hoe vaak geven jullie ongezonde tussendoortjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door ALeV84, 27 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. zogelukkig

zogelukkig Niet meer actief

Zoals je hebt kunnen lezen heb ik daar geen moeite mee en mag hij buitenshuis alles wat hij wil. Nu kiest hij een blokje kaas ipv gebak en komkommerschijfjes ipv chips. Ik vind beide prima en ben nergens bang voor, want dat bedoel je volgens mij.

2. mroos

mroos Niet meer actief

Nee hoor dat bedoel ik niet. Bedankt voor je antwoord. Ik bewonder je keuzes weleens, het lijkt heel natuurlijk te gaan bij je.

3. zogelukkig

Tegen de mensen die bang zijn voor een dik kind of dat hun kinderen later alles bij elkaar schransen dat mama vroeger verboden had, wil ik zeggen: angst is een slechte raadgever en vertrouwen een groot goed.;)

4. zogelukkig

Oh, daar moet ik van blozen!:)
    Ik voel me op dat gebied wel sterk en het gaat goed, dus dat geeft rust en vertrouwen.;)

5. tulip

tulip Niet meer actief

oei, tis nen hele discussie geworden lees ik.

Ik denk niet dat je obssesief met eten bezig bent als je enkel gezonde tussendoortjes geeft, sommige kinderen kennen het niet en vragen er niet om.
    Mijn dochter kreeg tot een paar maanden geleden ook alleen gezonde dingen, kende geen snoepjes. Nu heeft ze dat in de tussentijd wel leren kennen en vraagt er ook om. Ik zie er niks op tegen om het dan ook af en toe te geven. Daarom (zoals ik eerder schreef) hanteren wij de trommel. Zij bepaalt wat ze uit het trommeltje kiest en wij bepalen wat er in het trommeltje zit.;)
    Nu bijvoorbeeld: kleine ontbijtkoekjes, doosjes rozijntjes en een zakje met letterkoekjes (zelf erin gedaan, is zo'n grote zak) Over een paar dagen kan er best een zakje haribobeertjes inzitten.

Ik denk wel dat wanneer een kind dit ontdekt heeft (bij iemand anders) en het nooit krijgt thuis, dat het dus verboden wordt, dat je dan kinderen krijgt die bij een ander losgaan. Ik bedoel hier niet mee dat je het elke dag moet geven, maar af en toe.
    Ik ken het fenomeen niet dat ze geen snoep of lekkers lust. Ik heb een alles eter, ze lust werkelijk alles. Maar dat geldt ook voor groenten en fruit gelukkig.
    Ik heb ook een kind dat gewoon niet te verzadigen is. Die kan echt de hele dag door eten, doen we natuurlijk niet;) maar ze heeft altijd honger/trek.

Soms zie ik wel mensen die er in doorslaan. Een vriendin van mij is heel makkelijk met snoepen, kindje is een half jaar jonger dan mijn dochter. Als ik een ochtendje op de koffie ben (van 10-11.30/12.00) dan hebben ze bv. al een chocolollie en een snoepje achter de kiezen. Dingen die ik nog niet eens in huis heb en dan weet ik zeker dat hij s middags ook nog wat krijgt. Die heeft ook standaard iets te snoepen in de auto, als we terugrijden van het zwemmen dan krijgt hij meteen wat.
    Ik vind dat te veel van het goede, maar dat moet ieder voor zich weten.

6. tulip

tulip Niet meer actief

En ineens bedenk ik mij nog een leuke tip van vroeger. Ik ken het van mijn oom en tante die jaren in nieuw zeeland gewoond hebben. Handig voor kinderen die blijven zeuren:

Afternoontee:

Je legt fruit in partjes/stukjes op een bordje en ook wat lekkers erbij. Dit is voor de hele middag. Ze maken zelf uit in welke volgorde en wanneer, maar op is op.

7. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oehh, ik vind het ook heel veel! Ik zie in je tussendoortjes geen enkele keer andere opties voorbij komen (rozijntjes, ontbijtkoek, gedroogd fruit, biscuitje, etc).

Hier meestal op een dag
    - 2 koekjes (biscuitje of ander klein koekje, meestal geen chocola)
    - 1 keer rozijntjes
    - 1 stuk fruit

Ze drinkt daarbij meestal diksap of thee met honing, heel soms gewone vruchtensap of water. Op brood krijgt ze wat ze wil, maar daar is ze ook willekeurig in. Ze kan dagen gek zijn op smeerworst of honing, dan juist weer pasta, maar meestal eet ze 50% van de boterhammen wel iets min of meer gezonds. Verder geen yogho of chocolademelk ofzo, lust ze ook eigenlijk niet.

