Hier ook al brood vanaf 6 maanden hoor, en brood op zich gaat er met heel veel smaak in. Korsten nog nooit een probleem geweest, maar pate vind ik juist geen goed broodbeleg voor kleintjes. Ik zou niet weten waarom ik er een probleem van zou maken dat ze geen worst of kaas op brood wilt. Zuivel producten krijgt ze genoeg op andere manieren binnen. Ik denk niet dat zoet persé slechter is dan hartig. Afwisseling vind ik wel belangrijk maar dit kan net zo goed in "zoete" producten zijn. Het is hier trouwens niet geweest dat ze het niet wilde omdat ze zoet op brood wilt, een plakje worst of kaas uit het handje heeft ze ook nooit gelust. Komt nu pas sinds een maand dat ze dit soms wel eet. En ik ben ook zeker een harde tante wat eten betreft want 's avonds wordt er al zo'n jaar bijna nooit gegeten en dan krijgt ze echt geen alternatieven. Eten wat er op tafel staat en anders zonder naar bed, wat dus zeker 4 avonden in de week gebeurd.
Het is niet dat hij het weigert uit peuter koppigheid, hij lust het niet. Als hij het eet komt het er even later weer uit. Dus nee dat hoeft hij van mij niet te eten Je post komt over alsof ik een doodzonde bega. Hij eet pindakaas, geen zakken chips als ontbijt..
Pindakaas is volgens mij juist erg gezond en bevat juist weinig geharde vetten en veel onverzadigde vetten. Denk dat het een betere voedingswaarde heeft dan gewoon suiker (of vruchtenhagel e.d.).
Vruchtenhagel is idd ook niet zo heel slecht, bevat niet veel calorieen. Pindakaas wel maar het wel gezonde vetten die erin zitten.
Hier eet de jongste brood met boter...meer niet! Iets anders lust ze (nog)niet. Oudste eet alles op brood, soms laat ze de korstjes staan, soms eet ze het op. Kan me er echt niet druk om maken... Wel hebben we altijd (volkoren)bruin brood, geen wit brood. Dat is gewoon niet voedzaam en aan witbrood wat dan hetzelfde zou moeten zijn als bruinbrood begin ik niet eens. Gewoon vanaf het moment dat ze brood gingen eten, meteen volkoren bruin brood. Wij hebben ons (bijna) nooit druk gemaakt om eetgedrag, zolang er maar gegeten wordt wat de pot schaft. Iedereen heeft wel eens iets wat echt niet gelust wordt. Dan eten we dat minder of met een alternatief. Als we aan de oudste vragen "wat zullen we eten" dan is het: Nasi, pasgetti, spinazie of andijvie
Haha, nou was in mijn laatste zwangerschap verslaafd aan pindakaas en de mate waarin ik het at de eerste weken (Was trouwens wel het enigste wat hielp tegen misselijkheid)
als onderdeel van een gevarieerd ontbijt niet verkeerd nee maar een kind dat nooit (smeer)kaas of vleeswaren op brood eet vind ik persoonlijk weer niet erg gezond klinken, mag hier thuis in elk geval niet, wat ben ik toch streng
Hoezo zou dat niet gezond zijn dan? Er zijn toch genoeg alternatieven? Ze eten hier wel (lever)worst en (smeer)kaas, maar met mate. Ik denk 1 keer in de 2 dagen ofzo en met vlagen eten ze er wat meer van, of juist helemaal niet.
Maar dan zou je dus twee jaar geen brood geven? Of het naar binnen proppen? Het is geen koppigheid maar het echt niet lekker vinden. Feit dat er brood wordt gegeten vind ik persoonlijk belangrijker dan dat daar persé vleeswaren of kaas op moet.
Adi, ben het volkomen met je eens. Mijn dochter krijgt thuis ook geen chips, snoep (enkel keertje op een speciaal moment of als ze een traktatie heeft gekregen) of zoete dranken. Idd, vooral het 'minder suikers' is iets waar ik zelf ook op let. Er zit toch iets anders in waardoor het zoet smaakt En op een verjaardag? Dan eet ze meestal niets anders dan wat ze thuis wil, want taart heb ik haar nog amper ooit zien eten (hoef haar ook geen eigen te geven) en pas sinds kort eet ze soms een paar chipjes. Zoute stokjes, dat wil ze nog wel eens eten. Brood doen we hier heel gemakkelijk. Alles mag, maar met mate en met variatie. Ze vindt worst (verschillende soorten) echt super lekker. Soms smeerworst, maar meestal kipfilet, grillworst, snijworst, leverkaas, etc. Van alles eigenlijk! Ze eet maar 1 boterham per maaltijd, een enkele keer meer, dus om altijd te zeggen dat ze eerst iets gezonds moet vind ik dan een beetje flauw. Maar vanmorgen had ze bijvoorbeeld een boterham met vlokken op, en vanmiddag riep ze daar meteen weer om. Is ook lekker! Toen ik aangaf dat we nu een keer worst deden en ze mocht kiezen tussen 2 soorten, was ze daar ook heel blij mee en heeft ze dat gewoon lekker opgepeuzeld. Wel jammer dat ze geen kaas lust, want ook al is het voor ons volwassenen soms een beetje te vet, mijn ribbenkastje zou dat wel kunnen hebben en dat zou ik een fijn tussendoortje vinden! Helaas... Ik ben wel van de balans en variatie. Chocola, chips, allemaal niet zo erg als het geen onderdeel is van een dagelijks terugkerend ritueel. Cola drink ik zelf wel regelmatig, maar Julia niet. Dat vind ik iets wat ze later in het weekend wel mag, maar nu nog niet. Ze vindt thee of sap net zo lekker. Iemand trouwens nog goede ideeën over drinken w.b. sap? Ze drinkt nu meestal diksap of multivitamine aanmaak-sap (staat in het zelfde rijtje). Limonade ben ik niet zo van, vruchtensap is supervaak met zoetstoffen, wat moet je dan? Elke dag alles vers persen is ook niet mijn hobby, en ik zei al, ik hou wel van een beetje balans, dus heb niet zo'n zin in die extreme dingen. Thee/water drinkt ze ook wel, maar hoeft van mij ook niet altijd.
