Hoe vaak kolven?

Discussion in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' started by MamaMaris, Oct 31, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaMaris

MamaMaris Lid

Oct 31, 2009
    10
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo Ilse,

Ik heb een vraag m.b.t. kolven. Mijn meisje wil niet uit de borst drinken en daarom kolf ik 7 x per dag zon 80 ml. De productie is goed op gang en ik heb ook al een aardig voorraadje.
    Nou vraag ik me af of ik niet i.p.v. die 7x, 4x per dag mag kolven. Als ik er 150 ml. per keer uit krijg moet dat geen probleem zijn ofwel?
    Ze is trouwens 9 dagen oud.

Alvast bedankt!

Groetjes Mariska

2. Ilse

Ilse Lactatiekundige

Apr 2, 2008
    1,552
    0
    0
    Lactatiekundige IBCLC
    Almere
    Hallo,

Er is niet echt een regel die voorschrijft hoe vaak jemoet kolven. De eerste periode is het goed om regelmatig te kolven omdat dan de melkproductie opgebouwd moet worden.

Volledig kolven blijft een intensieve zaak. Het is daarom goed om het in te passen in jouw dag. Je kunt zelf het beste aangeven wat goede kolftijden zijn. Bij kolven nog meer als live aan de borst is het goed om te weten dat BV berust op het principe van vraag en aanbod,. Hoe meer je vraagt hoe meer melk er wordt aangemaakt.

Kindjes hebben zelf een regelmechanisme, ze noemen dat regeldagen (de eerste is rond een dag of 10, 6 weken, 3 maanden, etc). Als ze meer gehoefte krijgen zal ze vaker vragen met als doel om jou meer melk te laten maken. Als je kolft moet je zelf die regeldagen in de gaten houden en meer/vaker gaan kolven.

Ook is het goed om in de eerste weken zo hoog mogelijk in te zetten. Kolf zoveel als mogelijk (meer dan dat je kindje drinkt) nu is ze nog klein en heeft genoeg aan 80 per keer. Straks groeit ze en wil ze meer. Blijf je op dit volume kolven dan bestaat de kans (omdat de stimulatie met kolven altijd net iets minder is als live aan de borst) dat je meisje wel meer wil maar dat jouw lijf niet meer melk kan aanmaken.

Wat mij betreft mag je best naar minder keren per dag kolven maar dan zeker wel grotere hoeveelheden.
    Probeer het kolven zo comfortabel als mogelijk te maken. Kolf dubbelzijdig voor optimale stimulatie en tijdwinst.

Ik hoop dat je wat aan de info hebt,

Succes

Ilse

Share This Page