Hoe vaak in bad, pasgeboren baby?

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door Micera, 26 jan 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Goedemiddag,

Na de geboorte van mijn 1e kindje was het standaard dat de baby iedere dag in het badje werd gedaan. De kraamzorg gaf aan dat dit was om de baby dagelijks naakt te kunnen beoordelen en om te leren hoe je een kindje in bad moest doen.

Achteraf bleek mijn zoontje een eczeemhuid te hebben, waardoor zo vaak in bad gaan niet goed voor hem was (ook niet met het gebruik van badolie). Sindsdien gaat hij op advies van de kinderarts nog maar 1x per week in bad, en dat is genoeg.

Nu de bevalling van de 2e dichterbij komt, denk ik al na over de kraamweek. Een van de punten die ik wil veranderen ten opzichte van de 1e, is het dagelijks in bad doen. In mijn ogen is 1x per week, maximaal 2x per week, in bad voldoende voor een baby. Natuurlijk kan de baby wel dagelijks uitgekleed worden, om te zien of alles naar behoren verloopt. Ik heb inmiddels voldoende ervaring met een baby in bad doen, dus dat hoef ik niet meer te leren in de kraamweek.

Ik vraag me alleen af of er ook een medische reden is om een pasgeboren baby dagelijks bad te doen? Mogelijk vanwege de navelstreng die nog vast zit en schoongehouden moet worden? Kan je me daar meer informatie over geven, zodat ik goed voorbereid de kraamweek in ga?

Alvast vriendelijk bedankt,

Groeten,
    Micera

2. Adrienne

Adrienne Fanatiek lid
    Medewerker

9 mrt 2010
    2.192
    5
    38
    Hoi hoi,

De enige reden voor mij om bij een eerste kindje iedere dag in bad te doen is het oefenen voor de ouders. Ik wil een baby ook iedere dag naakt beoordelen, maar dat kan ook zonder in bad te doen. Dus ik zou meteen aangeven dat je het deze keer anders wil, omdat je eerste eczeem heeft. Als het goed is gaat een kraamverzorgende daar in mee. Ik zou dat in ieder geval wel doen.

Groetjes Adrienne

3. Micera

Micera Fanatiek lid

23 jun 2013
    3.296
    547
    113
    Hallo Adrienne,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het aangeven bij de kraamzorg, zodat we een mooie kraamweek tegemoet kunnen gaan.

Groeten,
    Micera

Deel Deze Pagina