Sinds twee weken heeft mijn dochter van twee een peuterbed. Ze slaapt er erg goed in, de eerste weken werd ze zelfs een stuk later wakker dan normaal. Voorheen begon de dag elke morgen om half 7 maar in haar "grote meisjes bed" wordt ze pas rond een uur of 8 of zelfs half 9 wakker. Of moet ik zeggen werd? Ze is de eerste dagen dat ze dit nieuwe bed had steeds goed op bed blijven liggen tot het ochtend was. De afgelopen twee nachten wordt ze echter rond 2-3 uur wakker. Ze komt dan uit bed en naar ons bed gelopen. We brengen haar dan direct terug naar haar bedje, ze krijgt een kus en een knuffel en we zetten een muziekje aan. Maar als dat muziekje 10-15 minuten later stopt begint het verhaal van voren af aan. Ze heeft het nu beide nachten een uur of 2-2,5 volgehouden voor ze weer in slaap valt. Ze heeft een Nijntje slaaptrainer en we hebben haar uitgelegd dat als Nijntje slaapt dat ze dan in bed moet blijven liggen. Maar dit heeft dus niet het gewenste effect. Alhoewel ik het geen ramp vind om twee nachten slecht te slapen ben ik bang dat dit een nieuwe gewoonte voor haar gaat worden. En als ik om 6 uur op moet staan om doordeweeks naar m'n werk te gaan, dan zal het een stuk zwaarder zijn dan in het weekend. Heeft iemand tips voor me? Pakken we dit verkeerd aan en zou je het zelf anders doen? Ik ben erg benieuwd en hoop dat jullie me (ons) kunnen helpen!
Ons dochtertje van bijna 2,5 jaar is sinds vorige week ook over op een peuterbedje. Onze oudste is direct van ledikant naar 1-persoonsbed gegaan, maar nu konden we een peuterbedje voor niks overnemen, dus hebben we dat gedaan. Bij mijn oudste wist ik dat ze wel braaf in bed zou blijven, maar bij de jongste betwijfelde ik dat. Tot nu toe blijft ze wonder boven wonder gewoon liggen, maar hebben voor de zekerheid een traphekje van Ikea in haar deur gedaan. Haar deur zit namelijk vlak bij de trap, dus wil ook niet dat ze gaat dwalen op de gang. Nu kan ze in ieder geval haar kamer niet uit!
Ze slaapt hier al in haar een persoonsbed sinds een half jaar. Ging elke keer goed, tot twee weken geleden. Toen ging ze elk uur het bed uit om te spelen. Nu heb ik met haar gepraat en hebben we een heel gesprek gehad over dag en nacht en overdag mag je spelen en in de nacht moet je slapen. En dat ze pas uit bed mag als mama dat zegt. (door de babyfoon of tegen haar zelf) en dat gaat super goed. Voor het naar bed gaan nog even herhalen en werkt tot nu toe dus. Maar mijn dochter is wel wat ouder, die wordt volgende maand drie.
Bedankt voor jullie reacties. Ze is afgelopen nacht wel blijven liggen. Ben benieuwd. Of dit doorzet...