hoe vaak geven jullie ongezonde tussendoortjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ALeV84, 27 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triskele

Triskele Niet meer actief

Onze kinderen krijgen tussendoor; rozijntjes, ontbijtkoek, cracker / rijstwafel, eierkoek, soms een speculaasje, meestal rond 3 uur smiddags als de oudste terug komt van school zeg maar. Ze eten heel graag fruit e.d. dus de rest lossen we op met die dingen.

En als ze hun eten op hebben krijgen ze een toetje welke ze zelf mogen uitkiezen, soms prinsessen, soms plop soms danoontje, ze mogen zelf kiezen dat motiveert het goede eten (daar hebben we dus eigenlijk ook nooit problemen mee, soms wil ons meisje wat hulp erbij (is meer luiheid haha) maar verder alles goed.

Verder mogen ze bij opa en oma altijd wel wat snoepjes of chips, en als we thuisblijven in het weekend mogen ze ook wel wat ongezonds, ik wil ze juist leren dat je best wat mag wat niet mega gezond is maar dat je het niet altijd door moet eten dus in het weekend, verjaardag e.d. dan wel...

We eten hier meestal 6 dagen "gezond" (normaal dus) en dan 1 keer per week friet, pannekoeken of poffertjes of iets..

Als je met mate met dit soort dingen leert omgaan krijg je ook geen problemen (obsessief eten, niets lusten e.d. teveel ervan eten e.d.) gewoon normaal doen dan doe je al gek genoeg is mijn motto, daar mag best eens wat snoep of chips bij..

2. Triskele

ja hier zeuren ze nooit om snoep omdat ze elke dag iets krijgen (1 keer en iets kleins zoals een doosje van die schatkistjes of iets.

Hier mag je trouwens zelf niet meer trakteren en ze krijgen nog ongezondere dingen van de PSZ als er getrakteerd werd (kortom ONZIN dus) trakteren gebeurd ook niet elke dag lijkt mij dus ook uitzonderlijk..

Ik denk als je het een beetje spreid dus elke dag een klein beetje op een vaste tijd (dus bv na school / psz) dan weten ze dat en stellen ze zich op in en heb je dus geen zeurende kinderen. ALs je het na PSZ doet kan je meteen de traktaties ervoor gebruiken ;)

3. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Snoep en suikerhoudende zaken hebben we niet in huis. Alleen de opa en oma van mijn man hebben het wel eens gegeven. Dat vonden ze toen niet lekker.

Wel mogen ze bijna eenmaal daags een hartige snack van me. Zolang mijn kinderen meer dan voldoende groente en fuit eten en ook hun brood en (volkoren) pap, en één van hen echt slank is (niet te mager, maar wel een beetje opletten) en de ander ook slank, mogen ze ook genieten van af en toe een wat foutere hap (een half kroketje, wat chipjes e.d.).

Ze zijn dol op hun snack, maar een halve banaan 's ochtends geeft ook heel blije koppies :). Overigens smaakt een boterham met gesmolten kaas ook bijna als snack, dus dat krijgen ze ook regelmatig.

Als we op reis zijn, maak ik trouwens de uitzondering dat ze mogen hebben wat hen en ons uitkomt. Maar dat is dus max. 2x2 keer per jaar, en nog steeds geen snoep.

4. kippiekip

kippiekip Niet meer actief

De oudste van mij is niet echt een snoepert maar die jongste die is wel een snoeperd. De oudste is 4 en de jongste 14 mnd, de oudste mag elke dag ( wanneer hij wilt ) een 1 pakje chocomel drinken en krijgt ook gewoon een lekker koekje. Die jongste krijgt ook gewoon een koekje, kan niet de oudste wel wat geven en de jongste niet. De oudste is niet altijd zo'n snoeperd en die maak ik blijer met een banaan of een appel dan met een koekje. De jongste jat altijd het zeebanket van de tafel en gaat dan stiekem achter de bank het zitten oppeuzelen hahahah heerlijk !

De jongste eet trouwens altijd heel graag ontbijt koek, kan die zo van genieten, en ze zijn niet dik ( zitten zelfs onder het gemiddelde ) dus een koekje of snoepje kan er hier wel van af

5. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Marley krijgt 1x per dag een koekie (is zon droge cracker die mensen gebruiken om af te vallen, die vind ze het lekkerst) en 1 x per dag een moetsie (zijn haar woorden dat zijn snoepjes).

Mats krijgt 1x per dag een koekje.

Maar daar zijn het kids voor om van snoep te houden.

Af en toe aanmaak chocomelk. (voor mar dan).

Maar ben niet obcest met gezond eten voor mn kids. Met alle zoetigheid en "slechte" dingen die ze krijgen zijn ze niet tedik of ongezond.
    Ze lachen elke dag en spelen de hele dag door. En dat vind ik belangrijker.

