Lange autoritten, hoe te doen?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Emma86, Feb 14, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Ik heb een vraag over met kleine kinderen op vakantie gaan: hoe doen jullie dat met lange autoritten?

Wij hebben een beweeglijk dametje dat niet uren stil kan zitten. Afgelopen september zijn we naar Duitsland geweest en dat was 3 uurtjes rijden. Ze was toen 11 maanden. Op de heenweg sliep ze heerlijk, toen even eruit geweest voor een fles en lunch en even wat beweging en daarna weer in de auto en ze sliep weer. Op de terugweg sliep ze een uur en daarna was het tot 2x toe piepen en huilen. Eerste keer gestopt voor eten en drinken en tweede keer van alles en nog wat aan speeltjes gegeven. Laatste half uurtje sliep ze weer. Maar ik zag mezelf nog niet op die manier 15 uur in de auto zitten...

Mijn nicht en haar man gaan wel met hun dochter naar Zuid-Frankrijk met de auto. Ze zeggen dat zij in de auto heel veel slaapt en anders krijgt ze een tablet om mee te spelen. Ze overnachten trouwens wel in een hotel, dus ze doen de reis in 2 dagen. Maar ik zie mijn meisje dus niet uuuuuren slapen in de auto. Toch weet ik dat mijn man het heel fijn zou vinden wanneer we weer een keer naar Zuid-Frankrijk zouden kunnen om te kamperen (wij gaan in september en dan is het in NL vaak niet meer zo fijn om te kamperen).

Dus, hoe zorgen jullie dat lange autoritten voor iedereen aangenaam zijn? Hoe doen jullie dat met een dreumes?

2. Catou

Catou Fanatiek lid

Oct 11, 2013
    3,683
    1,860
    113
    Met dochter ging het prima sliep ook veel in de auto en vermaakte zich wel. Bij zoon zijn we de eerste twee jaar in Nederland gebleven aangezien hij ook auto rijden minder leuk vond en ik het niet zag zitten met hem. Daarna maakte het de kinderen niet meer uit, ze begrijpen ook dat het maar een dag is, dat snapt jouw meisje nog niet natuurlijk.

Ik zou denken inderdaad aan een tablet, tv schermpjes voor in de auto. Een tekenbord dat je weer kunt wissen waren ze ook dol op.

3. Shakes

Shakes VIP lid

Apr 2, 2013
    14,132
    5,874
    113
    Female
    Vlaanderen
    Hier gaat dat gewoon niet. Mijn dochter is nu 3,5 jaar en langer dan 3u rijden gaat echt niet. Ze is het dan kotsbeu om stil te zitten en ook even stoppen om te spelen helpt niet. We hebben een dvdspeler in de auto, maar dat is ze na een half uur beu. iPad idem. Dus wij hebben het gewoon aanvaard dat dit nu even geen optie is. Er zijn nu eenmaal alle soorten kinderen.

4. Damay77

Damay77 VIP lid

Apr 18, 2010
    13,734
    7,501
    113
    Female
    snachts rijden als ze slaapt. dan kan je zo een paar uur rustig doorrijden. verder inderdaad van alles om te entertainen en ik zou ergens overnachten.

5. riean

riean VIP lid

Apr 21, 2014
    5,779
    7,366
    113
    Wij hebben vorig jaar voor het eerst snachts gereden. Dat was echt ideaal. Onze jongste vindt aurorijden niet zo leuk, de andere twee vonden en vinden het geen probleem. Hij heeft de hele nacht geslapen op 3 voedingen toen nog na. Sowieso zat er steeds,1 van de oudste 2 voirin en ik achterin naast de jongste. Dat was erg fijn, vooral op de terugweg, toen reden we wel overdag. Ik heb hem gewoon constant geentertaint�� maar hij was toen zes maanden, komende zomer, met 1,5 rijden we denk ik heen en terug in de nacht, dan ga ik hem denk ik echt niet zoet houden, tien uur lang.

6. Feye

Feye VIP lid

Nov 26, 2013
    6,465
    3,911
    113
    Female
    Inderdaad 's nachts rijden. Zoontje slaapt dan bijna continue, 's morgens uitgebreid ontbijten en spelen en dan het laatste stukje nog rijden.

