Verwend met 5 weken?

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nispie, Dec 7, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nispie

Nispie Actief lid

May 24, 2012
    337
    0
    16
    Mijn zoontje is 5 weken oud en nu tussen de voedingen vaker wakker. Ik probeer hem dan in de box te laten 'spelen', maar na 5 minuten is hij het beu en begint hij vaak te huilen. Ik probeer hem af en toe wel even door te laten huilen maar zodra je hem pakt is het goed.
    Zou hij nu al een beetje verwend zijn? Want zodra ik hem oppak stopt hij gelijk met huilen en gaat ie lekker tegen me aan liggen/ slapen/ rondkijken.
    Ik vind het niet handig om hem heel de dag vast te houden want ik kom met huishouden/ studie nergens aan toe zo...
    Hoe kan ik hem zichzelf bezig laten houden. Iemand tips?
    Bedankt alvast!

2. Anoniem1211

Anoniem1211 Bekend lid

Jun 14, 2011
    587
    5
    18
    NULL
    NULL
    Ik denk niet dat je hem kan verwennen maar dat hij gewoon een veilig gevoel wil hebben bij jou. Een baby van 5 weken kan zichzelf echt niet lang vermaken! Die wil veel bij je zijn en gekroeld worden. Is voor hem een grote omschakeling van 9 maanden in jouw buik naar de "echte" wereld!

Mijn zoontje is nu 11 weken en kan zichzelf iets meer vermaken, maar mama blijft het leukst ook tijdens het spelen!

3. vlindertje27

vlindertje27 Actief lid

Nov 22, 2010
    257
    0
    0
    Noord-Brabant
    Een baby van 5 weken oud kan jij niet verwennen....herkenbaar het huilen, zo'n jonge baby wil gewoon bij zijn mama zijn, heeft behoefte aan veel lichaamscontact. Al eens een draagdoek geprobeerd?

Mijn zoontje was gek op lichtjes en langzaam bewegende beelden. Mobieltje boven de box, lichtprojector konden hem even bezig houden. Maar het spelen in de box kwam pas rond een week of 10/12 (babygym e.d.).

4. oxbow

oxbow Niet meer actief

Hij heeft jou nog echt nodig en met 5 weken zijn ze nog zo klein.
    Weet dat het heel vervelend is maar het gaat over, alleen het ene kindje heb het langer nodig dan de andere.

Onze kleine meid is 5 maanden en vermaakt zichzelf wel even in de box of op de grond, maar zit vooral heel veel op schoot, zelfs in haar eigen bed slapen is heel moeilijk voor haar, want dat wil ze eigenlijk niet.

Ga er maar vanuit dat jou kleine man voorlopig nog wel heel veel bij je zal zitten en geniet ervan, want ze zijn zo snel groot en dan willen ze het niet meer en dan denk je soms met weemoed terug aan de tijd dat ze nog zo lekker bij jelagen.

5. Koon

Koon Niet meer actief

Nee, niet verwend.
    Een kind van 5 weken kan zich nog niet langer zelf vermaken, dat heeft hij nog niet geleerd.
    Hetzelfde geldt voor verwennen. Ook dat kent zo'n kleintje nog niet.
    Hij is 9 maanden samen geweest en nu is ieder momentje alleen een momentje van wennen.
    Dat zal vanzelf wel langer worden. Of niet. Sommige kinderen hebben nou eenmaal een korte spanningsboog dan anderen.
    Maar na 5 min. jengelen is heel normaal en ik zou hem zeker niet laten huilen want daar bereik je echt niets mee.

6. Linda1984

Linda1984 Niet meer actief

Je kan een baby niet verwennen, hij kan hooguit ergens aan wennen... dus wennen aan lekker bij jou liggen.
    Ik had het "probleem" ook met mijn tweeling, toen hebben we besloten om een methode ala ria blom te hanteren. Aangezien het geen doen is om de hele dag met 2 kinderen op schoot te zitten. Tussen de voedingen en spelen door blijven ze in hun bedje. In het begin laten huilen en telkens tussendoor kijken. Inmiddels gaan ze 9 van de 10 keer gelijk slapen als ik ze op bed leg. De keren dat ze dat niet doen hebben ze ook gewoon hun dag niet :) Bij ons werkt deze methode alvast wel; ze zijn een stuk vrolijker sinds ze langer slapen. Maar goed het is niet iets wat voor iedereen werkt...

