Zogelukkig: snoepen jullie zelf ook nooit wat dan? Als ik een snoepje heb, zegt dochterlief ook gelijk mag ik er ook 1? En in de winkel zoekt ze zelf haar koek uit voor school/oppas. Als we bij de jamin zijn mag ze wat uitzoeken(1x in de paar maanden) maar krijgt ook van die beertjes/starmix/dummys/rozijntjes en ook cherrytomaatjes en komkommer. Als ze in de supermarkt komt krijgt ze een plakje worst,bij de da een tumtum snoepje.
Ok, kindjes zitten rustig te spelen, dus ik ga een reactie proberen te geven. Ik geef mijn kinderen geen dagelijkse snack vanwege hun gewicht, maar omdat ik zie dat ze genieten van die snack. Daarnaast geef ik ze gezond eten omdat het gezond is, het een levensbehoefte is, en omdat ze er van genieten. Zouden ze vanwege de 'ongezond lekkere dingen' al hun gezonde eten laten staan? Ja, dan zou ik bijsturen. Is mijn kind van 2 echt te dik en ruim boven de 2+ lijn: ja, dan zou ik ook bijsturen door meer fruit en brood aan te bieden en wat minder (ongezonde) vetten. Gemiddeld een maal daags een snack heeft toch niks met zelfbeeld te maken, als het jou als ouder daar oprecht ook niks mee te maken heeft? Ik zeg en denk nooit: oh, niet te veel eten/snacken, anders worden jullie te dik. Verre van zelfs, ik hoop en stimuleer soms dat ze meer eten/snacken omdat een van hen richting ongezond dun dreigt te gaan (maar niet is). Jemig, ik geef mijn kinderen een zelfbeeld door hen te laten weten dat ik van ze hou, dat ze zo leuk en lief zijn en dat ze het mooiste zijn wat ik ooit gezien heb. Niet door eten al dan niet te pushen, dat staat hier thuis echt los van elkaar! En dan ga ik ze nu na hun gezonde eten deze ochtend een snack geven omdat ze daar ook van genieten
ja ik zag het vaak bij ons thuis, kregen we kindjes op bezoek en die kwamen dan heel de tijd bedelen om snoep, terwijl wij (wie elke dag wat kregen er niet naar taalde) ja ik heb 1 keer een snoepte gepikt, toen heeft mn moeder de snoeppot voor me gezet en moest ik hem helemaal leeg eten , ziek dat ik was, nooit meer gepikt, als je iets wil kan je het vragen dan krijg je het ; pikken is niet nodig, eigenlijk hadden wij ook helemaal niet zo'n behoefte eraan juist omdat het met enige regelmaat werd gegeven, maar als dan de bio buurvrouw (zo noemden wij onze buurvrouw die overdreven gezond at en kids niet mochten) haar kinderen langskwamen was dat altijd zo vervelend, die konden ook echt geen maat houden... Ik zeg het zo als vergelijking hoe je met snoep kan leren omgaan dat je het met mate eet en er op een gezonde wijze mee omgaat. Hoe kan je leren oversteken als je moeder je nooit heeft geholpen maar jaren wachten en dan je ineens de weg op duwt en je geen idee hebt wat je moet doen om VEILIG over te steken. Hetzelfde is met snoep hoe weet je en leer je er bewust mee om te gaan als je ouders het gewoon niet geven en dus het vermijden. Juist dan leer je niets. Natuurlijk is er niets mis met gezonde tussendoortjes, krijgen ze hier ook gewoon maar ze krijgen ook wel een snoepje of koekje per dag zodat ze leren het met enige mate te eten en het leuk blijft..
Haha, doet me denken aan mijn dochter, rond 1 jaar. Krijgt altijd bij de AH een worstje. We waren dan net binnen en dan wees ze naar de slagerij en riep : "Dah..jamjam!"
Dat zal je mij niet horen zeggen! Jij noemt ouders die hun kinderen gezond spul voorzetten 'obsessief', dat vind ik nogal wat! Ik zal nooit zeggen dat je verkeerd bezig bent als je je kind (imo) troep geeft, ik zeg dat het HIER er niet in komt! Houd het dus lekker bij jezelf en laat andere ouders in hun waarde.
Je andere post komt dan een beetje ongelukkig over, dacht ik al! Ik lees die echt als: als mijn kinderen niet dun zijn, dan krijgen ze ook niks. Als ze weer aan de dunne kant zijn, dan krijgen ze weer wat ongezonds. Volgens mij lazen meerdere die post zo Vandaar in ieder geval mijn reactie daarop!
@ZG: volgens mij door onze heftige discussie verleden, lees je alles wat ik zeg als een (persoonlijke) aanval en dat is echt niet zo!
Hier krijgt ons meisje ook elke dag wel wat lekkers. Niet elke dag standaard hetzelfde hoor. Soms wat chippies, koekje, rozijntjes. Deze week krijgt ze overigens wel elke dag een surprise ei. Ze heeft 2 ontstoken ogen en moet 3x per dag gezalfd worden. Ze krijgt dan als beloning na de middag-zalf een ei. Ze eet het chocola vaak niet eens op, het gaat haar puur om het prinsesje in het midden (prinsessen-ei).