6. marilouise

marilouise Niet meer actief

Ieder kind is verschillend, de een heeft er meer behoefte aan als de ander voor volwassenen net zo, wij eten beiden niet graag zoetigheid daarentegen wel hartig

en onze zoon net zo, natuurlijk vond hij met de sinterklaas de pepernootje en af en toe een schuimpje lekker maar dat was maar heel weinig,

Nu heeft hij weer een appelverslaving zou het liefst de hele dag appels eten, hij krijgt hier weinig tot geen snoep, niet omdat we het niet willen maar hij vraagt er niet naar dus dan vindt ik het ook niet nodig te geven. doordeweeks is het een maria kaakje volkoren, enkel keertje eens een bumba cakeje bij opa en oma ofzo, yoghurtrozijntjes heel af en toe die vindt die wel lekker, maar hij eet net zo lief een appeltje tussendoor.

Hier krijgt zoonlief geen banaan, daar ghaat hij vreselijk van aan de diarree.

7. Triskele

Dus als ze op gewicht zitten mogen ze wat extra's, ben je niet bang dat je hiermee een totaal verkeerd beeld meegeeft, ze zijn 2 jaar, slank of niet komt nog helemaal niet ter sprake zelfs op de bovenste lijn niet, natuurlijk hoef je ze niet vol te proppen met snoep maar op basis van hun gewicht kijken (zoals je hierboven stelt) zou ik wel heel erg sneu vinden :(

8. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik denk ook wel dat veel ouders bezig zijn met obsessief gezond eten voorschotelen aan hun kinderen. Niet perse hier hoor.
    Maar dat komt ook omdat we gek worden gemaakt in de media over te dikke kinderen etc etc.
    Daarmee wil ik niet zeggen dat ze er niet zijn, maar het overgrote deel van de kinderen is niet te dik. En ook ik wil niet dat mijn kinderen (te) dik worden. Maar ik ben wel van mening dat sommige er in kunnen doorslaan.
    Maar aan de andere kant, als ik kijk naar "help mijn kind is te dik" en ik zie wat zo'n kind eet per week, dan denk ik ook tjonge jonge, dat eten wij niet eens met z'n 3en in een week!

Maar snoepen, dat hoort bij een kind zijn. Een of twee snoepjes per dag, daar zie ik geen kwaad in. Die kleintjes bewegen nog zoveel Tenminste, die van mij wel!

Zoals ik al eerder aangaf, mijn oudste houdt niet van snoepjes. Dat is wel eens jammer, want als we ergens op visite zijn en alle kindjes krijgen een snoepje, dan zij niet. Gelukkig is ze wel gek op kaas en worst, dus kunnen we haar daar blij mee maken.
    Wij worden ook altijd vreemd aangekeken, zo van: welk kind lust nou geen snoep?
    Tja Julia dus....tenminste niet van die plaksnoepjes, spekjes lust ze wel.

IJs en chocola lust ze wel. Bij oma krijgt ze elke maandag na het eten een ijsje(mini-cornetto). Maar als ze slecht eet, is dat het eerste wat sneuvelt.
    Verder zijn wij niet zo van de toetjes, dus dat eten we bijna niet.

Verder doen wij het inderdaad ook op vaste momenten, als we thuiskomen uit de psz dan is het wat drinken met een koekje, of als zusje uit bed komt in de middag wat drinken met een koekje.
    En soms vraagt ze om een reepje (kinder bueno) of een ei.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ik reageer alleen even op dat zwart gedrukte, want wat voor (zelf)beeld geef je je kinderen dan mee? Ik vind dit nogal een verstoord beeld. Als ze dun zijn, dan mogen ze wat lekkers.
    Dus mensen die niet dun zijn, die mogen ook niet wat lekkers.
    Heel apart.
    Denk je niet dat je kinderen, als ze straks ouder zijn, er continue mee bezig zijn of ze niet te dik zijn? Dit komt over op mij als anorexia creeeren bij je kinderen.....

Tenminste...als ik het (niet)goed lees :)

10. kippiekip

Nog nooit gehoord dat iemand op basis van gewicht snoepjes en koekjes ging geven, zou wat zijn als ze dan heel slank zijn, dan mogen ze de hele dag snoepen wat ze willen.

11. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Ondanks dat ze hier bijna altijd gezonde dingen krijgt, heeft snoep hier wel aantrekkingskracht.
    Terwijl ze hier misschien 3x een snoepje heeft gehad.

Hier vind ik het belangrijk om haar een gezonde basis mee te geven. Natuurlijk krijgt ze hier ook patat en pannenkoeken.
    Patat eten we hier met groente en een meergranenpannenkoek ipv een boterham met appelstroop. In mijn ogen niet zozeer ongezond.
    Ze lust het ook graag maar ze is net zo gek op boerenkool, spinazie en volkoren pasta.
    Als ik vraag wat ze wil eten, zegt ze vaak: aardappelties ;)
    Hier is ze wat aan de lichte kant, maar ik ga haar dan niet volstoppen met allemaal suiker.
    Ik doe wel een flinke laag margarine op haar brood en er gaat margarine en olijfolie door haar avondeten.

12. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar serieus...wat is de meerwaarde van alleen maar gezond eten?

Waarom patat met groente, waarom een meergranenpannekoek?(die vind ik persoonlijk niet te eten ;))

Waarom geen patat met een kipnugget en appelmoes?
    Waarom niet een naturel pannekoek?

