Hoe vaak/lang slaapt jullie baby van 8 weken?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Angebvt, 30 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Angebvt, 30 nov 2012
    Laatst bewerkt: 30 nov 2012
    Mijn zoontje is nu 8 weken.
    Hij slaapt 's nachts nog niet door. Hij heeft zn laatste voeding 's avonds rond 23.30 en dan komt ie weer rond 03.30 en dan weer 3 uur later.

Ik lees bij veel mensen dat hun baby al 6 uur minstens aan een stuk slapen.

Overdag is ie ook veel wakker.
    Pas 's avonds meestal rond 19.00 slaapt ie weer. Maar elke keer komt ie al na 3 à 4 uur. Soms al eerder.

Hoe is dat bij jullie? Ik ben benieuwd.
    En hoe ziet dan de dag indeling/voedingen/slaapjes eruit bij jullie?
    Slaapt de kleine in zn eigen bedje op de slaapkamer?
    Of beneden in de woonkamer?

EDIT: Geven jullie flesvoeding op verzoek of op de klok?

-

2. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Onze zoon is nu net 2 maanden oud.

Hierbij zijn flesschema: (ongeveer)

07.00 150+5
    11.00 150+5
    15.00 150+5
    19.00 180+6
    23.00 180+6

Er kan wel eens een kwartiertje/halfuurtje verschil in zitten natuurlijk.

Wij doen hem rond 20.30 's avonds naar bed sinds een week. Eerder bleef hij 'op' tot na zijn laatste fles. Hij viel dan wel altijd rond 21.00 in slaap dus hebben we besloten dat hij dan net zo goed in zijn eigen bedje kan slapen.
    We doen hem dus rond 20.30 naar bed met ritueeltje (luier, pyjama, verhaaltje en muziekje). Dan maken we hem om 23.00 nog wel wakker voor zijn laatste fles die hij ook lekker leeg drinkt. Daarna slaapt hij tot 06.30/07.00 uur en krijgt hij z'n eerste fles weer.
    Rond 04.00 komt hij meestal wel een keertje, maar dan geven we hem zijn speen weer en slaapt hij lekker door.
    Dus wat dat betreft mogen we echt niet klagen.

Overdag verschilt het heel erg. Soms is hij wakker vanaf 11.00 tot een uur of 17.00 (dan ga ik met de hond lopen en in zijn wandelwagenbak valt hij altijd in slaap), dan slaapt hij tot zn fles van 19.00 uur.

Maar de laatste paar dagen is het ritme een beetje 'na de fles even spelen, dan valt hij in slaap (in de box, wipstoel of kinderwagenbak) soms een uurtje maar soms ook 2 of 3 uur, daarna nog even spelen en dan krijgt hij zijn volgende fles.
    Overdag wil hij niet echt in zijn bed slapen. Dan ligt hij liever in de woonkamer met wat geluiden om hem heen. 's Avonds gaat hij echter zonder problemen naar zijn eigen bed op zijn eigen kamer, dus dan vind ik het geen probleem.. Dat komt dan wel. Ik ben allang blij dat hij nu een beetje het verschil tussen dag en nacht slaapjes begint te begrijpen.. :)

Maar joh, elk kind is anders.. En misschien doet hij het volgende week weer anders :)

3. Justy

Justy Fanatiek lid

12 jul 2011
    3.548
    0
    0
    Met 8 weken sliep onze kleine nog best veel. Voor die tijd aan een stuk door zowat en met 8 weken begon het overdag wat minder te worden ennsnachts sliep hij van 9 tot 6. Twee weken later sliep hij klokkie rond.

Pas nadat hij klokkie rond sliep kwam er hier een ritme in. Hij krijgt nu flessen om: 8,12,16,19 (de laatste fles geef ik eerder want hij wil dan echt graag de nacht in.

De ene baby slaapt sneller door dan de andere. Bij ons werkte het om hem niet meer wakker te maken voor zn laatste voeding, toen sliep hij ineens langer omdat we hem anders uit zn diepe slaap haalde en zn klokje weer op dagstand ging. Misschien werkt dat bij jullie ook maar dat is niet gezegd.