Ze krijgt denk ik 1 keer per week iets van snoepjes of chocola, en dat is dan meestal een klein zakje haribo snoepjes, een keer een klein stukje chocola of een koekje met iets van chocola er op. Chips eet ze eigenlijk nooit.

8. Gentle

Gentle VIP lid

10 okt 2007
    6.979
    1
    36
    Overijssel
    Oh, tis al meer dan ik had gezien ;)

Ik moet zeggen, nu ze naar de PSZ gaat komt ze er meer mee in contact en vraagt ze er ook wel om. Maar ja, als we het niet doen, doen we het niet, en ze mag best wel een keertje wat. Morgen bijvoorbeeld, zitten we veel in de auto. Dan neem ik een mueslireep voor haar mee en een zakje haribo snoepjes, en fruit. Dat is meer dan genoeg! Ik vind sowieso 3 tussendoortjes op een dag wel voldoende, maar daar zijn de meningen ook over verdeeld geloof ik. Ik eet zelf ook niet zoveel tussendoor.

9. adi

adi Niet meer actief

Het is (en dat lees ik hier om de haverklap) een vooroordeel dat kinderen 'op water en rozijntjes' worden gezet. Deze topic gaat over dagelijkse tussendoortjes, niet over feestjes en niet over uitstapjes, vakanties ed

Een kind dat niet opgroeit met het idee dat het normaal is om elke dag chips en snoep te eten, zal daar over het algemeen ook minder gevoelig voor zijn. Wat velen hier ook over beweren.
    En ik zeg niet dat deze kinderen NOOIT iets van snoep krijgen, of ook buiten het huis niet mogen. Maar het vormt niet de dagelijkse onderdeel van het voedingspatroon.

Over het algemeen hebben de kinderen en tieners met obesitas vaker ouders die ook ongezond eten. Het gaat vaak over 'eetgewoonte'. Een gewoonte is iets anders dan op school af en toe een snoepje eten.

Hier mogen ze overigens op feesten gewoon eten en drinken wat aangeboden wordt. Zolang het geen prik is of drinken met zoetstoffen. Dat ze geen snoep of taart willen eten kan ik niet helpen. Sommige chipssoorten eten ze wel, en daar heb ik op een feestje geen problemen mee.
    (laatst kregen ze ergens sisi-pakjes met sacharine, deze waren voor kinderen). Ik lees dat niet standaard, maar er stond met koeienletters op het pakje 'met minder suikers!'. Dan gaan de alarmbellen rinkelen en dat geef ik dus echt niet.

10. Salapio

Salapio VIP lid

15 jan 2007
    13.917
    0
    0
    Zuid-Holland
    M heeft de eerste anderhalf a twee jaar niet gesnoept. Bij T hebben we dat ongeveer een jaar volgehouden.

Echt snoepgoed hebben we niet in huis, T mag het nog niet, M alleen bij anderen. We hebben wel 'snoep' = gedroogd fruit (ook gezoet trouwens, maar niet van die chemische zooi met gemalen botten - wij eten geen vlees ;)).

M lust geen toetjes en we eten dat eigenlijk ook nooit (zelf) dus na het eten mogen ze vaak wat lekkers = 'snoepje', stukje chocola, soms een koekje of een waterijsje.

Chips en taart alleen op feestjes. En misschien ook wel meer bij opa en oma.

11. krullenkop

krullenkop Niet meer actief

De oudste houdt totaal niet van zoetigheid. Dat komt mij goed uit, want het meeste snoep vind ik maar chemische zooi. C. mag één koekje of een kleine cracker per dag. De rest van de tussendoortjes bestaan uit wortel, komkommer en sla (hij houdt enorm van sla ;)), of fruit.

12. Arja

Arja Bekend lid

2 nov 2008
    951
    0
    0
    Helaas is mijn dochter niet zo van het gezonde voedsel. Fruit en groente krijg ik er met moeite in. Ik moet dus echt onderhandelen. Omdat in veel producten verborgen suikers zitten (verpakte vleeswaren bijv.) probeer ik zo veel mogelijk pure producten te kopen en biologisch. Sowieso is alles bij ons volkoren. Daar zit je ook langer van vol. De kinderkoekjes zijn een uitzondering hierop. Wat ik echt nooit geef, zijn light producten. Dit is echt slecht. Je kunt beter voor alle vette varianten kiezen, dus volle joghurt, roomboter etc. Zitten meer voedingsstoffen in en als je niet te veel suiker binnenkrijgt wordt je er niet dik van. Optimel moet je kind dus echt niet geven. Kijk hier maar De vethysterie is de grootste zeepbel van medische wetenschap | gripopkoolhydraten.nl
    Als je kind dan toch gezoete joghurt wil geven neem dan gewone volle joghurt en zoet het met Stevia. Dit is de enige zoetstof die volledig natuurlijk is. Geen calorien en geen koolhydraten.

