Stuitligging: Tot wanneer zelf draaien?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Robyn, 9 nov 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Mijn kindje ligt nog steeds in stuit en hij/zij is al vanaf week 27 niet meer verplaatst. Nou vroeg ik me af tot wanneer ze nog uit zichzelf kunnen draaien. Ik ben heel erg huiverig voor het draaien vanaf de buitenkant omdat ik daar alleen maar slechte verhalen over heb gehoord. Ik wil heel graag zelf bevallen dus een keizersnee zie ik dus echt niet zitten (tuurlijk als het moet dan moet het).
    Weten jullie tot wanneer hij/zij nog uit zichzelf kan draaien?

2. Niet meer actief

hoi

ik weet niet precies tot wanneer ze kunnen draaien maar ze hebben bij mij gewacht tot week 39 om te kijke of ze niet vanzelf draaide.

ze hebben bij mij geprobeert het te draaien wat ik dus nooit meer laat doen wat een ellende.
    maar ze is via een vaginale bevalling ter wereld gekomen dus ondanks stuitligging is dit zeker toch mogelijk. tenzij de baby in kleermakerszit ligt dan wordt het lastiger.

bij mij is de vaginale bevalling erg meegevallen en mocht het weer gebeuren zal ik het ook zeker weer op deze manier doen

sterkte de komende tijd

groetjes baby blues

3. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Als het in een stuit blijft liggen kan ik je aanraden nooit een stuitbevalling te doen. In het ziekenhuis willen ze je dit aanpraten maar kies voor een keizersnee! Ook al willen ze je dit uit het hoofd praten. Een stuitbevalling is erg risicovol!

4. maisy

maisy Fanatiek lid

12 jun 2006
    4.859
    0
    0
    En een keizersnee zeker niet :(

5. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Ik weet niet wat een normale termijn is om nog te draaien maar mijn zusje heeft het gepresteerd om nog te draaien terwijl mn moeder twee weken overtijd was... maar goed dat zal wel uitzonderlijk zijn denk ik. Mijn vk zei dat het meestal tussen de 32 en 34 weken gebeurd.

6. Niet meer actief

denk dat er net zo veel risico aan een keizersnede zit als aan een stuit bevalling

het enige verschil is dat er tijdens een vaginale bevalling als nog een keizersnede uitgevoerd moet worden maar dit geld ook voor een normale bevalling.

mijn ervaring is zeer positief door gewoon een vaginale bevalling te doen met stuitligging

groetjes baby blues

7. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Mijn dochter lag ook in stuit. Mij is in het ziekenhuis verteld dat ze tot ongeveer week 35 a 36 kunnen draaien. Een eventuele draaipoging doen ze tussen week 36 en 37.
    Ik heb uiteindelijk niet gekozen voor een draaipoging en mijn dochter is 23 oktober jl. met een keizersnede ter wereld gekomen. Kan echt niets negatiefs zeggen over de keizersnede, maar dat verschilt misschien per persoon. Ik was vrij vlot hersteld.

Weet je zeker dat je beeb in stuit ligt trouwens? Bij mij hebben ze het nl. twee keer verkeerd gevoeld bij de verloskundige. Een echo liet uiteindelijk zien dat ze echt in stuit lag terwijl de vk dacht van niet.

8. missX

missX Fanatiek lid

2 mrt 2006
    1.226
    0
    36
    Ik neem aan dat een verloskundige je toch altijd gewoon moet doorverwijzen voor een keizersnee als je echt niet wilt dat er aan je buik gedraaid wordt? Ik hoorde vorige week weer een absurd nieuwtje op het journaal: dat ze verloskundige een bonus willen geven voor het niet zo snel doorverwijzen naar het ziekenhuis voor een keizersnee maar voor het laten uitvoeren van een draaipoging..echt te belachelijk voor woorden!

9. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Nee is ook wel zo, maar is een beetje rot als je je gaat instellen op een ks en dan blijkt dat het kindje is gedraaid. Tenminste zo zou ik het zelf ervaren, je gaat je toch voorbereiden op zoiets.
    Belachelijk idd wat die bonus betreft, ik hoorde het ook. Dat zou dus ook betekenen dat ze stuitbevallingen willen pushen terwijl ik begrepen heb (nav een onderzoek in 2001) dat die bevallingen best risicovol zijn voor het kindje.

10. Robyn

Robyn Bekend lid

23 mei 2006
    732
    0
    0
    Ambtenaar
    Naarden
    Ja ik weet heel zeker dat hij nog in stuit ligt. Ik voel hem ook alleen maar tegen de binnenkant van mijn billen aanschoppen. Ik neig erna om als het allemaal mogelijk is om voor een stuitbevalling te kiezen. Maar ik hoop eigelijk gewoon dat hij alsnog draait.
    Ik probeer me alvast een beetje te orrienteren zodat alles me straks niet rauw op mijn dak komt vallen.

11. Niet meer actief

Sinds ik het verhaal van Pjetje las hier op het forum wordt er aan mijn buik niet gedraaid... no way!

12. senseemillia

senseemillia VIP lid

20 nov 2005
    8.645
    0
    0
    beleidsadviseur
    Utrecht
    Ik heb ook niet laten draaien maar ook gewoon omdat ik het niet natuurlijk vond. Sommige mensen zeiden tegen mij oh dat is gewoon pech dat je baby niet op het juiste moment is gedraaid :confused: . Slaat natuurlijk nergens op. En al is de reden dat ze gewoon lekker lag zo, so be it. Heb echt geen minuut spijt gehad van het niet laten draaien en ook niet van de ks.

Robyn kijk anders eens op de site van NVOG. Daar staat veel info over stuitbevallingen en keizersneden. Ik vond de info (op die site en wat ik van de gyn kreeg) over het draaien nogal minimaal.

13. marline1983

marline1983 VIP lid

11 jun 2006
    9.402
    1
    0
    hengelo
    k heb ook een keizersnede gehad en was ook al heel snel genezen
    laat niemand aan je buik om te draaien is erg risico vol en erg pijnlijk
    trouwens als je togg voor een keizersnede gekozen hebt krijg je op de dag zelf voordat je klaargemaakt word nog een echo om te kijken of het gedraaid is als het gedraaid is moet je gewoon bevallen maar wel in het ziekenhuis
    gr marline

14. kissie

kissie Fanatiek lid

18 apr 2006
    1.494
    1
    0
    Een keizersnee is ook niet zonder risico, maar bij en stuitbevalling is er gewoon veel kans op zuurstofgebrek bij het kindje als het er niet snel genoeg uit komt. Ik zou het gewoon nooit doen, maar dat is mijn mening.

Deel Deze Pagina