@zogelukkig, ik vind het een mooi streven om je kind alleen gezonde tussendoortjes te geven. Mijn zoon geniet ook van olijven, rozijntjes, gedroogd fruit etc. Maar dit is niet een afspeigeling van wat ze buitenshuis krijgen. Jou zoon zal vroeg of laat ook in contact komen met snoep en zal het hoogstwaarschijnlijk lekker vinden ook, zeker als hij ziet dat vriendjes het ook erg lekker vinden. Op deze leeftijd merken ze het verschil nog niet echt op, maar dat moment gaat wel komen. Mag ik vragen hoe je hier dan mee om zal gaan?
Wij hebben vandaag koekjesdag! hihi Zoonlief vraagt in de ochtend altijd aan mij.. welke dag is het vandaag. En als ik dan maandag of dinsdag zeg begint hij 'ik wil niet naar school (kdv)!'. Dat heeft niets met het kdv te maken maar hij is gewoon graag thuis. Om te voorkomen dat ik dinsdag moest zeggen, zei ik het eerste wat in me opkwam: koekjesdag! Een koekje dus bij het ontbijt, tja, niet echt mijn ding maar goed... put your foot where your mouth is zeggen de Engelsen.. Is het koekjesdag dan is het ook koekjesdag. Eén koekje (ik hoor Máxima...) maar wat liep het ochtendritueel soepel.. hahahahah! (oja, het koekje is een Maria biscuitje) Ach, ik geloof ook dat er ouders zijn die met het gewicht van hun kind erg veel bezig zijn door de media en daardoor met zgn gezonde voeding. Ik zie hier regelmatig dat mensen helemaal niet weten wat gezonde voeding eigenlijk is. Snoepen is geen vereiste voor een gelukkige jeugd. Verantwoord leren eten is wel de basis voor een gelukkige en gezonde toekomst. Verantwoord is voor mij: leren wat goed voor je is, smaak ontwikkelen, kunnen genieten van smaken en texturen, durven proeven en proberen. Een 'fout' snoepje hoort daar voor mij soms bij... maar een must is het zeker niet... Iemand nog een leuke suggestie voor een hartige traktatie / taart voor mijn zoontjes 4e verjaardag? Die eet dus geen taart.. veel te zoet. Oja, thuis kiezen voor een patroon wil toch niet gelijk zeggen dat er geen oog is voor de buitenwereld? Wij eten bijvoorbeeld nauwelijks tot geen varkensvlees. Ik ben daar zelf niet mee opgevoed dus het zit niet in ons systeem daarbij heb ik het gevoel dat varkensvlees geen positieve bijdrage levert. Toch vind ik het echt niet erg als er een keertje elders wel varkensvlees op het menu staat. Wat wij thuis doen, is geen must voor elders. Wel zie je natuurlijk dat de kinderen er minder snel voor zullen kiezen omdat ze het niet gewend zijn. Zo wil zoon liever een tosti zonder kaas maar lust hij wel weer graag salami...
@Cygnet, ik kan me erin vinden! De reden dat ik dit aan zogelukkig vraag is oprechte nieuwsgierigheid, ik ken namelijk ook genoeg ouders die ervoor zorgen dat hun kind ook buitenshuis enkel water en rozijntjes krijgt bij bijv. verjaardagen, dat vind ik persoonlijk wat sneu.
Laat hij nou net worteltjes niet geweldig vinden.. groene groenten zijn favoriet!! hahahaha... misschien een cheescake...
Ik heb het idee (ook als ik kijk hoe ik zelf was als kind) dat alles wat je niet of maar heel beperkt mag soms juist heel veel aantrekkingskracht krijgt.. Dit is natuurlijk voor ieder kind anders, maar bij sommige kinderen geld dit dus wel. Als ze er niet om geven of het niet lusten is het natuurlijk ook weer anders. Hier ben ik dus heel makkelijk, smiddags is er een moment waarop ze iets lekkers mag en dan zelf ook mag kiezen.. Vaak is het fruit, maar wil ze chips dan krijgt ze een handje chips. Mijn dochter vind chips dus af en toe best lekker, maar niet speciaal genoeg om er tussendoor om te vragen. Ze weet wanneer het tussendoortje mag en kiest waar ze trek in heeft en de rest van de dag zijn we "gezond" bezig Ik geloof zelf in balans, als je gezond leeft dan mag je best af en toe eens lekker zondigen.. Lana haar neefjes hebben een moeder die wel extreem gezond bezig is, zo kregen ze op hun verjaardag een plak ontbijtkoek in plaats van taart en als ze weg gaan dan gaat er een bakje hollandse prak mee voor het geval er ergens gegeten word. Nu zijn ze 3 en zodra ze ergens op visite gaan en er staat wat te eten op tafel dan gaan ze direct bunkeren alsof ze nooit te eten krijgen, want ja de volgende keer dat er iets lekkers te eten is kan wel een maand later zijn.. Maar dat is mijn persoonlijke gevoel erbij, komt voort uit mijn persoonlijke ervaringen en wat ik zie om me heen.. Dus wil niet zeggen dat de rest het verkeerd doet..