Tussendoor krijgt ze;
    's morgens een volkoren voedingsbiscuit. (soort volkoren cream crackers) of een pakje Dora koekjes. Meestal eet ze nog iets van een banaantje 's morgens.

s' middags krijgt ze meestal ook een koekje en/of een appel. Soms kiest ze voor een pakje rozijntjes of een gedroogde pruim.

Een keer in de week krijgt ze een klein beetje chips bij oma. Rondom de feestdagen is er een periode dat ze chocola krijgt. Nu heeft ze weer een paashaasje gehad van oma. Daar mag ze dan af en toe een stukje van. Snoep eet ze bijna nooit.

13. Zomerbries

Zomerbries Fanatiek lid

20 sep 2008
    3.539
    0
    36
    onze oudste snoept eigenlijk amper, hij eet goed brood, en tussendoor bestaat uit fruit/rauwkost, krentenbol/ontbijtkoek/eierkoek dat soort dingen. Nu met zindelijkheidstraining mag hij een schuimpje pakken wanneer hij op het potje heeft gepoept/geplast. En zo nu en dan een nijntje koekje die hij samen met zijn kleine broertje eet ;)
    Chips eet hij helemaal weinig, zo nu en dan eens een klein schaaltje, hij is verzot op maaltijdsalades, blijer kun je hem niet maken haha
    Bij opa en oma en op visite wordt er natuurlijk iets meer gesnoept.

14. zogelukkig

Ik kom heel vaak eierkoek tegen als verantwoord tussendoortje, maar als er ergens veel suiker in zit! En klein is het ding niet.
    Ene SB had er volgens mij aandelen in en sindsdien denkt iedereen dat een eierkoek gezond is.

15. fafje

fafje Niet meer actief

het ruitk ook altijd naar ammoniak!!:$

16. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Ik wou het net zeggen. Eierkoeken zijn juist erg vettig en zoetig lijkt me. Ik heb het zelf nooit gegeten.

Iemand vroeg nog of ik geen andere tussendoortjes geef. Dat doe ik wel, hij krijgt ook veel gezonde tussendoortjes zoals 2/3 stuks fruit, olijven komkommers en tomaatjes bij de brood. Of een schaaltje yoghurt of druiven maar dat soort dingen zie ik meer als basisvoeding en dit topic heb ik geopend voor de ongezonde tussendoortjes. Vandaag weer de hele dag gevraagd naar eitje maar niet toegegeven. Ik vind het best zielig want zijn ogen glinsteren als hij het eet, echt een smulkont haha. Ik ga maar perenijsjes halen, gezond en lkkr.

17. zogelukkig

Nee, juist niet vet, dat was het stokpaardje van SB. De ingredienten zijn witte suiker, witte bloem, bakpoeder en een paar eieren. Maar een kind heeft niks aan witte suiker en witte bloem, dat zijn alleen maar loze koolhydraten. Volkorenontbijtkoek bevat per 100 gram evenveel kalorieen en ook geen vet, maar wel vezels.
    Perenijs gezond, mmm, dat vind ik niet hoor! Dat is gewoon water met veel suiker en kleur- en smaakstoffen.

18. ALeV84

ALeV84 Fanatiek lid

13 nov 2008
    2.358
    2
    38
    Je hebt toch waterijsjes met bewuste keuze logo op de doos en minder toegevoegde suikers. Die bedoelde ik en ach het is altijd beter dan chocolade.

19. zogelukkig

Tsja, dat Ik-Kies-Bewust-logo zegt mij niks. Het kan toegewezen worden aan een product met óf minder suiker óf minder vet óf minder zout. Dat wil dus niet zeggen dat het product gezond is. Bovendien wordt het logo niet objectief toegekend; de voedselfabrikanten moeten grof geld betalen voor dat logo, dus het is een soort van verkapte reclame. Het staat niet op een fles biologisch appelsap dat bij de supermarkt te koop is en wel op een of andere ranja met net iets minder suiker dan andere ranja. Snap je wat ik bedoel?;)

20. fafje

fafje Niet meer actief

je kan ook waterijsjes aken van diksap! is mn stiefzoontje van 8 ook nog steeds gek op!

Deel Deze Pagina