. Wel yhogurt, kaas en ei. Mijn oudste zoontje krijgt elke dag wat lekkers. Soms is dat een handje nootjes, soms een dropje, soms een ijsje, soms een stuk komkommer. Drinken is water, thee en soms appelsap. Hij krijgt dus zeker wel wat lekkers af en toe, maar het blijft speciaal. Elke avond een mierzoet toetje zoals ik hier voorbij zag komen? No way. Hij is ook blij met volle yoghurt dus waarom zou ik dan iets met geur/kleur/smaakstoffen geven. Ik vind het mijn taak als ouder om mijn kinderen een gezond lichaam mee te geven, wat ze er dan later mee willen doen is hun zaak.
Daar heb je helaas helemaal gelijk. Of je moet je kind sociaal isoleren en dat doe je natuurlijk niet. Ik persoonlijk zou nooit een zakje felgekleurde-geel-met-pimpelpaarse randjes-kleurstof-smaakversterkers-snoepjes voor mijn kinderen kopen. Maar als ik naar een speeltuin ga waar een kindje die wel heeft en mijn zoontje er eentje geeft, tja. Dan mag hij die ook lekker op eten van mij. Maar leuk vind ik het niet, want ik kies er bewust voor mijn kinderen zulk snoep NIET te geven. Er is genoeg ander (biologisch) lekkers voor kleintjes.
Als ik denk aan te gezond (denk aan bang voor bestrijdingsmiddelen, toegevoegde dingen e.d. ) moet ik altijd aan een kennis van mij denken die lijkt een beetje op die persoon van Glee (die roodharige vrouw) die is gewoon doodsbang om zoiets in haar mond te stoppen zonder dat ze verpakking heeft gelezen, minimaal 2 keer heeft gewassen. Dat vind ik dus NIET gezond, dus in die zin kan je wel een kind TE gezond voeden als je er heel erg spastisch over doet zeg maar, hiermee doel ik op niemand in het bijzonder trouwens maar ik zie dat en denk JEEMPIE dan is het misschien wel gezond voor je lichaam maar je hebt ook nog een geest Ik denk dat vooral de manier waarop je ermee omgaat misschien ongezond kan zijn (en een verkeerde boodschap) want nee je gaat niet dood van een hap suiker, e-nummer, of whatever, als je niet hebt geleerd om hier met mate mee om te gaan dan heb je de les nog niet geleerd maar ben je gewoon te angstig bezig voor al deze zogenaamde "vreselijke" dingen terwijl ze in mate helemaal niet ongezond zijn. Ik ben helemaal voor normaal gezond eten (volgens een dietiste en kinderarts) niet al die sites uit amerika die zeggen dat alles kankerwekkend of weet ik veel wat voor schade aan kan richten ik denk als je je normale logische denkvermogen kan gebruiken met eten en dit kan doorgeven aan je kinderen je al een heel eind bent. Ik zou niet willen dat mijn kinderen bang worden voor eten omdat het een keer wat verkeerds bevat en dat ze spontaan kanker krijgen omdat ze een likje hebben genomen ervan snap je. Dat is mijn ogen TE gezond bezig zijn als je overdrijft en geen ruimte laat voor spontaniteit en angstvallig met eten omgaat. Ik heb niet het idee dat zogelukkig dat perse zo doet (ze eet immers zelf wel gewoon snoep e.d.) maar ik denk dat je wel moet oppassen met de grens hiervan.. je wilt kinderen geen boodschap meegeven dat je angst moet hebben voor bepaalde dingen.. (respect wel, dus met mate leren eten, angst; nee)
Ik kook altijd vers en gevarieerd. Er komt hier weinig uit een zakje of een pot. Zorg altijd voor mn 2 ons groente ( soms meer groente ) En eet veel fruit. Maarrr ook hier word wel eens patat gegeten of een chocolaatje of een koekje etc etc. Kortom ik kan zeggen dat ik gezond eet en ook lekkere dingen snoep maar met mate. En mijn zoontje krijgt amper een koekje ( dit omdat het niet nodig is ) Maar straks kan hij gerust een koekje of een snoepje krijgen. Ik vind ( lees dat is mijn mening ) Dat ook dat bij voeding hoort als je het maar niet te veel geeft.
Ik ben best een redelijk mens. Maar ook zelfverzekerd en stellig op die gebieden waar ik verstand van heb. Eén van die gebieden is gezonde voeding. Als mensen gaan roepen dat ik panisch ben of me een 'Alice' of provocerend vinden, dan kan ik daar niks mee, mede omdat het veelal komt van de mensen die er geen verstand van hebben of meteen groffe taal gaan gebruiken. Maar als mensen mij oprecht vragen hoe of wat zal ik altijd open en eerlijk antwoord en advies geven. Ik ga uit van mijn eigen kracht en vertel hoe ik het doe. Als mensen dat zien als met het vingertje wijzen, dan lezen en interpreteren ze niet goed. Ik vorm mij geen persoonlijk mening over anderen die niet zo zijn als ik (zou er een dagtaak aan hebben ...). Ik zeg nooit: je moet geen (vb) smeerworst geven of: je bent een slechte moeder. Dat moeders dat zo opvatten zegt iets over henzelf. Echt hoor, ik ga mij dat niet aantrekken. Maar als mensen mij uit gaan dagen of verkapt gaan schelden, kunnen ze de bal terug verwachten. Als ik dan vraag: "hoezo?" wordt het stil. Ik kan onderbouwen waarom bijv. smeerworst niet gezond is voor baby's van 6 maanden. Word je voor idioot uitgemaakt: "is niks mis mee", "zijn we allemaal groot mee geworden". Bewijs mij eens van het tegendeel dan? Ik sta er open voor hoor! Kom gewoon met goede argumenten en roep geen onzin. Ik weet niet door welke "experts" mijn "ideeën" niet worden gesteund? Dan zal je eerst mijn persoonlijke ideeën moeten definiëren. En welke experts bedoel je, waar zijn ze het niet met me eens? Ik spreek mij niet of nauwelijks uit over bepaalde ideologieën. Ik ben ook geen volgzaam type, ik doe vooral wat mij zelf goeddunkt. Ik neem wat van dit en een snufje van dat en zo weet ik heel goed hoe ik het wil voor mijn gezin. Sommigen vinden mij maar gestoord of overdreven daarin, vind ik bizar. Bizar dat je dan al gauw uitgemaakt wordt voor het één of ander en waarom? Alleen omdat je je kind geen smeerworst en bespoten groente geeft. Dat zegt mij al genoeg eigenlijk, maar ik ben dan ook nog zo'n oelewapper die daar dan serieus op in gaat.
Ik heb even de topic doorgelezen en vind het wel wat hoe sommige mensen op elkaar reageren. Ieder zijn eigen mening. Zo gelukkig: ik ben wel eens benieuwd naar wat jullie in een week eten. En waar haal je bepaalde produkten. Ik vind dat te gezond misschien ook te is maar aan de andere kant als ik verhalen ga lezen over bruine boterhammen die met kleurstoffen zijn behandeld zodat we een `bruine boterham` eten ook zo erg dat ik denk ik misschien moet ik er toch maar eens beter over nadenken. Wij eten gezond alleen wel een keer per week patat, kids krijgen wel koekjes maar dan wel biscuitjes (geen chocolade laagje of gevuld ofzo) Snoepjes hebben we eigenlijk nooit in huis net als chips wat een enkele keer voorkomt. Chocola is mn dochter gek op maar ze krijgt het een enkele keer.