Onzeker, even wat steun nodig

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door E1982, 4 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ik heb geen borstvoedende mama's in mijn omgeving (ja, eentje met een heel braaf kindje dat elke 3 uur komt en daarna in haar eigen bedje slaapt) en merk dat ik wat steun nodig heb van ervaringsdeskundigen.

Dolblij was ik dan ook met onze kraamverzorgster die mij in de kraamweek elke keer geruststelde dat mijn meisje volledig normaal gedrag vertoonde door de eerste paar nachten continu aan de borst te willen.

Sindsdien hebben we al flink wat regelmomenten/-dagen achter de rug en clustert ze er 's avonds en regelmatig ook 's ochtends flink op los. Tussendoor zitten soms een paar dagen dat ze wat langer tussen voedingen inlaat (3 uur ongeveer) om daarna weer een beetje te gaan regelen. En het gekke is dat ik overproductie had, met veel stuwing en vaak harde plekken. Daardoor was ze ook wat onrustig, verslikte zich vaak etc. Sinds ik griep heb gehad ( bij 4/5 weken oud) en mijn dochtertje ook ziek is geweest ( met veel regeldagen) is dit minder.

Ze is nu 6 weken en weer aan het regelen. Mijn borsten voelen sinds gisteren veel vaker soepel, waardoor ik me afvraag of ik wel genoeg voeding heb. Het spuit er trouwens regelmatig nog uit en ze moet ook flinke slokken nemen om het verwerkt te krijgen, dus ik neem aan van wel.

Ze groeit trouwens goed en is over het algemeen heel tevreden, relaxed en huilt eigenlijk zelden. Totdat ik de griep kreeg was ik dan ook best heel zeker en vond het geen probleem om haar te volgen. Ik had het advies van de kraamverzorgster goed in mijn oren grknoopt dat mijn meisje volkomen normaal gedrag vertoonde.

Maar door de griep, meer vermoeidheid endie extra regeldagen en nu nog meer regeldagen ben ik toch onzeker geworden en vraag me af of we ooit een ritme gaan krijgen of dat we blijven steken in onrustige weken met elke keer een aantal regeldagen.... En met ritme bedoel ik niet op tijd, maar wel wat meer voorspelbaarheid op de dag. Vandaag doet ze bijvoorbeeld elke keer hazenslaapjes en wil verder alleen maar aan de borst.

Ervaring iemand?

P.s ik hoop dat het een beetje een duidelijk verhaal is...

2. ijsje82

ijsje82 Actief lid

8 jan 2014
    470
    3
    18
    Dit is heel normaal gedrag voor zo jong kindje. Met een paar maanden zal er vanzelf wAt meer ritme komen.

3. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Dank je voor je reactie.

Verstandelijk weet ik ook dat het volkomen normaal is voor zo'n kleintje. Maar gevoelsmatig twijfel ik nog wel eens, mede door hele slechte ervaringen en adviezen tijdens bv periode van oudste dochter. Ik heb die bagage gewoon nog niet helemaal los kunnen laten.

Daar had ik het ook met mijn lactatiekundige over, dat die eerdere ervaring zorgt voor zoveel onzekerheid. Ze vertelde dat zijzelf ook slechte begeleiding had gehad bij een van haar kinderen en daar nu nog, 25 jaar na dato, boos over zou worden mocht ze die betreffende cb mevrouw tegenkomen. Het is gewoon een gevoelig punt.

4. Jo85

Jo85 Niet meer actief

Hier een kindje wat bijna even oud is als jouw kindje.
    Maar ook zij vertoont hetzelfde gedrag.
    Ik had dit zelf kunnen schrijven weliswaar zonder dat ik de griep heb gehad.
    Maar ook zij clustert wat af. Ze begint in de middag vaak tegen 16uur tot 18.00 en dan van 19.30 uur tot 22.00 vaak. Waarna ze in slaap valt en tegen 00 uur nog een voeding vraagt dan om 4 uur weer en dan om 7 uur en om 8 uur.
    Ik heb het naast me neer gelegd en probeer er zo goed mogelijk in mee te gaan...
    maar lastig is het absoluut.

5. Line

Line Fanatiek lid

7 jan 2007
    2.694
    266
    83
    Jullie doen het prima samen!
    Er komt vanzelf meer ritme in de dag als je kindje ouder wordt.

Als je gewoon mee gaat in haar dag dan komt het helemaal goed!

6. Raket78

Raket78 Fanatiek lid

7 dec 2011
    3.002
    1.139
    113
    Vrouw
    Canada
    Ik vind wat jij beschrijft alleen maar erg goed en normaal klinken! Regeldagen zijn vermoeiend en soms denk je dat er nooit een einde aan komt, maar het is gezond en goed dat ze er zijn. Ik snap dat je verlangt naar een soort ritme, maar dat komt echt vanzelf hoor!