Suc6

4. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Hier sliep ze rond die tijd vaak 's nachts 5-6 uur maar overdag was het erg aanrommelen.
    Momenteel komt ze alweer een tijd om de 3-4 uur s nachts, overdag om de 2 a 3 uur, meestal om de 2 uur.
    Maar ik maak me er niet druk om, ze geeft het wel aan.

5. Duidelijke uitleg/schema. Dank je.
    Mijn zoontje had heel veel last van zijn darmpjes en van reflux/verborgen reflux.
    Dus hij huilde heeeeel veel.
    Hij lag dus heel de dag beneden in de box.
    En als ie dan sliep liet ik heb daar wel gewoon liggen.

Sinds een week bakeren we hem in met de snug&tug.
    Daar word ie rustiger van.
    Hij heeft nu ook maagzuurremmers en orthiflor en natufood jbpm.
    Dat scheelt een hele hoop.

Dus nu ie weer wat rustiger is, wil ik hem aan leren in zn eigen bedje te slapen.
    Wel jammer dat ie 's nachts nog niet door wilt slapen.
    Maar misschien dat ik dat ook kan proberen wat jij doet... De tut geven en dan hopen dat ie verder slaapt.
    En de avond voeding wat meer in doen.

Ik haal hem nu ook niet onnodig uit zn bedje overdag.
    Hij huilt wel eens wat zeurderig, maar dan laat ik hem liggen.
    Tenzij hij echt begint te brullen alsof er echt wat is.
    Ik vind het wel lastig, want wil hem geruststellen.
    Ik weet niet of ik het allemaal wel zo goed doe.
    Dus ga ik vergelijken met wat anderen doen. Misschien dat ik er tips uit kan halen.

6. Prins03

Prins03 Fanatiek lid

13 nov 2012
    3.695
    2
    0
    Tips uitwisselen kan uiteraard altijd, maar wat al zo vaak gezegd wordt.. Elke baby is anders en je krijgt er geen persoonlijke gebruiksaanwijzing bij :) ..
    Je moet gewoon doen waar jij je goed bij voelt.. En iedereen die voor het eerst papa en mama is geworden is onzeker of ze het wel goed doen..

Hopelijk helpt ons 'schema' je een beetje op weg..

7. Ja is ook zo. Maar misschien pik ik er wel wat van op ;)

8. raspberry

raspberry Niet meer actief

Hier is het ongeveer:
    07.00
    11.00
    14.30
    17.30
    20.00
    03.00

Caitlyn maakt dus inderdaad 1 lange ruk al. Beetje op de verkeerde tijd nog, maar OK... als ik langer achter elkaar wil slapen, duik ik gewoon tegelijk met haar op bed.
    Overdag slaapt ze bij mij in de draagdoek, vanwege reflux gaat het niet zelf liggend. 's Nachts lukt het wel in de wieg, (bij ons op de kamer), op de buik.
    Ze drinkt totaal ongeveer 650 cc. Zou meer mogen, maar ze groeit hier prima op, dus dit is dan wat mij betreft genoeg.
    Ik voed op verzoek, niet op de klok. Soms loopt het schema dus anders, soms pakt ze toch weer even een late avondvoeding nog ook en pakt ze overdag een langere tuk.

Focus je trouwens niet teveel op dat doorslapen: dat kids dat nu doen, zegt niets over of dat blijft. Onze oudste deed dat met een week of 8 ook, en heeft vervolgens vanaf 4 maanden oud tot 23 maanden vreselijk gespookt 's nachts, (gemiddeld 5-8 keer wakker! We hebben toen een periode gehad van een aantal maanden achter elkaar dat we blij mochten zijn als we 's nachts een uur of 2-3 aan slaap kregen, verspreid dus over 6-7 etappes.... ;)).
    Het is heel normaal als kindjes nu nog niet doorslapen. Heel fijn natuurlijk als ze dat wel doen, maar niet normaal als in gemiddeld... :) De meeste kindjes doen er langer over om door te gaan slapen hoor! :)

