hallo Ik vroeg mij of wie er allemaal nog meer doet sparen voor hun kind(jes) Zo ja vanaf welke leeftijd? En tot welke leeftijd blijven jullie sparen? En maandelijks? Of wekelijks ? En hoeveel? Wij sparen vanaf de geboorte al Elke maand automatischs 40 euro We sparen door tot op zich zelf woont.
Ik stort steeds de kinderbijslag op een aparte spaarrekening. Dit is dan bedoeld voor rijbewijs en studie.
Niet. Ik besteed het geld liever nu aan mijn kind. Als ze later wat nodig hebben kunnen ze dat krijgen. Ook zullen we ze financieel op weg helpen als ze op zichzelf gaan wonen maar daar hoeven we niet voor te sparen. Mijn ouders storten wel iedere maand geld voor de kleinkinderen. Geen idee hoeveel, maakt me weinig uit
Hier sparen wij ook de kinderbijslag op een aparte rekening. Die staat op onze naam. Daar hopen we straks (deels) de studies van te kunnen betalen. Daarnaast hebben wij nog een Regenboog rekening voor onze kinderen. Daarop storten we elke maand een vast bedragje. Daar kunnen ze dan mooi hun rijbewijs van halen. Ik vind het wel ontzettend lastig om in te schatten hoeveel geld we moeten sparen om straks 3 studies te kunnen betalen.
Wij sparen per kind per maand een bepaald bedrag. Vanaf hun geboorte. Soms storten de opa's en oma's wat op de rekeningen. Een keer per jaar maken we een wat groter bedrag over. Als we financieel stabiel blijven willen we dit blijven doen tot ze 18 zijn.
Ik stort maandelijks €100 op de spaarrekening van mijn dochter. Dit doen wij vanaf haar geboorte en zullen we doen tot haar 18e verjaardag. Het geld krijgt zij daarna als ze er een goed doel voor heeft, bijv: studeren in het buitenland, voor de aankoop van een woning, etc. Het gaat dus zeer zeker niet op aan stappen en andere ongein, daar werkt ze straks zelf maar voor Mijn ouders hebben hetzelfde voor mij gedaan en ben hen daar nog altijd hartstikke dankbaar voor. Grotendeels dankzij dat spaarpotje heb ik op mijn 22e met mijn man ons huis kunnen kopen. De volledige kostenkoper en een zeer groot deel van de inrichting hebben wij kunnen betalen van dat potje
Wij sparen wel, zodra elk kind geboren was een spaarrekening voor ze geopend, wordt elke maand 50 euro per kind op gestort.. Potje voor later Mijn ouders hadden voor mij ook zoiets, heb het gekregen toen ik het huis uit ging en ging samenwonen, konden we gebruiken voor de inrichting
Vanaf haar geboorte €50 per maand + de kinderbijslag. Dit staat trouwens op haar en onze naam en is bedoeld voor haar studie. Of iets anders nuttigs (aanbetaling koophuis oid) maar zeker niet voor 'lollig' gebruik zoals vakanties oid. Ze krijgt het dus niet zomaar in handen op haar 18de.
Wij sparen voor elk kind op 2 rekeningen 1 zilvervloot en 1 jeugdrekening. Die laatste blijft altijd in ons geheer en kunnen wij ten alle tijden af storen. De eerste natuurlijk ook maat loont heel erg mooi als dat nooit gebeurd. Voor elk kind zetten wij 35€ per maand apart en de helft van de kinderbijslag.
@TS, ik heb toevallig net een vergelijkbaar topic geopend. http://www.zwangerschapspagina.nl/threads/spaarrekening-voor-je-kind-eren-welke-heb-jij.664255/#post-20971830 Ligt er ook aan wat je allemaal wilt gaan betalen denk ik en welke studie ze gaan doen. Ik kijk even vanuit wat ik ken (WO) en daarvoor geldt dat alleen het collegegeld al €2000,- p/j is. Dat stijgt alleen maar. Boeken/studiemateriaal al snel €300,- p/j. Gemiddelde studie duurt 4 jaar. 4 x €2500,- = €10.000,- x 3 kinderen = € 30.000,-. En dan heb je nog niet gekeken naar kosten voor huisvesting en leefgeld, geen idee of je daar ook mee wilt helpen of dat dat voor rekening van je kinderen zou komen. Dat is natuurlijk heel makkelijk gezegd als je de luxe hebt om dat zo te kunnen doen. Ik denk dat het voor veel mensen niet op gaat en dat sparen dus absoluut verstandig/zo niet een must is. En of je dat dan op eigen naam of naam van je kind doet is bijzaak maar het leven is duur zat dus ik wil wel echt zorgen dat ik iets opzij ga zetten voor ons kind want ik heb het niet “over” ofzo. Daarnaast weet je niet hoe je situatie over 16 of 18 jaar is.
Vanaf de geboorte elke maand 50 euro + kinderbijslag. En ook krijgt hij soms wat extra van opa's en oma's en dat gaat in zijn spaarpot en word eens in de zoveel tijd gestort op zijn rekening. Wij vonden het zelf erg belangrijk om alvast te gaan sparen , nu elke maand 50 euro kunnen we prima missen ( straks ook bij de 2e ) Beter nu kleine beetjes sparen als straks voor een giga kostenpost staan als ze ouder zijn.
