Hoe vaak in de week eten jullie groenten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Annedore, 6 mei 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tuc

tuc Niet meer actief

ten eerste je man een dikke schop onder zn achterste...een volwassene die geen enkele groente lust is aanstellerij.
    Verder zou mijn aanpak liggen aan de leeftijden van je kinderen. Tot een jaar of 4...negeren en vooral aanbieden wat wel gegeten wordt. Maar dan wel wanneer beide ouders het goede voorbeeld geven.
    Vanaf een jaar of 4 zullen hier bepaalde dingen gegeten moeten worden.

2. without a name

17 sep 2015
    64
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wij proberen zoveel mogelijk groente te eten. Maar ja kinderen blijven kinderen en de ene week eten ze beter als de andere keer. Maar er word hier ook prima brood als avond eten gegeten zie daar echt het probleem niet van in. Er gaat hier dan vaak een bord vol met komkommer/appel/peer druiven etc bij.

3. Islah

Islah Niet meer actief

Nee hoor, niet altijd. Als je bijvoorbeeld de eetstoornis Arfid (deze is officieel opgenomen in de DSM) hebt kan je er echt niks aan doen dat je bijna niks lust en een grote angst hebt om 'nieuw' eten te proeven.

4. Islah

Islah Niet meer actief

Ik ook niet... Als ik het zo hoor van m'n moeder wat m'n oma vroeger maakte aten zij (in de jaren '50) zowat nog gevarieerder haha.

5. tuc

tuc Niet meer actief

Ja en dat hebben ook veel mensen??? Je snapt toch wat ik bedoel...het gaat hier toch niet om stoornissen? Zo kun je elke situatie wel begripvol maken.

6. kar89

kar89 Fanatiek lid

15 feb 2012
    2.246
    727
    113
    Hier 6/7 dagen in de week.
    Zl eet niet allea graag maar we bieden het altijd aan. En eet elke dag tomaatjess paprika en komkommer.
    Je kan zoveel varieeren met groentes. Wij eten echt niet elke dag agv... altijd variatie.

7. Islah

Islah Niet meer actief

Veel weet ik niet, ik ken zelf wel een paar die dat hebben.

Inderdaad is het anastellerij/verwennerij vanuit de jeugd in bepaalde gevallen, maar mijn punt is dus dat het niet altijd aanstellerij hoeft te zijn; je kan gewoon echt iets niet lusten, ook zonder stoornis.
    Ik lust zelf niet graag fruit, en nee dat is ook geen aanstellerij. Ik heb er gewoon weinig mee, dit i.t.t groenten... Ja ik eet het wel met tegenzin, omdat het moet, maar echt leuk vind ik het niet.

8. tuc

tuc Niet meer actief

nee natuurlijk zijn er mensen die dat hebben, maar 90% zijn gewoon lussiknie gevallen. Wat ik van een volwassene al erg flauw vindt, maar helemaal kwalijk als er kinderen bij zijn. Wat een voorbeeld geef je dan?
    Als een gezin echt maar 2x per week groenten binnenkrijgt dan schrik ik daar echt van.

9. Islah

Islah Niet meer actief

Mee eens, je dient je kinderen natuurlijk het goede voorbeeld te geven. Ik probeer daarom ook niet zo te laten merken dat ik niet van fruit houd.

10. Sleepless

Sleepless Bekend lid

1 jun 2013
    892
    173
    43
    Vrouw
    Brabant
    Ik las je berichtje en moest even reageren; wat heerlijk lijkt me dat om vrijwel nooit zelf te hoeven koken en lekker zoveel te kunnen gaan uit eten of eten van de traiteur! Damn... :D

11. Madelie

Madelie VIP lid

14 jun 2014
    11.473
    8.734
    113
    :$
    Nog wel.

Het is mijns inziens de plicht van een ouder om te zorgen voor een gezonde voeding. De kinderen eten misschien wel genoeg, maar qua voedingsstoffen kan ik met zekerheid zeggen dat de kinderen een tekort aan essentiële voedingsstoffen hebben met bovenstaande maaltijden.

12. Shakes

Shakes VIP lid

2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Ach kom op zeg... Je weet toch niet hoeveel fruit er gegeten wordt voor de rest, welk brood, hoeveel snoep of frisdrank...

Leuk toch, dat mensen meteen het vingertje bovenhalen.

13. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Nee, maar 2x per week groenten, de 3e keer met zijn allen een 'zakje' (zoals het er staat) roerbakgroente bij de pasta en verder af en toe 'wat sla' dat wordt over het algemeen volgens mij niet als een bepaald gezonde levensstijl omschreven.
    En nee, groente is niet alles en zegt niet alles over iemands gezondheid/eetpatroon, maar 3x per week voor kinderen in de groei.. Tja, mijn keuze zou het niet zijn. En nee, wij wegen hier geen groentes af of wat dan ook en in onze tijd zonder kinderen was het echt niet altijd 7x per week groente, maar voor onze kinderen vinden wij het wel belangrijk dat ze dit voldoende aangereikt krijgen. Niet omdat het perse moet en in fases eten ze slechter/weinig groentes, maar wel omdat er belangrijke vitamines etc. inzitten. En dat kun je zeker deels compenseren met andere voedingsmiddelen, maar dat kan ik niet opmaken uit het berichtje. Ik snap dus de reactie van Madelie wel, al zou ik het zelf niet zo verwoord hebben ;)

14. tuc

tuc Niet meer actief

Sorry maar madelie heeft gelijk...dit is geen fatsoenlijk voedingspatroon voor een kind (en ook niet voor een volwassene trouwens) in brood en fruit zitten weer andere voedingsstoffen, maar die uit groenten heb je ook nodig, het een is geen vervanging van het ander. Ik snap best dat sommige mensen anders eten dan wij, maar dit is gewoon simpelweg ongezond te noemen.
    Je onthoudt je kinderen echt ergens van.

15. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

5 jun 2013
    7.016
    547
    113
    Mee eens. Maar het zal me verder een worst zijn. Ik zie dit heel vaak hoor. Het is triest maar dit is echt geen uitzondering. Jongetje bij mijn dochter in de klas zei zelf pas tegen mij, wij eten bijna nooit groenten. Klopt want heel vaak eten hun patat of Chinees. Bijna elke avond patat

16. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    Het is zelfs zo dat op de dagen dat we agv eten dat de kinderen amper eten. Krijg de groenten er amper in.
    Wel regelmatig wat komkommer en jongste vind mini tomaatjes ook lekker.
    fruit dus wel voldoende maar heb mij ook wel eens druk gemaakt over het slecht eten van de kinderen maar volgens de huisarts moet ik er geen strijd van maken.

Mijn broertje heeft tot zijn 13e tijdens het agv alleen de aardappels met appelmoes gegeten. En lust nu alles.

Dus ook al zou ik het 6 x pw neerzetten meer als 2 happen eten ze niet

17. Luppy

Luppy VIP lid

1 dec 2007
    7.166
    2.282
    113
    Door dit topic denk ik erover na en ik denk dat wij eigenlijk wel alle dagen groente eten. Zelfs op de dagen dat we ongezond eten, gaan er tussendoor nog wel hele komkommers en bakjes cherrytomaten doorheen.

Of we nou in alle gevallen de 200 gram per persoon per dag halen, betwijfel ik wel trouwens. Als je zware groentes eet zoals bloemkool of broccoli gaat dat een stuk makkelijker dan wanneer je sla eet. Ik weeg het in elk geval nooit af en door de groente-tussendoortjes raak ik helemaal het overzicht kwijt.

18. mamavoorde2x

mamavoorde2x Bekend lid

25 jul 2010
    602
    79
    28
    Ik krijg het er dus echt niet in. Ben dus al blij met de 2 dagen dat ik er wat van groenten in krijg. Heb gedwongen tot kokhalzen en spugen aan toe. beloond. stickers geplakt. mee laten helpen met koken alles. Ze krijgen naar school bak fruit mee en savonds na het eten eten ze altijd wat van fruit. Op brood kaas op ander normaal beleg.

Kan het er niet in proppen.
    En de groenten Door de pasta is gewoon zo een zak Italiaanse roerbakken. Bij sla zit er ook van alles doorheen. Maar vaak pikken ze er alleen de komkommer ei en de tomaat uit .

19. tuc

tuc Niet meer actief

Maar juist als ze slecht eten zou je het toch elke dag aan moeten bieden...elke dag iets is dan al meegenomen. Dan snap ik al helemaal niet dat je het maar 2x per dag aanbiedt.
    En groenten krijg je niet alleen door agv binnen he...spinazie of courgettepannenkoeken...of in soep kun je ook veel groenten verwerken.

20. Vrolijkheid

Vrolijkheid Niet meer actief

Ik let er wel altijd heel bewust op.
    Wij eten heel gevarieerd (echt niet elke week hetzelfde) en dat kan van aardappelen/vlees/groente (wel één soort groente) tot wokschotels, pastaschotels met zelfgemaakte sauzen, lasagne, quinoa/bulgur/salades maar ook wraps (maar dan ook met groenten of in elk geval mais en bonen) zijn.

Zelf lunch ik ook regelmatig met salade en eigenlijk zit er bij elke lunch wel iets van rauwkost zoals komkommer/wortel/sla/tomaat.

Tussendoor geef ik mijn zoontje wel stukjes komkommer/wortel/paprika. Maar mijn zoontje eet zeer wisselend. Soms gaat alles erin en soms gewoon niet. Maar goed, wij bieden het wel afwisselend aan.

Tuurlijk eten wij ook wel eens (zelfgemaakte, dat dan weer wel ;) pasta carbonara. Die paar uitjes en champignontjes haal ik het dan niet meer maar dan komt er wel een tomaten/komkommer salsa bij ofzo.

Maar het scheelt denk ik dat ik zelf heel erg op afwisselend en voldoende van alle voedingsstoffen eten zit en eigenlijk alles wel lust. Ik voel me serieus niet lekker na een avond met patat en frikadellen dus dat doen we ook niet zo vaak (dan is het patat uit de oven met een tartaartje ofzo en sla/komkommer/maiskolf erbij)

Deel Deze Pagina