9. raspberry

Bij een refluxkindje vooral NIET te grote flessen willen geven, dan krijg je de ellende alleen maar weer terug! :( Als je een te grote voeding geeft 's avonds, heb je daarmee 's nachts alleen maar veel meer ellende. Hier een dame die zelf wel aangeeft niet meer te willen dan ze pakt, (gemiddeld 110 per voeding, ook reflux), maar niet alle kids doen dat duidelijk en pakken dan toch wat je aanbiedt, en dan zit je achteraf dus met de gebakken peren, als alles weer omhoog komt :(

10. Oh... Hij krijgt nu 3 flessen van 150/5. Is dat dan te veel.
    Nu ik het dikker maak, lijkt het iets minder terug/eruit te komen.
    Hij drinkt het wel helemaal leeg idd.
    Ik wil niet te weinig gaan geven. Als ik nu terug naar 120/4 ga is ie denk ik ontevreden.

11. Lizzy1986

Lizzy1986 Fanatiek lid

22 feb 2011
    4.230
    28
    48
    Vrouw
    Noord-Brabant
    Onze ukkepuk is morgen 10 weken..
    Hier al anderhalve week door kunnen slapen.. Ritme is nu:
    0700
    1100
    1500
    1900
    2300
    Krijgt 5 flessen van 150 water 5 scheppen.. Hij komt soms wat eerder en wil dan eten en rek dan met een beetje thee op aanraden van het CB.. De nacht wordt hij soms nog wel wakker.. Was eerst om 0300 en nu toch vaak pas om 0530 en als ik zijn speentje terug steek slaapt hij weer verder..

Overdag is best aanrommelen nog.. Hij slaapt steeds 20 minuten in zijn bed en wordt dan wakker.. Moet hem dan zijn speen geven en troosten en valt hij weer in slaap voor 20 minuutjes.. Soms slaapt hij ineens 3 uur aan een door en soms wil hij helemaal niet in zijn bed slapen.. Blijf het wel ieder slaapje proberen maar echt een ritme heeft hij overdag nog niet echt.. Hoe zit dat bij jullie dames? Wanneer had jullie kleintje echt een ritme overdag?

12. raspberry

Als er erg veel terugkomt, is dat wel teken dat je aan de hoge kant zit met de flessen en zou je dus beter kleinere flessen aan kunnen bieden Dan komt ie wel wat vaker weer, maar dat kan dan ook, omdat je een kleinere hoeveelheid per fles aanbiedt. Maar als ie er niet vreselijk veel last van heeft, zou je het ook zo kunnen houden.
    Nu ophogen naar 180/6 is iig een slecht idee als er nu voeding terugkomt zetten.

13. Ik laat het idd gewoon 150/5. Dan komt ie maar 's nachts. Hoop dat ie rond de 10 weken toch wel wat langer slaapt 's nachts. We gaan het vanzelf zien.

14. raspberry

Doorslapen voor de 3 maanden doet maar een minderheid van de baby's he? Gemiddeld genomen is het geloof ik met 6-7 maanden, maar tot de eerste verjaardag is er niets raars aan als er nog niet doorgeslapen wordt....

15. Nee weet ik ook wel, maar las best vaak dat baby's doorslapen.
    Vannacht heeft ie van 00.30 tot 06.30 geslapen. 1x rond 02.30 beetje gezeurd, maar hij sliep zo weer verder. Dus nachten zoals deze zouden heerlijk zijn :)
    Nu weet ik ook wel dat dit waarschijnlijk eenmalig was ;)

