mijn schoonmoeder wil pasgeboren kruidenthee geven.. help!

Discussie in 'Voeding' gestart door Anneke99, 26 jun 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

18 dec 2007
    613
    0
    0
    Hoi
    Ik heb nog niet echt veel ervaring met voeding voor babies enz.
    Ik ben van plan om mijn baby borstvoeding te geven. Gisteren vernam ik van mijn schoonmoeder dat ze soort thee kruiden gekocht had die volgens haar goed zijn tegen darmkrampjes voor pasgeborene... ze had ze speciaal voor de baby gekocht!
    Ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Het is verder een heel lieve vrouw maar had nog nooit gehoord dat je een pasgeborene zo'n kruiden mocht geven. Is dit schadelijk, zo ja, hoe pak ik dit best aan?
    Zoals je ziet ben ik bijna halverwege maar maak me wel zorgen want wil het allemaal op mijn manier doen.
    Tips zijn welkom!

2. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Hoi,

ik zou zeggen: nu al duidelijk zijn tegen je schoonmoeder. Jij bent de moeder van het kindje en jij bepaalt wat het krijgt en wat niet. Zij gaat dat kindje helemaal niets geven!

Dus zonder dat je er ruzie van maakt gewoon zeggen: ik ben van plan borstvoeding te geven en dat is de eerste maanden genoeg. Darmkrampjes horen erbij en die kun je ook met massage verlichten. Dat heb ik liever. (Ofzoiets).

Wat die kruidenthee betreft: sommige mensen geloven dat het helpt. Al heb ik nog nooit gehoord dat het aan de baby wordt gegeven. Wel dat de moeder het drinkt en het kindje het via de borstvoeding krijgt. (Misschien is dat een mooie omweg voor je?)

Succes he, jij bent de baas!

Zelf denk ik dat het er gewoon bijhoort dat een baby krampjes heeft. De spijsvertering moet nou eenmaal op gang komen en 9 van de 10 keer is het met een paar weekjes over. Borstvoeding is dan trouwens de minst krampveroorzakende voeding ;)

3. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Tegen je schoonmoeder zeggen dat je het graag op jouw/jullie manier wilt doen en dat je het fijn vindt dat ze meedenkt, maar dat het handiger is om dit soort dingen eerst te overleggen voordat ze vanalles aan gaat schaffen.
    Veel pasgeboren kindjes hebben last van krampjes, als jij je er niet ok bij voelt om die thee (of wat dan ook) te geven, moet je het niet doen.
    Het is jullie kindje, dus jullie beslissen.

Of het schadelijk is weet ik niet, maar het is niet nodig om je kindje iets anders te geven dan de borst of fles in het begin. En als je kindje toch veel kampjes krijgt dan kan je altijd nog overwegen of je er iets voor wilt gebruiken.

4. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

18 dec 2007
    613
    0
    0
    Bedankt voor de info.
    Dat ik de thee drink en het via borstvoeding aan de baby geef lijkt me een goede manier. Zo kan ik het tenminste zelf controleren. De kruiden heeft ze voorlopig bijgehouden, denk zelfs dat ze het allemaal zelf wil toedienen. Weet niet goed wat haar plannen zijn. Denk dat ik veel bezoek en gemoei kan verwachten .. Ik moet nog bedenken hoe ik wat afstand kan houden. We wonen heel dicht bij mekaar en dat maakt het niet makkelijk...
    Ze bedoelt het wel goed allemaal maar heb er toch moeite mee...

Bedankt he :)

5. Nijnie

Nijnie Fanatiek lid

12 mei 2007
    1.108
    0
    0
    Anneke, misschien kan je met je lief bespreken hoe jullie het graag willen. Als je samen op 1 lijn zit dan is het denk ik ook makkelijker om jullie grenzen aan te geven.

6. Writer

Writer Niet meer actief

mij schoonmoeder wou kleine net geboren honing geven :pale: want dat had ze gedaan bij haar kids ,pfffffffffffffff no way al wordt het dikke ruzie ga geen dingen waar ik niet achter sta

7. Nemo

Nemo Niet meer actief

Idd zorgen dat je man en jij op 1 lijn staan. En mischien nog een bvcursus doen ? Daar leer je n.m. dat je kindje het eerste half jaar niets anders nodig heeft dan borstvoeding, dus ook geen kruidenthee.

8. Angel Eyes

Angel Eyes Niet meer actief

Het is inderdaad zo dat venkelthee gebruikt wordt tegen darmkrampjes, maarja ik heb het nooit gebruikt.

alhoewel het misschien wel goed kan helpen, is het altijd jullie zaak of je het wilt of niet. en ik denk inderdaad dat je goed samen met je partner duidelijk moet maken dat jullie aangeven als jullie kindje iets nieuws mag hebben en dat jullie het niet fijn vinden als zij eigenhandig iets geven.

Dat hebben wij ook gedaan en dat wordt gelukkig gerespecteerd.

even wat info van Inet:

Venkelthee
    Ja, we weten het, dit lijkt weer op zo’n tip uit grootmoeders tijd. En toch lijkt venkelthee te helpen bij darmkrampen. Je kunt het als gedroogd kruid of in een theezakje kopen, maar ook als kant en klaar venkelwater bij de apotheek. De thee of het venkelwater kun je met de fles geven. Ook handig is het toedienen van dit middel via een fopspeen met reservoir. Je kind zuigt zelf het 'geneesmiddel' met kleine beetjes naar binnen en zo hoef jij zelf niet de hele tijd naast de wieg te staan. Uiteraard is het met venkelthee net als met vele andere producten, te veel is nooit goed. Overigens adviseert het voedingscentrum om baby's geen venkelthee te geven.

9. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    Ik zal nooit kruidenthee aan een pasgeborenen geven. Wel kan je zelf een bepaalde kruidenthee of venkelthee drinken als je borstvoeding geeft, ze zeggen dat het dat via de borstvoeding bij de baby terecht komt.

@ Meesa, gelukkig heb je dat niet gedaan, het is heeeeeel gevaarlijk om een kindje onder de 1 jaar honing te geven, er zit een bepaalde bacterie in waar je kindje aan kan overlijden!

10. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    @k3lly: er is een kleine kans dat die bacterie in de honing zit en daarom kun je het beter niet geven, maar het zit er dus lang niet altijd in.

Bij mij werd venkelthee trouwens afgeraden omdat het de darmwerking stop zou leggen. Het vermindert dus wel de kramp maar ook de werking van de darmen. Ik vond zelf cinababy bij krampjes heel goed.

11. missym

missym VIP lid

14 mei 2006
    7.750
    12
    38
    Wij hebben ook babythee gegeven, bij ons werkte het goed. Uit Duitsland, speciale babythee.

Als jij het niet wil, moet je het niet doen. Venkelthee zelf drinken en t via de bv geven is het beste denk ik, ik gaf alleen geen bv.

Je schoonmoeder kun je op afstand houden door iig in de eerste week de kraamvrouw te vragen iedereen op afstand te houden, je kan ook wat opmerkingen maken over dat je het fijn vind om de eerste periode met ze 3en door te brengen en niet zo zit te wachten op familie (globaal).

12. Anneke99

Anneke99 Bekend lid

18 dec 2007
    613
    0
    0
    Dank je voor jullie reactie lieve mensjes.
    De kruiden die ze had was ook geen venkel. Ik heb overigens gisteren gelezen ergens dat venkelthee zelf kankerverwekkend zou zijn en daarom nu afgeraden wordt. Ik vond niets over andere kruiden. Ik zal haar vragen hoe die kruiden eigenlijk noemen want ik ken ze zelf niet.
    Ik moet het inderdaad met mn man gaan bespreken want het komt misschien beter over als hij er wat van zegt ipv ik.

13. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik zou vooral eerlijk en open zijn.. Niet met smoezen dingen gaan ontwijken.. Dan snapt ze het misschien nog niet, en blijft het moeilijk gaan..
    Baby hebben genoeg aan alleen BV, als je meer drinken gaat geven raakt het BV ritme uit de war, ze is nog te jong voor kruidendrankjes etc..

Mijn moeder probeert C ook steeds slagroom en snoepjes te voeren. Probeerde het steeds wat af te houden, maar heb laatst gezegd dat hij voor zijn 1e jaar geen zoetigheid krijgt. En nu bied ze het ook niet meer aan..

14. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard

15. Writer

Writer Niet meer actief

Meesa, gelukkig heb je dat niet gedaan, het is heeeeeel gevaarlijk om een kindje onder de 1 jaar honing te geven, er zit een bepaalde bacterie in waar je kindje aan kan overlijden

ik weet het meid daarom wil ik echt geen honing geven maar vroeger was dus normaal en mij schoonma is eigenwijs om steeds te vertellen dat al haar 5 kids heeft gegeven en niemand die ziek van geworden :rolleyes: ik neem liever geen risico ,en dat hebben ze nie eens nodig toch ;)

16. k3lly

k3lly Fanatiek lid

1 feb 2008
    2.091
    2
    38
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Heerhugowaard
    nee inderdaad, grappig is dat om te zien, wat vroeger heel normaal was, dat dat nu "uit den boze" is hihi

17. Writer

Writer Niet meer actief

nou kijk ik doe nu ook niet alles wat nu verbode word hoor ,mij zoontje vanaf klein wou hij allen buikslapen , anders was alles bij mekaar gillen en steeds wakker , nou dan maar op buik en omdat hij al sinds geboorte sterke nek heeft kan zijn hoofd goed optillen en opzij doen ,maak me niet veel zorgen

maar zo iets als honing tja kent hij niet ,hoeft hij niet en niet nodig
    maar goed we gaan erg off,topic haha ,

wat ik wou zeggen , je bent baas niet je schoonma ;)

18. aisca

aisca Actief lid

26 nov 2006
    377
    0
    0
    leerkracht
    Kudelstaart
    Hier ook een schoonmoeder die eigenwijs is. Sara eet sinds kort een halve boterham.
    Op woensdagochtend paste zij op en ik had alles doorgegeven wat wel en wat niet. Nu heeft ze die kleine een boterham met gestampte muisjes gegeven. Eerder wilde ze al limonadesiroop geven...Ik heb hier wat over gezegd en kreeg ik als antwoord dat die kleine geen diabeth is dus suiker mag. Ik dacht dat ik uit mijn sloof schoot. Ik was opeens niet meer zo vriendelijk...Is geloof ik nu wel doorgekomen.

Dus zeg wat je wel en niet goed vind.

Voor krampjes heb ik Cinababy gebruikt. Homeopathische druppel van VSM. Werkt fantastisch!

Sterkte ermee!

19. lizzie84

lizzie84 Niet meer actief

:confused:

Deel Deze Pagina