De eerst weken was het niet zo gezellig, want ze konden zo jong ook niet zolang wakker blijven. Dus het was verschonen, voeden en knuffelen, even in de wipstoel en weer naar bed. Inmiddels blijven ze na de voeding vaak nog een half uur beneden en liggen ze te spelen in de box of onder de babygym. Dan zijn ze alleen zo gefocust op hun speeltje dat mama even niet belangrijk is:$

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

Apr 10, 2011
    3,878
    0
    36
    Hij heeft je gewoon nodig!! Geef er maar aan toe, want anders levert het alleen maar een hoop frustratie op. Het huishouden kan wel wachten en een studie is gewoon niet te doen met zo'n kleintje (tenminste, zo ervaar ik het). Mijn zoontje kan zich pas sinds een paar dagen een half uurtje zelf vermaken. Ja, het is soms echt pittig... Maar ze worden zo snel groot en voor je het weet zit hij een uur te spelen zonder mama nodig te hebben;)
    Je kan hem in ieder geval echt niet verwennen. De wereld is nog heel spannend en onzeker voor hem en hij heeft papa en mama nodig om zich veilig te voelen. Bied hem gewoon die veiligheid!

8. Bri

Bri Niet meer actief

Met 5 weken kun je hem niet verwennen, en is de kans ook erg groot dat hij zichzelf niet kan vermaken. Voor een baby is nabijheid van een ander mens, en lichamelijk contact van levensbelang. Ik zou niet weten waarom je een kind van die leeftijd zou laten jengelen - behalve dat je soms niet anders kunt, omdat je niet al je andere bezigheden meteen uit je handen kunt laten vallen als je baby huilt. Maar mocht je dat wel kunnen doen, pak dan dat kleintje lekker dicht tegen je aan, en laat hem weten dat mama er altijd voor hem is. Daar worden ze heel gelukkig van!

9. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Nee hor, je kunt je kindje op deze leeftijd zeker nog niet verwennen. Bij je nemen en veilig laten wennen aan de grote buitenwereld. Misschien een draagdoek? Niet laten huilen hoor! Is echt heel slecht voor een kleine baby. Maakt een kleintje stress hormoon door aan. En ja, op een gegeven moment stoppen ze er wel mee. Maar dan hebben ze niet meer het vertrouwen dat mama altijd komt. Dan zijn ze "gewend" aan het tegenovergestelde.

10. Stefanie78

Stefanie78 Fanatiek lid

Jul 7, 2010
    3,744
    1
    36
    Friesland
    Niet, gedrag is heel normaal. Misschien lastig als je er gene rekening mee had gehouden en je op wat anders had ingesteld. Ik zou ook een draagdoek of zak kopen (Bykay is niet zo duur via MP en vooral heel geschikt in het begin) dan hebben jullie beide wat je wil. in de box gaan ze over een week of 7 leuk vinden en dan nog niet allemaal hoor.

Huilen vind ik ook not done maar dat is voor iedereen anders

11. Nispie

Nispie Actief lid

May 24, 2012
    337
    0
    16
    Bedankt allemaal. Ik begrijp nu beter wat voor hem belangrijk is.
    Ik kreeg in mijn omgeving een aantal keer te horen dat ik hem veel te snel pak. Ik vind het al zo moeilijk om hem te laten huilen want soms is hij zo overstuur. dan breekt m'n hart echt zeg maar :x
    Gewoon lekker bij me houden als hij daar behoefte aan heeft dus:)
    Ik heb toevallig zo'n bykay draagdoek aangeschaft, die ga ik eens uitproberen.

12. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Wat de anderen ook zeggen: Het is heel normaal dat een 5 weken oude baby behoefte heeft aan zijn moeder. Dus als jij hem vast hebt, houdt hij op met huilen omdat zijn behoefte is vervult. Met een paar weken zul je zien dat er steeds meer tijd komt dat je even je handen vrij hebt. Maar ook dagen dat je amper aan douchen toekomt. Het zijn baby's, en ze zijn zo afhankelijk..

Een draagdoek kan een optie zijn als je echt dingen moet doen. Maar probeer het ook een beetje los te laten. Hoe belangrijk is het het huishouden nu. Welke dingen kunnen vanavond (als papa een handje helpt?) of morgen, of het weekend ook nog wel..

En een studie is nog een ander verhaal. Ik heb 2 kinderen gekrijgen als student, de 1e keer wilde ik ook vlot weer aan de slag. Maar anderen hebben ook niet voor niks 10 weken zwangerschapsverlof. Je hebt echt de tijd nodig voor de meeste basisdingen, dat alle tijd die je kunt studeren mooi meegenomen is, maar verwacht er geen uren per dag van...

13. Janneke1979

Janneke1979 Actief lid

Dec 23, 2011
    448
    1
    16
    NULL
    NULL
    Welkom in de wereld van het ouderschap :) Ik denk dat het eerder bijzonder is als je wél ergens aan toekomt.