Het is maar te hopen dat @Koekie1 in deelfde situatie zit over 20 jaar? Wij kunnen nu ook makkelijk de studie betalen, maar je weet nooit wat er gebeurt in het leven. Vandaar dat wij voor zekerheid voor haar gaan. En ik denk met ons heel veel mensen. Dus ik ben hel helemaal met je eens dat sparen voor je kind verstandig is. (Uit ervaring... scheiding, overlijden, 5 kinderen in een gezin... ik heb mijn studies uiteindelijk zelf betaald en zelfs mijn zilvervloot terug asn mijn moeder gegeven)
Precies dit! Mijn ouders sparen ook voor de kids maar wij zelf niet. Wij leven heel erg in het hier en nu, we hebben een klein buffertje op onze spaarrekening waarmee we dingen kunnen betalen die kapot gaan. Denk aan een wasmachine, een vaatwasser, een droger, ketel etc etc. Wij hoeven ook geen dikke vette spaar rekening, want wat heb je er aan als je morgen een ongeluk krijgt en je kan er niet van genieten? En veel mensen kunnen zeggen '' Je weet niet hoe de toekomst er uit ziet '' Nee dat klopt als een bus, maar daarom leven we ook in het hier en nu, je weet nu ook niet of de morgen er weer voor je zal zijn. Wij genieten van elkaar en met elkaar en wij zien altijd wel een manier om dingen te kunnen bekostigen. We hebben geen schulden ( behalve een hypotheek ), we hebben absoluut geen vetpot iedere maand maar we hebben wel de luxe positie dat ik thuis kan blijven en mijn man werkt. We gaan gewoon verstandig om met het geld dat we hebben. De kinderen zelf leren we wel om te sparen maar dat is meer om ze te laten zien hoe ze met geld om moeten gaan. Het is niet zo dat als je 100 euro op de rekening hebt dat je het dan ook maar meteen helemaal op moet maken, we leren ze om op een juiste en vooral verstandige manier het geld uit te geven. Wel hebben we met mijn ouders afgesproken dat de spaarrekening die hun hebben voor de kids alleen uitgegeven mag worden aan bijvoorbeeld een studie, inboedel, rijbewijs, nieuwe auto etc. Dus stel ze zijn straks een jaar of 18 en aan de drank en drugs ( om even van het ergste uit te gaan ) dan krijgen ze er geen cent van. Ze moeten het nuttig besteden.
Maar het een sluit het ander toch niet uit? Als ik besluit om 50 of 100 euro pm op een spaarrekening te zetten voor mijn kind betekent dat toch niet automatisch dat we niet in het hier en nu kunnen leven of dat mijn kind dan iets te kort komt? En ja als jij morgen de pijp uitgaat dan heb je er niets meer aan maar je kinderen zijn er dan hopelijk nog wel.... Maar goed ieder z’n ding natuurlijk en denk dat het vooral belangrijk is om te doen waar je jezelf goed bij voelt .
Dat zegt niemand toch ook dat je dan je kinderen iets te kort doet? Alleen wij kiezen er gewoon voor om niet te denken '' Ow we moeten nog 50 euro sparen dus we hebben van die 100 euro nog maar 50 euro om NU te genieten '' snap je wat ik bedoel? De ene keer geven wij dan wel die volledige 100 euro uit en de andere keer niet. Wij houden gewoon bij wat we op de rekening hebben en is dat op dan is het op en zo niet dan niet. Het is niet zo dat we dat dan opzij zetten op de spaarrekening. Dus de ene keer leven we wat luxer dan normaal omdat we bijvoorbeeld iets over hielden van de vorige maand. Hoop dat ik het zo een beetje makkelijk uit heb gelegd
Wij sparen een vast bedrag per maand op een aparte rekening voor haar. Tot ze 18 is. Voor haar zusje gaan we hetzelfde doen. Vind het fijn om te weten dat ze straks wat achter de hand heeft voor als ze bijv op haar eigen gaat.
Hier voor beide jongens een groeirekening. Bij de oudste begonnen met elke maand 15 euro, nu moet hij dat delen met de jongste, dus krijgen ze elke maand 7,50 gestort. Heel veel meer kunnen we niet extra missen, dus dit laten we even zo. Dit blijven we in elk geval doen tot ze 18 zijn, als we die tijd van leven krijgen. Het is ook bedoeld als ondersteuning bij het betalen van een evt. studie, of rijbewijs, o.i.d. Mijn eigen ouders hebben nooit de mogelijkheid gehad om te sparen voor hun kinderen (ze hebben er 7). Ze betaalden 1 vervolgopleiding na het middelbaar onderwijs en wilde je verder dan moest je dat zelf betalen. Dat heb ik ook gedaan, mijn ouders betaalden mijn Mbo-opleiding. De Hbo-opleiding daarna heb ik zelf bekostigt door te werken en te sparen. Dat kan ook.
Jaa idd dat vinden wij ook belangrijk bedrag achter de hand hebben voor later.. En uiteraard leren we haar met geld om gaan.. En zal ze als ze ouder is een bijbaantje moeten hebben of ook te leren zelf geld te verdienen.