Hoi Ilse, Mijn zoontje Ben is al 6,5 maand oud en krijgt borstvoeding op verzoek. Nu ben ik twee weken geleden begonnen met fruit geven en 1x pap met een lepeltje op een dag. Dat gaat best goed. Hij dronk alrijd zo'n 7-8x per dag. Tussen de voedingen zat zo'n 3 uur. Maar wat is er nu aan de hand? Ben drinkt nu 's nachts onderhand vaker dan overdag! Zo kan een dag eruit zien: 6:00 bv 10:00 fruit (nog maar een beetje) 11:00 100 ml pap (eet hij niet altijd helemaal op) 16:00 bv 19:00 bv 21:30 bv 0:00 bv 3:00 bv 6:00 bv enz Ik bied Ben natuurlijk vaker mijn borst aan, maar hij wil dan echt niet drinken. Terwijl er 's nachts soms maar 2-2,5 uur tussen zit. Wat vind jij hiervan Ilse? Zal het veranderen als ik 's avonds groente ga geven? Hoe laat zal ik dat dan aanbieden? Want als ik dat om 16:00 uur zou doen, krijgt hij overdag wel erg weinig melk binnen. Of eerst voeden om 16 uur en daarna groente geven? En het is ook niet zo dat Ben altijd om 16 uur wil drinken, soms is het 15 uur. Dat is toch weer geen tijd voor groente denk ik dan. Zoals je leest is het wel een beetje een rommeltje. 's Nachts wat langer dan 2,5 uur achter elkaar slapen lijkt me ondertussen ook wel eens lekker. Dat snap je wel. Vind je dit normaal en kan ik gewoon zo doorgaan of is het beter om iets te veranderen en zoja wat dan. Groetjes!
Hallo, Tja, wat je beschrijft is een veel voorkomende,noem het maar, onzekerheid. Loopt net de BV volgens een mooi schema, vernaderd ineens van alles bij de introductie van vast voedsel. Zelf ben ik altijd heel makkelijk geweest met de introductie van vast voedsel. een maan dof 6-7 zijn om te wennen. BV blijft de hoofdvoeding en de bijvoeding is erbij. Als het uitkomt en om te ontdekken. Langzaam aan zullen de porties bijvoeding groter worden en neemt het steeds meer de plaats in van een borstvoeding. Je kan dan bijvoeding geven met borst als toetje. Veel kindjes van die leeftijd drinken overigens weer meer in de nacht. Zelf een groot deel van dagelijkse melkintake gebeurt 's nachts. Dan is het lekker rustig. Als je 6 maanden bent is de omgeving namelijk errrrrruuuugg interessant. Dan neem je echt niet lang de tijd om uitgebreid aan de borst te liggen......in de nacht zijn er minder prikkels en dus meer tijd om te drinken. Soms helpt het om overdag een prikkelarme omgeving te zoeken om te voeden. Ik kan je deze link aanbevelen om alles na te lezen over de overgang naar vast voeding in combinatie met borstvoeding. Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Introductie van vast voedsel na zes maanden Ik wens je succes maar bovenal plezier, want het is heel leuk om te zien hoe Ben nieuwe voeding leert ontdekken! Ilse