Ligt eraan hoe oud het kind is. PERSOONLIJK vind ik vlees onder de 1 niet nodig en smeerkaas en leverworst zulke troep al helemaal niet, daar is niks gezonds aan! Hier van 6 -9 mnd roomboter, van 9 - 12 mnd amandelpasta/cashewpasta en appelstroop, vanaf 1 jaar jonge kaas. Vanaf 2,5 cervelaat en kipfilet, sinds kort jam en smeerkaas (biologisch geit zonder fosfaat).
Kan iemand mij trouwens dat vlees moeten gedoe eens uitleggen? Wat is er gezond aan leverworst, smeerpate, grillworst, ed? Het is gemaakt van varkensvlees (nou ja; vlees ... eerder vet en organen), een heleboel zout en E-nrs. Met twee volkorenboterhammen waarvan 1 met appelstroop en een handje gedroogd fruit is de adh ijzer al binnen. De voedingswaarde van vleeswaar wordt miz zwaar overschat!
tis geen moeten, maar soms mag je ook iets omdat het lekker is. Ik gaf al aan dat bij ons de gezonde boterham bestaat uit kaas, zonnatura jam of appelstroop. Maar als zij een bammetje met grill worst of boterham worst wil mag dat ook.
Je eet niet "alleen" maar grillworst trouwens je hebt ook gewoon kipfilet die gegrild is hoor en dan precies hetzelfde is dan kipfilet , maar goed zouten, vetten e.d. kan helemaal geen kwaad hoor (het is geen gif), heeft een lichaam ook nodig, die e-nummers waarschijnlijk niet maar lekker belangrijk het is eten, je eet het, het is geen laboratorium onderzoek.. Ik denk dat je niet zo panisch moet doen maar gewoon nuchter en normaal een boterham in je "kwek" (zoals wij dat zeggen) moet stoppen met gevarieerd beleg dus de ene keer wat vlees, de ene keer kaas de andere keer een keer zoet , whatever als je alles eerst gaat uitpluizen dan krijg je nog een complex man , zit je kind straks met 5 jaar te lezen of het niet dat of dat bevat ipv gewoon een normale knul die geniet van zijn eten en het niet eerst moet bestuderen
Hier inmiddels ook voor de lekker cervelaat, maar ik lees zo vaak dat vleeswaar/worst beter is dan zoet, maar die vlieger gaat gewoon niet altijd op, want jam zonder suiker en appelstroop, daar is niks mis mee!
het gaat om variatie, met een product op zich hoeft niets mis te zijn maar het gaat erom dat je wisselt, dat je van alles wat eet, dus daar hoort ook kaas en vleeswaren bij...
Hier al vaak de discussie gevoerd met de leidsters van het kdv. Zij zagen smeerkaas en worst als hartig en pindakaas en appelstroop als zoet beleg. En het beleid was(!) bij de baby's geen zoet beleg. Gelukkig is dat veranderd, kopen ze ook nog zonnatura zonnestroop en geven ze de baby's appelstroop. Ik heb ook nooit begrepen waarom je een baby smeerkaas en of worst wil geven. Ongeveer het minst natuurlijke en het meest slechte wat er is. Hier minderen we trouwens met tussendoortjes. 1 keer per dag een koekje of rozijntjes en 1 soepstengel. Verder heb ik altijd wel rauwkost en fruit voor de kids. Soms was dit wel eens meer en ik merk gewoon dat ze dan minder goed eet en dat ze echt gaat zeuren om iets zoets. Wij geven eigenlijk altijd vruchtensap aangelengd met water, diksap, thee, melk of water.
o nee idd, dat ben ik helemaal met je eens. Ik vond die verplichte kaas/worst boterham op het kdv ook zo'n onzin. Tot ik met duidelijke argumenten kwam dat het achterhaald is, toen hebben ze het veranderd.