7. Miekoe

Miekoe Fanatiek lid

Aug 9, 2012
    1,908
    502
    113
    Female
    Vorig jaar zijn we met onze dochter naar Spanje geweest. Ze was toen 1 jaar en 10 maanden. Vooral 's nachts rijden idd en we hebben een tablet vol met filmpjes gezet, waar ze veel naar gekeken heeft. er waren momenten dat ze het echt zat was, dan ging ik bij haar achterin zitten.

8. Miepiemoos

Miepiemoos Bekend lid

May 13, 2013
    973
    160
    43
    Ben twee weken geleden op wintersport geweest met onze dreumes van 16 maanden. Idd snachts vertrokken rond 03.00 uur. Ze werd 8.30 pas wakker....grote stop gedaan en lekker ontbeten...toen in de auto 2,5 uur...afleiden met muziek, filmpje (tablet) rijstewafels, fruit. Toen stop gedaan. Toen was het tijd voor haar middagslaap 13.00-15.00 geslapen en we waren er al bijna😁 terugreis precies hetzelfde gedaan.

9. Wondertjes1114

Wondertjes1114 Bekend lid

Feb 1, 2011
    519
    0
    16
    Wij rijden overdag. Dit gaat ook prima. In de auto slapen onze kinderen niet of nauwelijks. We hebben wat kleine cadeautjes voor onderweg. Een dvd-speler met filmpjes. Deze hangt aan onze hoofdsteun. Verder wat kleurpotloden en kleurboekjes en leesboekjes. Onze zoon was vorig jaar 11 maanden en hij deed het prima. De heenweg hebben we in 2 dagen gedaan. 's Middags even lekker zwemmen in de rivier en lekker spelen. De volgende dag weer fris de auto in. We zijn terug in 1 dag vanuit zuid- Frankrijk naar Nederland gereden met de caravan. Dit ging ook prima. Als je stopt moeten ze even kunnen bewegen en dan weer verder. Verschonen en naar het toilet deden we in de caravan.

10. Kache

Kache VIP lid

Jan 11, 2012
    6,257
    1,165
    113
    Op vakantie gaan ritten hier best goed. Wij rijden zo'n 700-900 km op 1 dag (en moeten dan wel op plaats van bestemming zijn, want een hotelovernachting zien we nog niet zitten met onze oudste). Vertrekken rond 4:00-5:30 uur in ochtend (afhankelijk van hoe ver we moeten).

Een mand met speelgoed en boekjes, DVD schermpjes, een paar cadeautjes voor onderweg, wat snoep/koekjes en dan ongeveer iedere 2 uur stoppen en daar de tijd voor nemen.
    Kinderen begrepen al heel snel dat ze 'gewoon' de hele dag in de auto moesten zitten (voor mijn zoon hebben we altijd een visualisatie van het 'dagprogramma'). Gek genoeg ging dit altijd veel beter dan kortere ritjes naar familie...

Het scheelt nu ook dat ze met zijn drieën in de auto zitten, hebben ook wel wat afleiding aan elkaar ;).

11. mama201

mama201 Bekend lid

Feb 25, 2015
    973
    1
    16
    Hier vorig jaar zomer met kids van 8. Toen 6 en toen 4 en 3 maanden op vakantie gegaan naar Marokko dat is meer als 2000 km en dan nog de boot 6 uurtjes

Het was vermoeiend maar de kinderen was zekerte doen heel gezellig juist alleen waren wij te ver door gereden waar we om 02u snachts nog geen hotel meer zagen langs de weg in Frankrijk dat we zijn gestopt me man kon niet meer bij een parkeer plek man buiten op gras met deken baby in maxi cosi en rest in auto gaan slapen ik ook zittend

Dat was niet ideaal maar helaas

Top punt was dat de boot geen kamers had :0 alleen zit plaatsen zonder airco dus al met al een erg vermoeiende rijmaar geen last van de kids gehad

