Zeker omdat thee veel looizuur bevat en dus hartstikke belastend is voor de maag. Dat is bij volwassenen al zo, laat staan bij baby's.... Heeeeeel vreemd advies van een CB.
dat was in de ouders van nu! die hebben een hele editie gewijd aan slapen, zo erg houd het ons nou bezig!
*ik ben de topic-starter* Ik doe het nu zo... Hij krijgt zo ongeveer om de 3 uur 150/5. Dan roept ie zelf. Als ie eerder als 3 uurtjes roept, dan probeer ik hem te troosten en de tijd te rekken. Want binnen de 3 uurtjes is niet goed voor zn darmpjes. Hij krijgt 5 flesjes overdag en 1 's nachts rond 04.00 nu ongeveer. 's Avonds vanaf een uur of 19.00 begint ie met zn langere slaapjes. En dan onderbreek ik hem voor zn voeding. Rond 23.00 laatste flesje. Dan slaapt ie tot ongeveer 04.00. Er zit nu veel meer een ritme in dan voorheen. Ook omdat zijn klachten zo goed als verdwenen zijn. Hij is 9 weekjes oud nu.
slaaptie dan van 19.00 tot 23.00? lijkt mij een heel normaal ritme, ik wilde dat die van mij 's avonds zo goed sliep! het is hier altijd nog moeilijk naar bed gaan, vanaf 's ochtends tot het slaapje voor het avondeten(+-16.00) tot 23.00 is hier verschrikkelijk, moet er dan wel zeker 4 keer heen, ze wordt dan heel snel weer wakker steeds.
De ene keer slaapt ie 4 uurtjes de andere keer 3 uurtjes. Kheb hem net om 18.00 zn flesje gegeven. Dan maak ik hem om 21.00 wakker en dan weer om 00.00. Zo komt het vandaag uit... Wellastig als je zo vaak er heen moet. Heeft ze dan ergens last van of is ze gewoon veel wakker?
Waarom laat je hem niet gewoon komen. Mijn ventje van nu 12 weken krijgt sinds hij 8 weken is 5 soms 6 voedingen. Ik laat hem zelf komen. Hij heeft 4 weken van 19:00 tot 03:00 geslapen. En nu gaat hij om 18:30 naar bed en slaapt hij tot 6:00. Schema nu zo ongeveer 6-10-14-18-22 Laat hem het zelf bepalen. Dan komt het vanzelf goed
Mijn dochter is op 1 oktober geboren. Nu ruim 9 weken dus. Ze krijgt op dit moment ongeveer om de 4u (soms iets eerder, soms iets later oo verzoek 190 6 aangeboden. Soms drinkt ze t leeg, soms laat ze 30 a 40 staan... Heel soms laat ze 70 staan, maar drinkt dan een half uur later vaak nog wat slokjes. Ik geef 10cc extra water ivm ontlasting/kramp. Toen mijn dochter na de fles nog steeds huilde vertelde t cb ons dat ze ws nog honger had en met meer drinken ook naar om de 4u kon. Om haar hier aan te laten wennen konden we haar eventueel wat water geven (geen thee dus, schijnt ongezond te zijn). Inmiddels ben ik sinds t weekend volledig overgestapt van kolven naar kunstvoeding. En sinds 3 nachten slaapt ze na haar laatste fles, vaak tussen 21.30 en 22.30 door tot een uur of half 5, speen erin en dan tot ongeveer 6u. Maar dit is dus net 3 nachten... Deze 3 dagen overdag ook wat meer ritme dus. Hiervoor ging t alle kanten op. Wel ongeveer om de 4u voeden. Snachts liet ze er vaak 1x 5 a 6u tussen, soms 2x. De ene dag slaapt ze overdag veel, de andere dag heel weinig. Tot vandaag in de woonkamer. Op schoot of in de kinderwagen. Ze slaapt snachts in de wieg naast ons, gaat na haar laatste fles op bed. Vanmiddag heeft ze voor t eerst in haar wiegen kamertje/ledikant geslapen. 2x een half uur, daarna 1x 45min (fles tussendoor). Vanavond ligt ze voor t eerst sinds 19u in haar wieg. Om 20u viel ze in slaap. Eerst vaak heen voor speen en huilen... Ze moet toch weten dat we er wel zijn, al ziet ze ons niet. Deze extra slaapjes omdat ik denk dat ze meer slaap nodig heeft dan ze overdag vaak pakt als ze in de woonkamer is. En ooit moet ze er toch aan wennen.... Ook aan haar ledikant, daarom smiddags daarin. Wij zijn dus ook nog erg zoekende vooral qua slapen. T zal vanzelf goed komen!
Ons zoontje slaap sinds 3 dagen door (van 23:00 tot 07:30) en is morgen 11 weken. Daarvoor kwam hij wel eens 1x per nacht maar vaak ook 2x. Bij ons is dit vanzelf gegaan. Overdag slaapt hij na iedere voeding en s avonds is hij heel veel wakker. Ik voed trouwens op verzoek behalve de laatste voeding van 23:00 uur. Ben momenteel mijn borstvoeding aan het afbouwen en zit op 3 bv en 3 kv.
Maar waarom maak je 's avonds en 's nachts wakker? Laat je kleintje gewoon zelf komen, dan heb je ook meer kans dat ie de diepere slaap pakt en uit zichzelf langer gaat slapen... Overdag wakker maken voor voeding zou ik wel doen, want overdag voldoende eten is wel voorwaarde om 's nachts uberhaupt te kunnen gaan slapen...