Waarom moet alles zo verantwoord zijn? Zondigen de ouders dan zelf nooit? Neem je nooit een lekker blokje chocola? Een lekker dropje?

Ik heb er persoonlijk helemaal geen moeite mee als mijn dochter patat met appelmoes en een kipnugget eet. Ze is niet meteen kilo's zwaarder en heet meteen op late leeftijd meer kans op wat dan ook...als ze het nou elke dag eet oke, maar zo af en toe...

13. kippiekip

Patat met groente ??? Wat moe ik me daar bij voorstellen ? Boerenkool met een patatje ?? :(

14. Troetelbeertjes

Troetelbeertjes Fanatiek lid

26 feb 2009
    3.314
    1
    0
    Amsterdam
    Oeps, wat een reacties! Ik bedoel het echt niet zoals jullie het opvatten dames :)

Ik kan alleen nu niet uitgebreid reageren, dus kom er later op terug!

15. Triskele

LOL!!

WIj hadden vroeger regelmatig patat met bv kip (zo'n hele) met worteltjes en doperwtjes of iets , en natuurlijk APPELMOES!!!! lekker ongezond ook haha

16. mroos

mroos Niet meer actief

Mijn zoon eet vrijwel geen groente, en krijgt wel tussendoortjes, of moet ik dat dan ook maar afschaffen..?
    Het is voor mij niet of of, of en en.
    Eten moet leuk en normaal blijven en geen obsessieve bezigheid, van zowel de ouders als het kind.

Mijn ouders hadden nooit snoep thuis en snoep en chips werd idd altijd geassocieerd met gezelligheid, toen ik 15 was en mijn eigen kleedgeld kreeg ging het helemaal op aan vreten en woog ik binnen de kortste keren 80 kilo. Gelukkig ben ik op mijn 16e in gaan zien dat het niet kon en weer teruggegaan aar de 65, maar mijn band met eten is wel raar, nog steeds.
    Mijn ouders hebben het nooit bewust gedaan, wilden gewoon zo min mogelijk ongezonde dingen maar dat kan dus wél heel averechts werken.

17. cindy1981

cindy1981 Fanatiek lid

20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Nee jo die groente bij de patat zit toch op het broodje hamburger???? hahaha.

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    **grinnik**

Wij eten ook wel eens patat met "groente", boontjes uit blik met appelmoes, hahaha! Idd kippetje erbij, rol keukenpapier in het midden van de tafel en lekker knoeien maar.
    Dat deden wij vroeger ook altijd, heerlijke herinneringen!

Ik heb in mijn directe omgeving ook mensen die zo obsessief bezig zijn met hun kinderen alleen maar gezonde dingen te geven.
    Idd: pas op, anders word je dik.
    Ze is nu 21, graatmager en ALTIJD bezig met eten, eigenlijk niet eten, want dan wordt ze dik. Lekker aangepraat door moeders.

Eten moeten idd lekker en leuk zijn!
    En dat een kind wil snoepen vind ik niet meer dan normaal. Dat mijn kind er niet van houdt, vind ik de uitzondering.

19. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Wij botsen vaak, maar ik ga hier toch inhoudelijk op in.

Ik vind de eerste zin behoorlijk bout! Ik geef mijn kind gezonde tussendoortjes omdat ik vind dat dat ... gezond is en dat heeft hier helemaal niks met gewicht te maken. Hij vindt alle gezonde tussendoortjes lekker en kiest ze zelf uit. Wat is er dan in hemelsnaam mis met een kind dat lekker snoept van gezonde tussendoortjes?

Je zegt: een kind hoort te snoepen. Nou, ten eerste ben ik het daar al niet mee eens. Een kind mag lekkere tussendoortjes zou ik eerder willen zeggen. Waarom moet het perse "snoep" zijn dat bol staat van het suiker en kunstmatige zoet-, geur-, kleur- en smaakstoffen, aroma's, bind- en conserveringsmiddelen? De lijst met E-nummers is langer dan de verpakking groot is. Liever niet in onze lijven! Kijk; een kind >2 kind dat alleen maar rijstwafels en komkommer krijgt als tussendoortje wordt wellicht een beetje beperkt, maar wat is er nu mis als een kind "snoept" van ontbijtkoek, rozijnen, een handje gemengde noten of een schaaltje olijven?

Ik ga mijn kind toch echt geen troep voorzetten als er genoeg aanbod is in lekkere verantwoorde tussendoortjes! Kinderen kunnen ook snoepen van gezonde lekkernijen!

20. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar aan de andere kant...wat is er mis met ouders die hun kinderen ongezonde snoepjes geven?

Je doet je kind natuurlijk niks te kort als je alleen maar gezonde tussendoortjes geeft, maar ouders die niet alleen maar gezonde tussendoortjes geven toch ook niet?

Ik blijf wel van mening dat sommige ouders obsessief gezond eten bezig zijn. W

Mijn dochter heeft ook liever fruit dan wat anders.
    Daardoor hebben we eigenlijk ook niet echt iets van snoep in huis, behalve koekjes.

Deel Deze Pagina