Mijn kind wilde toen hij pasgeboren was alleen maar bij ons liggen. Hij sliep amper en zeker niet in zijn eigen bed, alleen bij ons op de borst of op schoot. Ik baalde er ook een beetje van, maar heb er toch maar aan toe gegeven. Na 6 maanden ging het ineens beter en nu, met een jaar, heb ik een supervrolijk kindje dat heerlijk zelf kan spelen!

14. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Niets aantrekken van anderen!
    Volg je eigen hart en gevoel. Leuk dat ze zeggen dat je hem te snel pakt, maar zo'n kleintje kan alleen dingen duidelijk maken door te huilen. En aandacht is ook een menselijke behoefte..

15. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Je verwacht echt veeeeel te veel van je kindje...

Hij is pas 5 weken.. Dus je moet echt niet verwachten dat ie lekker alleen gaat spelen in de box...
    Hij wil bij mama zijn... Logisch!

En joh.. Dat huishouden loopt niet weg.. Geniet van je kindje:D

En anders kan je altijd nog een draagdoek proberen heb jij je handen vrij..

Btw je kunt kinderen niet verwennen tt een leeftijd an 1 jaar
    En zekerrrr met 5 weken niet!

16. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Dat was hier dus ook maar ik heb nu m'n schommelstoeltje van de zolder gehaald (werkt op batterijen) en daar zit hij nu vaak een half uurtje in te schommelen met volle tevredenheid! Verwend kan niet hoor, het is meer graag bij mama willen liggen. Ik geef er vaak aan toe maar soms kan het nu eenmaal niet. Heb immers ook nog een 3,5 jarige die ook mama's aandacht en verzorging wil en een huishouden dat gedraaid moet worden dus dan is zo'n schommeltje echt wel een uitkomst :)

17. Nescio

Nescio Niet meer actief

Al die mensen die zeggen dat je hem 'te snel pakt' hebben blijkbaar nooit gehoord dat het echt schadelijk is als zo'n kleine baby van lichaamscontact wordt onthouden en je niet reageert op zijn huilen. Laat ze dus maar kletsen, ze weten niet beter!
    Succes met je draagdoek in ieder geval. En geniet ervan, ze zijn zo groot!

18. Justy

Justy Fanatiek lid

Jul 12, 2011
    3,548
    0
    0
    Ja daar wordt ik ook weleens gek van, van die mensen die zeggen dat ik hem te snel pak. Voornamelijk mn oma van 75. Die blijft dat doen en ikmkan haar wel wat doen soms, haha. Maar ja zo een oud mensje laat je dan ook maar weer gaan....

Onze beeb kan zich wel heel goed vermaken in de box en ik vind dan ook dat als hij gaat jengelen op zijn manier dat hij er uit wil dat hij er uit mag. Miss zal niet iedereen t met me eens zijn maar als hij al een uur of langer zoet ligt te spelen en hij wil er uit dan mag dat van mij en ga ik met hem spelen of knuffelen. Oma moet dan altijd zeggen: hij huilt toch niet?!?! Grrrr. Ik stoor me er aan maar probeerhet gewoon te negeren.

Gewoon lekker doen wat goed voelt em je niet onzeker laten maken hoor! Dat zal in de toekomst nog wel met meer dingen gebeuren maar ik heb nu al geleerd dat je eige gevoel toch baak het beste is....

19. PluizigSpook

PluizigSpook Actief lid

Jan 28, 2012
    450
    0
    0
    Even kort door de bocht, maar mensen die zeggen dat je een kind verwend door hem snel te pakken zijn in mijn ervaring meestal 50+. Die generatie is daarmee opgevoed geloof ik.
    Een kleintje van vijf weken kun je gewoon lekker bij je houden. Ook ik heb heel veel aan de draagdoek. Je baby ligt heerlijk tegen je aan en je hebt toch je handen vrij!.Voor jullie allebei fijn, jij kunt nog iets doen en je kindje voelt zich geborgen!

20. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

Jul 4, 2010
    13,212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Je kindje is niet verwend, je kindje kan gewoon nog niet heel de dag ergens weggelegd worden zonder aandacht! 5 minuten is echt al heel lang voor zo'n jonge baby, en door laten huilen is dus ook echt totaal niet nodig, stressverwekkend zelfs voor hem. Want zodra hij jou ziet en voelt, is hij veilig en tevreden, logisch toch? Als hij in de box ligt, naar het plafond te staren, dan weet hij echt niet dat jij in de keuken bent! Of aan de andere kant van de tafel, je bent WEG! Spelen kunnen ze natuurlijk nog niet op die leeftijd. Maar ze slapen dan toch vaak nog heel veel? Anders kan je een draagdoek kopen en hem tijdens het huishouden/koken/studeren op je rug knopen. Heb je ook je handen vrij en je kindje is tevreden. Doe ik hier ook, zeker tot na een jaar oud regelmatig.

Share This Page