Ziek zijn (van mezelf of van Raketje) kan de boel hier nog steeds goed in de war gooien. Veel vrouwen hebben ook een productiedipje als ze verkouden zijn of de griep hebben. Dat is geen ramp, maar het kan zijn dat je kindje dus meer gaat regelen om dat op te vangen.

Een goede tip die ik zelf kreeg was: Niet verzetten tegen het clusteren. Het huishouden en alle kleine dingen die nog moeten gebeuren, kunnen wachten. Met je kindje lekker voor de TV hangen, aanleggen zoveel ze wilt en indien mogelijk je lekker laten bedienen door je partner. Lukt dat niet, dan is een soort "cluster-pakket" een idee. Tijdschriften, een boek, wat te snacken in een luierdoos naast de bank, en een flesje drinken in de koelkast klaar hebben staan om eraan toe te voegen. Als je het je gemakkelijk maakt, is clusteren veel relaxter en zelfs gezellig. Bij mij heeft het geholpen!
    Aanvulling: Je schrijft dat je een ouder kindje hebt, ik weet niet hoe oud? Ook voor haar kun je eventueel een pakketje samenstellen, met wat speeltjes die ze alleen krijgt als jij bent aan het voeden (zodat de nieuwigheid er niet af gaat), boekjes en wat ze verder maar leuk vindt!

Je doet het echt super, heb er vertrouwen in! Kom wat vaker hier kletsen en/of sluit je aan bij een facebook-groep over borstvoeding om je contacten met andere bv-moeders aan te halen. Hier in Canada heb je borstvoedingscafé's. Ik heb even voor je gegoogled en ze blijken ook in Nederland te bestaan. Klik hier:
    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Borstvoedingcaf's - Borstvoeding- en mammacaf's in Nederland

7. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Dankjewel voor jullie bemoedigende woorden, dat doet me hartstikke goed!

Vandaag gaat het al beter qua acceptatie, ze komt nu ook minder dan gisteren; elke 1,5 uur.

Tussendoor slaapt ze nog niet zoveel en om te voorkomen dat ik weer (zoals bij de eerste) met een overprikkelde en onrustige baby kom te zitten heb ik haar zojuist ingebakerd. Gewoon om te proberen en even een lekker slaapje te laten doen.

Clusteren 's avonds vind ik ook helemaal niet erg en 's nachts doet ze het ook heel goed. Slaapt lekker en komt ongeveer twee keer voor een voeding, prima!

Overdag slaapt ze erg weinig en ik vind het heerlijk om haar bij me te houden in de doek of op mijn buik te laten slapen, maar wil mijn peuter van 3,5 af en toe ook 'alleen' tijd bieden. Dus iets vaker een slaapje in haar eigen bedje zou ook wel lekker zijn. Gaan we vandaag mee beginnen te oefenen.

Tip om wat vaker hier te kletsen is een goed idee. Toch wel heel fijn om borstvoedende mama's te ontmoeten. In mijn woonplaats zit helaas geen borstvoedingscafe....

8. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Ze was trouwens na 45 minuten alweer wakker met ontzettende honger, toch nog een regeldag dus.

9. Merlijn

Merlijn Actief lid

16 mrt 2012
    280
    0
    0
    Je doet het goed en dit klinkt normaal hoor, niet onzeker laten maken, heel veel moeders maken dit mee! GA zo door!

10. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    K moet er ook nog aan wennen...zoontje is ook pas twee weken en n dag..maar heb ook een zoontje v bijna 16mmnd en hij accepteert vrij veel, maar zou af en toe meer tijd in m willen steken.

Kdurf door al dat gecluster ook niet goed op pad! Wil morgen voedingsbehas halen bijv maar ben beetje bang voor n o rustige baby en weinig goede mogelijkheden m ff aan te leggen.. nu zou k alleen daarvoor gaan dus echt geen dag shoppen ofzo, moet er niet An denken..maar het belemmert me dus in wat ik doe...

T clusteren is hier van smorgens.soms pas eind vd ochtend tot n uur of 4/5 smiddags en soms s avonds weer/nog

11. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    @Amona; herkenbaar en toch probeer ik het me niet te laten belemmeren in wat ik doe. Ook bij de Hema kun je voeden, even een drempeltje over misschien. Komende woensdag ga ik toch gezellig naar de Efteling met een vriendin en onze dochters.

Gisteren trouwens een dag waarop ze twee lange slaapjes in de draagdoek heeft gedaan en dus wat minder voedingen heeft genomen. 'S middas en 's avonds wel weer ingehaald met extra lange clustersessie :D. Vandaag heeft ze de hele ochtend geclusterd en in de middag twee keer geslapen in de doek en op mijn borst. Nu ligt ze ook weer lekker bij me te slapen.