Terwijl korte ritjes in nl zijn ze super vervelend

12. Lumiere

Lumiere Fanatiek lid

Dec 11, 2012
    3,622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Onze zoon van 1,5 is erg druk en verveelt zich ook snel in de auto. Bij de laatste lange rit van 150km heb ik een vriendje meegenomen: de 3-jarige stuiterbal van mijn beste vriendin die ook snel verveelt is in de auto. Dat bleek een groot succes.
    Resultaat was 2 stuiterende peuters die gezongen, gelachen, gekieteld en gedanst hebben en wij lagen 150km lang in een deuk om die twee. Iedere passerende ambulance, vrachtwagen en politieauto werd luidruchtig opgemerkt.
    Toen we even pauze hielden bij een wegrestaurant met speeltuin was het direct: roetsssjjj weg jongens :p
    Na een half uur rennen en spelen ging, toen we verder reden, bij beide jongens de duim in de mond en sliepen ze schouder aan schouder.

Komende zomer gaan we naar Saarland, 300km rijden. Ik denk dat mijn vriend achterin bij onze zoon gaat zitten. Ik word heel snel wagenziek, ik moet vooruit kijken en kan dus niet met zoon spelen. Verder boekjes, kleurpotloden en spelletjes mee.

13. Noordeling

Noordeling Fanatiek lid

Aug 5, 2014
    1,268
    127
    63
    Wij zijn heel benieuwd hoe 't hier gaat als we volgende week naar Oostenrijk gaan.
    Van 't zomer ging het nog redelijk overdag, maar laatste tijd vind ze autorijden niet zo leuk meer.
    Heen weg gaan we 's nachts rijden, terug waarschijnlijk overdag. 'k Zorg voor wat nieuwe speeltjes en veeeeel eten bij de hand. We gaan 't zien.
    Vorig jaar ging 't super, maar toen sliep ze nog veel in de auto ook overdag.

14. Rietje88

Rietje88 Niet meer actief

Als je langs Parijs moet dan zou ik rond een uur of 10 savonds vertrekken. Dan is het rustig zodra je op de ring zit. Daarbij slapen de kleintjes lekker snachts. Maar dan moet je zelf ook wel een beetje kunnen slapen in de auto om en om want anders ben je echt gesloopt de volgende dag.

15. Emma86

Emma86 VIP lid

Jun 25, 2012
    5,281
    2,231
    113
    Female
    Nederland
    Bedankt voor de reacties! Denk dat 's nachts rijden een goede optie is. Schiet vaak ook beter op. In mei gaan we in NL een weekje op vakantie, dan kijken we wel even hoe die paar uurtjes in de auto gaan.

16. humptydumpty

humptydumpty Fanatiek lid

Apr 9, 2014
    3,637
    1,193
    113
    Bij ons zou abosluut de enige optie zijn om 's nachts te rijden. Als de jongste niet slaapt houdt ze het hooguit een uurtje of anderhalf gezellig in de auto en dat is al een stretch. Zelfs als je haar tussendoor steeds een uur buiten laat lopen en spelen blijft het een drama. Vanaf 2,5 werd het hier pas echt beter en konden lange ritten weer wel met de oudste.

17. Averlhach

Averlhach VIP lid

Mar 26, 2011
    8,809
    1,014
    113
    Female
    Drenthe
    Hier 2 actieve jongens die absoluut niet slapen in de auto. Oudste heeft dat ook nooit gedaan, zelfs als baby niet. Dus snachts rijden is niet echt wenselijk.

Ondertussen zijn ze gelukkig aardig gewend om regelmatige redelijk lange stukken in de auto te zitten, naar familie is het al 2,5 uur rijden. Meestal gaan we op 1 dag heen en weer...

Hier is een dvd speler de uitkomst.
    Lange stukken, zoals naar denemarken (jongste was toen 1,5) is het naast de dvd speler ook extra dingen. Wat speelgoed mee de auto in, extra eten wat niet echt vult maar niet in 1 hap weg is (denk aan rozijntjes, rijstewafel, soepstengel, etc), keer extra stoppen etc. Dan is het te doen, voor ons.
    En ja op zo'n dag gaat er meer aan 'snacks' in dan normaal, maar dat is dan maar zo.

Share This Page