16. steffiegeorge

26 nov 2012
    71
    0
    0
    NULL
    NULL
    mijn dochtertje van 10 weken slaapt ook niet door, ik geeft borstvoeding op verzoek normaal was het 23.00/3.00/6.00/9.00
    nu heeft ze regelmatig krampjes, voor het gemak 's nachts en zit ik vaak tussen 1.00 en 3.00 met haar op... als ze dan eenmaal gepoept heeft slapen we heerlijk!
    ik kan er trouwens heel slecht tegen die gebroken nachten, vooral de voeding van 3.00 als ik dan al een tijd heb liggen slapen, dan ben ik zoooo moe!
    bij ons was de oplossing bij ons in bed(ik weet dat niet iedereen er fan van is)dochterlief wordt wakker van de honger en ik hoef enkel goed te gaan liggen, terwijl zij drinkt slaap ik verder. Ik ben nu overdag een veel leukere moeder:D en ik kan mijn huishouden tenminste bijhouden!

17. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    #17 Esmaralda, 4 dec 2012
    Laatst bewerkt: 4 dec 2012
    Hier is zoon bijna 2 maanden, maar slaapt al door sinds hij 4 weken is.
    Hij krijgt overdag zijn flessen om de 5 uur, ziet er zo uit:
    07:00 150+5
    12:00 150+5
    17:00 150+5
    22:00 150+5

Maar vaak slaapt hij van 22:00 tot 07:00 dus krijgt hij vaak eigenlijk maar 4 flessen. Overdag maken we hem wel wakker voor zijn fles, anders krijgt hij veel te weinig.

Hij slaapt overdag eigenlijk de hele dag, en is na zijn voeding vaak 1 uurtje wakker maar slaapt daarna weer verder. Hij ligt dan in de box of lekker bij mij of mijn man. Snachts slaapt hij bij ons in bed op zijn buik. Hij slaapt niet in zijn wiegje (die bij ons op de kamer staat) dus slaapt hij gezellig bij ons :) Mijn man en ik worden wakker als we te dicht bij hem in de buurt komen, hij ligt namelijk precies in het midden. zodat hij niet uit bed kan vallen.

Vaak rond 19:00 heeft hij even een huiluurtje.

18. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Nou die van ons sliep echt nog niet door met 8 weken hoor! (geef trouwens wel borstvoeding dus das wel anders)... en hier hadden we overdag ook echt een slaapprobleem... hij was ontzettend veel wakker... Nu hij wat ouder is slaapt hij eigenlijk steeds beter en meer...

Ik zou hem lekker blijven voeden wanneer hij wil.. op verzoek is gewoon het beste voor je kindje.. denk ik zelf... als ze nog zo klein zijn... ook met de fles!... Ik zou echt wachten tot 3 maanden voor je op de klok gaat voeden....

Hier trouwens al wel snel in zijn eigen kamertje laten slapen.. daar sliep hij toch het beste.

19. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Maar waarom zou je bij zo'n ukkie rekken met thee dan? Je kan toch gewoon voeden bij honger? Fv kan echt prima op verzoek. En ik vind het echt heel erg gek dat een cb je dit tipt.

Als je je kindje volgt, voed wanneer nodig? Dan moet je wel een beetje kijken naar de tijd er tussen en daar de voedingen op aanpassen, maar krijg je denk ik dat je kindje zelf een ritme gaat bepalen.

OT, hier dus alles op verzoek gedaan altijd, en zo zag iedere dag er weer anders uit. Maakte het voor mij en voor mijn dochter het prettigst. Doorslapen is inderdaad niet zo heel gek dat een kleintje dat nog niet doet. Ik las laatst ook een relativerend artikel (weet alleen neit meer waar) maar daarin stond dat een hoop ouders ook niet helemaal eerlijk zijn over doorslapen. Niet te veel van andere ouders aantrekken hoor, gewoon lekker je kindje volgen en zelf je rust pakken waar dat kan.

20. Daantje57

Daantje57 Fanatiek lid

18 aug 2011
    2.382
    24
    38
    lerares
    Utrecht
    Ik ben het met je eens, ik vind dit ook echt vreemd op deze leeftijd!... geef je kindje gewoon eten wanneer het er om vraagt... baby's kunnen goed aangeven wat ze nodig hebben.

Deel Deze Pagina