Wel merk ik dat er vaak wat voeding omhoog komt en ze drinkt ook regelmatig wat onrustig ( trekken, begint te huilen, aanhaopen en loslaten) en vraag me af of het vele drinken ook door een (milde) reflux kan komen? Als ik haar in haar bedje leg wordt ze namelijk na een minuutje of toen wakker omdt er voeding omhoog komt en begint dan te huilen...

12. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Ik ben bij beide kinderen de eerste 3 weken niet veel langer dan een half uur buiten geweest. Met 4 weken bij de oudste, en de jongste nog wel later. Gewoon omdat ze nog zo klein waren, ik nog wat onstabiel en (bij de tweede) het weer het niet erg uitnodigde. Geef jezelf nog even. De kleine dingen zijn vaak nog zo'n grote onderneming, verwacht nog niet te veel van jezelf. Openbaar voeden heb ik pas met 5 weken voor het eerst gedaan.

13. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Ik vind er echt weinig aan op deze .manier en voel me zelfs onbegrepen.

Hoe houden jullie toch vol..heb t gevoel de hele dag aant clusteren te zijn.. en bovendien niet eens t idee dat mn productie er door oploopt..

14. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Voedingsbeha kopen ging trouwens goed..ineens sliep ie lang..snap je niks van :)

15. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    Das fijn! Kleine opsteker voor je.

Hoe hou je t vol? Ik probeer t te accepteren (wat de ene dag beter gaat dan de andere) en er vooral niet te veel bij na te denken. Want anders raak ik gefrustreerd. Verder houd ik me voor dat clusteren meestal met een maand of 3 over is. Ben al halverwege :D

16. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Maar heb jij er meer productie door? Na uren clusteren heb ik een gefrustreerde baby, jij ook? Hoortdater ookbij? Is t bij jou ook bijna non stop? Baby niet weg te leggen voor n dutje want dan meteen weer wakker?
    Gister van 17.30-23.00 geclusterd...vanmorgen om 6.30begon t weer.. net sliep ie gelukkig even opme (kan k nog niks met/voor de oudste maar woumniet wegleggen want dan zou ie zo weer wakker zijn).. dust clusteren gaat waars dehele dag door. ..kben echt op...

17. femkes

femkes VIP lid

24 jul 2007
    9.088
    10.382
    113
    Het gaat echt over en het is slopend. Bij de eerste zat ik op een gegeven moment huilend op zijn kamer te denken hoe dat straks moest als ik ging werken. En toen ik ging werken was het opgelost. Het was een week of twee ervoor gestopt. En ik heb hem 9 maanden volledig gevoed.
    Bij de tweede wist ik wat het was en ben ik zoveel mogelijk op de bank gaan hangen. Wel heb ik op een gegeven moment een lk gaan raadplegen. Hij groeide niet genoeg en deed over elke voeding 1,5 uur. Als je twijfelt, bel dan een lk. Al vanaf het tweede aanvullende pakket zit het er meestal in. Misschien drinkt je kindje niet goed, misschien vermoedt ze dat er iets anders aan de hand is. Hulp vragen is een teken van kracht, niet van zwakte, het is niet de bedoeling dat je eraan onderdoor gaat!

18. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Lk ofja stillberaterin (woon in Duitsland) is vd week langs geweest..
    Zn mond moet soms wijder open maar verder zag t er goed uit... verder kijken ze alleen naar zn gewicht, dus komt hij gem.20gr aan p.d ist voor hen goed.

Gisteren begon t dus om 6.30 uiteindelijk om 14.30 klein beetje kv gegeven want ik leeg, baby honger, ik de hele tijd huilen... daarna sliep ie eindelijk n paar uur, wat n verademing ik kon eindelijk douchen, eten, de was, stofzuigen.
    Alle andere voedingen had ie gewoon genoeg aan mij...
    Ik vind 8u clusteren niet normaal meer en haast onmogelijk met nog n dreumes in huis...

19. E1982

E1982 Bekend lid

17 feb 2009
    971
    0
    0
    @amona: het is ook zwaar. En die dagen waarop ze alleen maar willen drinken en hazenslaapjes doen heb ik er ook tussen zitten. Die zijn idd extra zwaar.

Dat zie ik trouwens wel als echte regeldagen trouwens. En in de ochtend en/of avond clusteren als gewone dagen.

Vandaag nog geen gecluster, maar netjes elke 3 uur voeden (en wat langere tussenpozen in de nacht). Tussendoor slaapt ze heerlijk in de draagdoek. Even kijken wat de rest van de dag gaat brengen...

20. Amona

Amona Fanatiek lid

23 okt 2011
    3.011
    326
    83
    Hier is elke dag zo...ik kan niet meer zo goed....

Deel Deze Pagina