Voeden op verzoek is echt veel beter. En dit kan ook goed met de fles. Zo leer je je kindje echt kennen en zul je ook veel sneller een soort ritme (dus niet op de klok) ontdekken. Dit maakt je ook zekerder als moeder en of je het wel goed doet (goed doe je het altijd, want je wil het beste voor je kind). Hier sliep dochter (bv op vraag) met 3 maanden opeens door, van 21.00 tot 7.30 uur ongeveer. Toen ze 4 maanden, 4,5 maand was ging dat van 19.30 uur naar 7 uur. Ideaal dus. Maar sinds 5,5 maand zit ze weer standaard op een nachtvoeding. En nu ze 7 maanden is en ook wat verkouden gerust op 3 a 4. Gisternacht was het raak met 5 nachtvoedingen. Ik ga dat echt niet rekken met een speentje, ze heeft gewoon honger en krijgt wat ze nodig heeft. Bovendien accepteert ze een speen dan ook absoluut niet, dus dat maakt het wel iets makkelijker er gewoon aan toe te geven. Ze heeft dus wel doorgeslapen, maar ze gooien dat net zo makkelijk weer om. Houd gewoon rekening met veel gebroken nachten, dan valt het ook niet tegen. En ik begin steeds minder vertrouwen te krijgen in cb's als ze adviseren met thee (?!) te rekken?? Een jong babytje heeft gewoon zijn melkvoeding nodig! Sinds wanneer is thee geschikt voor baby's? Die lui roepen maar wat.
Ik heb er misschien niet zoveel verstand van omdat ik voornamelijk bv geef, maar ik vind 6x 150/5 echt heel veel voeding! Drinkt hij dat allemaal op??? Toen mijn ventje 9 weken was, kreeg hij als hij een afgekolfde voeding kreeg 90 of soms 100 ml en daar had hij genoeg aan.. bij toen 7 voedingen per dag. Nu krijgt hij 5 voedingen per dag.. waarvan 1 fles.. en die is 150/5 ....
Volgens mij is dat heel normaal met kunstvoeding. Hij krijgt het helemaal op. Ik vind 90cc weer erg weinig. Misschien ligt het er per kind aan.
Ja dat kan natuurlijk.. hij groeide toen goed dus... en nu ook.. hij kreeg overigens alleen bij de middag dan 100 a 90... smorgens en savonds dronk hij misschien wel veel meer aan de borst..
Mijn eerste sliep op 10 weken van 19u tot 7u, de tweede op 8 weken. Nr 3 sliep op 4 weken van 19u tot rond 3u en sinds een week merken we dat ze ook begint van 19utem 7u te slapen. Ik heb trouwens steeds op schema gevoed (kv). Om 7u,11u,15u, 19u,23u en 3u. Ook dronken ze alle 3 grote flessen, rond hun 2 maanden zaten ze allemaal op 180/6 of hoger (maar dan 4 voedingen per dag). Ze kiezen zelf wel, het is niet dat ik het ze opdring, maar ik ga ze s nachts ook niet wakker maken. Zo sliepen de 2 meisjes eerst door vanaf 19u tot 3u (verkeerde kant van de klok dus). Maar dat nam ik voor lief voor een paar weken
@Angebvt Mijn 2 meiden lieten idd de voedin van 23u schieten (rond 5 à 6 weken). Bij Meid nr 1 hebben we wel geprobeerd om haar om 23u nog een fles te geven in de hoop dat ze dan pas om 7u komt. Maar dan was ze er toch steeds om 3 u terug. Daarom maakten we haar niet meer wakker om 23u en lieten haar zelf bepalen. Een paar weken later was het van 19u tot 7 u. Overigens zitten ze op de gemiddelde lijn qua gewicht en lengte, dus ze komen geen voeding te kort. Overdag maak is ze wel wakker (kan een halfuurtje op zitten dus voor de voeding van 11u: eten tss half11 en half12)
Ik lees overal dat hun baby's rond 9 weken al de nacht doorslapen. Als ik om 23.30 de fles geef (daar maak ik hem wel voor wakker) dan is ie rond 03.30 weer wakker. Is er geen manier om ze het aan te leren? Overdag komt ie meestal om de 3 uur. Soms 4 uur. Ik ga vanaf vandaag (vorige voeding) zn voeding ophogen naar 180/6. Want 150/5 krijgt ie makkelijk op.
Ik heb steeds de voeding verhoogd van zodra dat ze hun flesje echt goed leegdronken, niet echt gelet op hun gewicht of leeftijd (of wat op de doos staat). Daarom dronken ze op 6 weken voeding voor een leeftijd van een paar maand (volgens cb) of op hun 4kg voeding voor 6 kg (volgens kruidvatvoedingsdoos). Verder zo ik hem om 23u niet meer wakker maken, en kijken wanneer hij komt. Mss is hij daar om 23u maar mss ook om 2u of zo en dan heb je wat extra slaaptijd. Mijn zoontje werd ook om de zoveel uur wakker gemaakt door mijn man (zat toen in opname op psych) en de eerste nacht dat hij naar de moeder-kind unit ging en de verpleegkundigen dus de nacht overnamen sliep hij van 20u tot 7u, zij lieten de babies slapen tot ze zelf eten vroegen. Toen was hij 10 weken.
o, Op de moeder-kindunit was het ook zo dat hij dan echt klaargemaakt werd voor de nacht. Ik bedoel dat ze om 20u eten kregen en daarna moesten ze een pyamaatje aan en een slaapzak ed en echt in hun nachtbedje, dus echt met een ritueeltje dat goed het verschil tss dag en nacht aangaf. als ze s nachts toch honger hadden, werden ze niet gepusht (dus niet pushen om de fles te willen leegkrijgen, drinken ze maar 50ml dan is dat zo en niet te veel gedoe. Enkel pamper als echt vuil was ed). S ochtends om 7u begon dan de dag met een "echte" fles.