Mijn bijna 3 jarige slaat constant. En nu vind ik veel opvoed tips als ze boos zijn en als ze dan slaan. maar hij slaat ook soms lijkt het wel voor de gezelligheid… zit hij op schoot hop weer een tik in je gezicht. Wordt er zo dood moe van. Constant maar benoemen dat we niet slaan. Iemand een tip?
@Chechi? @MariekeRox enige wat je denk ik kunt blijven doen is z'n handje weghalen en vooral ook benoemen wat wél mag. Dus bijv. zeggen: 'aai mama maar'. En als het even kan dan ook z'n handje vastpakken zodat je de aaibeweging voordoet. Herhaling, herhaling, herhaling is vaak dé manier om gezond gedrag aan te leren cq. negatief gedrag af te leren. Helaas voor ons als opvoeders soms tot in den treure.
Hier hadden we ook een periode, en we merkten dat we er moeilijk uit kwamen. Toen een schema gemaakt, met pictos over wat we elke dag precies gingen doen. Dan mocht hij elke keer een sticker plakken als hij een paar uur niemand had geslagen of gebeten. Hij was elke keer heel blij als hij een sticker mocht plakken. En na 2 dagen niemand slaan kreeg hij nieuwe viltstiften (dat stond ook in het schema) (we hebben het een dag uit moeten stellen omdat het de eerste dag nog te veel mis ging). Daarna was het eigenlijk over. En ja, het is eigenlijk van de gekke dat hij een beloning zou krijgen voor iets dat heel vanzelfsprekend zou moeten zijn. Maar ik merk dat de positieve aanpak hier beter werkt dan straffen.
Ergens is er bij jou zoontje ingeslopen dat als je iets leuk vindt, slaan daar passend bij is. Eigenlijk werkt het zo dat een kind gedrag blijft toepassen waar ze iets uithalen. Je neiging zal zijn straffen. Maar straffen is ook een vorm van aandacht wat zijn gedrag zal bekrachtigen om vaker te doen. De beste strategie is belonen voor positief gedrag en negatief gedrag laten uitdoven. Met uitdoven bedoel ik dat je niet reageert op het slaan, maar hem zelfs even negeert als hij dat doet. Daarmee leert hij dat hij met het slaan geen aandacht krijgt en zal het gedrag afnemen. Dit moet je structureel doen. Na verloop van tijd wordt het beter.
Tsjaa… pedagogisch onverantwoord… mij heb uit reactie een keer een tik terug gegeven, daarna nooit meer gebeurd. met 3 snappen ze echt wel dat je niet mag slaan hoor
Nou dat is hier uit schrik ook echt wel eens gebeurd.. geloof me het maakt hem echt allemaal niets uit. en hij is echt wel super lief. Maar wel een wilde bras.
Weghalen uit de situatie? Dus als ze op schoot zitten en slaan zette ik ze van schoot af op de grond en benoemde ik waarom ik dat deed. Slaan met speelgoed, speelgoed op de kast etc. Uiteraard wel na een waarschuwing en verder ook negeren wanneer dat kan.
Zo deed ik het ook, al was ze toen nog ietsje jonger. Dan had ze wel door dat het niet het gewenste effect had.
absoluut van je schoot afhalen als hij je slaat. Het alleen benoemen 'mag niet' heeft weinig effect, beste is het laten 'voelen', niet zozeer door straf maar idd het leuke van dat moment weghalen (gezellig op schoot, spelen) en uitleggen waarom wel volhouden hoor, is belangrijk om nu door te zetten en dat het niet langzaam versloft en een gewoonte wordt, omdat hij het zo vaak doet. succes!
Ja we benoemden het wel altijd, en haalde hem ook van ons schoot af als het dan gebeurd was. Ik had hier vaak het idee dat het gebeurde uit frustratie omdat iets niet lukte/hij te weinig aandacht kreeg/moe was etc en hij niet wist hoe hij het anders moest uiten (hij praat ook niet zo heel goed). We proberen nu samen tot 10 te tellen en uit de situatie te halen als hij weer boos lijkt te worden, maar het heeft al enorm geholpen door het slechte patroon te doorbreken.
Wij hebben een kussen waar zoontje op mag slaan als hij boos is. Hij sloeg ook regelmatig. Het kussen werd het "boze kussen" genoemd Het hielp in ieder geval zijn aandacht af te leiden.
Weg halen uit de situatie, toen hij op schoot zat en mij pijn deed ging hij van schoot af. Kort niet slaan /bijten en op hup van schoot. Blijft hij door gaan hup naar de trap. Met 3 wist onze knul dat prima (wel vlotte knul) Meestal was het bij mij weg zetten al voldoende.
Maar zijn jullie jongens ook van die wildebrassen? de oudste heeft het namelijk nooit gehad. Is ook rustiger. De jongste is gewoon een wilde. Hij springt, rent, hangt op je is altijd van het stoeien. En ik heb echt niet het idee dat hij er echt kwaaie bedoelingen inziet. Maar leuk is anders