Ik heb in mijn zwangerschap 5 echo's gehad (Waarvan 3 termijn echo's). Ik wist niet meer wanneer ik voor het laatst ongesteld was geweest. echo 1 - 6 weken (Termijn echo). echo 2 - 8 weken (Termijn echo). echo 3 - 12 weken (Termijn echo). echo 4 - 20 weken (20 weken echo). echo 5 - 27 weken (Pretecho).
Momenteel zit ik op 9 echo's. Wel leuk voor het plakboek later maar ben het eens met de andere meiden, liever een normale zwangerschap met minder echo's. Gisteren nog een spoedecho gehad, mede op mn eigen verzoek omdat ik de afgelopen dagen in het zh heb gelegen met verdenking van een longembolie, er zijn dus rontgenfoto's gemaakt en een ct-scan, hoef denk niemand te vertellen hoe slecht dit is in de zwangerschap. Verder loop ik al vanwege medicatie en chronische ziekte bij de gyn en heb dus elke controle een echo. Dus als ik kan ruilen voor iemand met een gezond lichaam en een normale zwangerschap dan hoor ik het graag!
echo,s betekende hier veel zorgen... Er was altijd wel iets wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn(groeiachterstand)
ja de termijn en 20 weken echo is idd normaal en bij sommige praktijken ook nog rond de 30 weken maar das niet overal. Op zich is een echo natuurlijk leuk maar je moet eigelijk blij zijn dat je er niet meer krijgt, want dan is het meestal met een medische reden. Je kan natuurlijk altijd een pretecho doen later in je zwangerschap. Meer echo's maken heeft zonder medische indicatie niet veel nut, voegt niks toe. Je controles zijn zeker in het begin niet zo uitgebreid, idd je bloeddruk, hartslagje en je kan je vragen stellen. Naarmate je zwangerschap verder is, kunnen ze goed je baarmoeder voelen en hoe de baby ligt. Ik had bij mn eerste zwangerschap ook alleen de 2 standaard echo's en vond ook de periode van 20 weken tot de bevalling echt heel lang, maar ja, alles ging verder gelukkig goed. Deze keer krijg ik wel 1 of 2 keer een extra echo omdat mn eerste aan de kleine kant was bij de geboorte, dus dit is om de groei in de gaten te houden.
Ik heb medische indicatie, tot nu toe 3 van de 12 echo's gehad. Het komt door mijn overgewicht, dus houden ze de groei van de kleine goed in de gaten. Dat vind ik wel prettig, zo wordt alles goed in de gaten gehouden. Tot nu toe verloopt het prima. Heb alleen zo'n rare gynaecoloog, maar dat zal vast wennen, zag hem vandaag voor het eerst.
Ik heb echt tientallen echo's gehad tijdens de zwangerschap van mijn zoontje, vanaf week 7 soms meerdere malen per week, nauwelijks een week niet. Dat hoort erbij als je een hoog risico zwangerschap hebt. Echt niet iets om te 'willen' en zeer weinig pret aan.