stuwing ondanks kolven

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door MamaChantal, 2 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Zondag is onze kleine man geboren en ben ik gelijk begonnen met kolven.
    Opbrengst is nog niet super maar het begin is er.

Maar sinds gister heb ik heel erg last van stuwing, ik krijg ze gewoon niet leeg :(
    Zit inmiddels een hele plek onder mijn oksel wat best irritant is

heb onder de douche al gepeobeerd het er uit te krijgen maar komt geen druppel uit.
    Voor het kolven mijn borsten warm maken helpt ook niet.

Heb al gevraagd of de lactatie deskundige kan komen om mee te kijken bij het kolven (heb ook het idee dat de schilden te klein zijn; mijn tepel komt met kolven tegen de zijkant aan)
    Toeschietreflex kan ook beter denk ik. het duurt zo'n 2 minuten voor er melk komt, en dan druppelt het langzaam
    zat al te denken om oxytocine neusspray aan de huisarts te vragen.

Hebben jullie nog tips?

2. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.785
    18.944
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Gefeliciteerd! Gaat het goed met hem?

Bij mij hielp het om tijdens het kolven naar een foto of liever nog een filmpje van onze zoon te kijken. Of kolven terwijl je naast hem zit en hem aanraakt, maar ik weet niet of dat bij jullie al een optie is? Dat wekt de toeschietreflex wat sneller op.
    Verder merk ik dat ik meer kolf, als ik niet 'bezig ben' met kolven. Heb je voor je meiden ook wel eens gekolfd? Dan weet je misschien al een beetje welk tempo en welke kracht bij jou het beste werkt. Laat het apparaat zijn werk doen en kijk ondertussen tv, lees een boek, bezoek zp wat dan ook.

En dan nog hoort wat stuwing erbij. Bij de oudste had ik het tijdens de kraamweek en bij onze tweede zelfs nog veel meer. Alsof ze bij de tweede keer een neetje te enthousiast begonnen, zeg maar. Ik heb wel eens ruim 200 cc gekolfd in de kraamweek en dan nog had ik het gevoel dat mijn borsten niet leeg waren (hoewel het wel enorm opluchtte. Haha.) De productie moet ze ook gewoon wat settelen.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    #3 Zoe123, 2 apr 2014
    Laatst bewerkt: 2 apr 2014
    Welke kolf gebruik je? :)
    Goed dat de lactatiekundige even meekijkt;kolven lijkt eenvoudig,en dat is het ook wel mits je de juiste spullen gebruikt.
    Een verkeerde maat kan voor heeuuule pijnlijke tepels zorgen.

Voor de rest sluit ik me aan bij bovenstaande.
    Stuwing kan enorm pijnlijk zijn.
    Je borsten leeg maken is belangrijk.
    Als de stuwing op het hoogtepunt is lukt ook dat soms niet.Gelukkig duurt hetmaar een paar dagen..

4. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ooh oke ik vind het gewoon frustrerend dat ik meer voeding heb dan ik kolf.
    Ik kolf met een nieuw apparaat, een carum ardo (?)
    Opzich wel een fijn apperaat,goed instelbaar.
    Hij ligt naast me en zelfs als hij huilt helpt het niet

5. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Geen kolftips hier sorry.
    Wilde alleen hartelijk feliciteren met de geboorte van jullie zoon en broertje van de meiden!
    Hopelijk gaat alles goed?

6. Kiraa

Kiraa Fanatiek lid

10 jul 2012
    1.715
    0
    36
    De borstschilden horen niet tegen je tepel aan te komen, daar kun je echt hele zere tepels van krijgen, dus sowieso grotere kopen..

Mijn tip is; laat de opbrengst los. Daar kun je zo enorm van gaan stressen (onbewust?) dat er helemaal geen druppel meer uitkomt :) het is lastig maar hier hielp het wel.. Ik legde gewoon een doek over de kolf zodat ik de opbrengst niet kon zien en ging me dan bezig houden met de kleine of tv kijken ofzo.. En de harde plekken goed blijven masseren en vaker kolven (om de 2 uur bijv) en mss ook beide kanten 2 x doen? Op internet zijn wel wat tips te vinden over hoe je het best moet masseren! Heb ik ook veel aan gehad..

Nog gefeliciteerd met je kleine mannetje! :)

7. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Opbrengst loslaten.. is lastig
    wil graag dat hij volledig bv krijgt en niet nog kv erbij :)

Ik denk dat ik vanavond en morgen om de 2u kolf om de productie op te schroeven. 1 kant kolf ik meer dan de ander

8. Nescio

Nescio Niet meer actief

Inderdaad om de 2 uur of zelfs nog vaker kolven; om het half uur 5 minuutjes is beter dan om de 3 uur een half uur.

Hier heb ik ook geleerd dat de eerste periode lastig is maar dat je lichaam er naderhand op ingesteld raakt en je sneller grotere porties kan kolven.

Ik begrijp dat hij nog te klein is om aan de borst te drinken? Ik zou er ook op inzetten hem zo snel mogelijk aan de borst te krijgen, dan ben je waarschijnlijk heel snel van je stuwing verlost (denk dat lk hier ook mee bezig is?)

Verder nog van harte gefeliciteerd met jullie mannetje en succes!

9. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    hij mag nu gelukkig 1x per dag aan de borst oefenen.
    vandaag voor het eerst gedaan, hij hapte goed aan maar mijn tepel is te groot voor zijn mondje. hij zou een nog grotere hap moeten nemen en dat lukt niet.
    maar we blijven oefenen :)
    hij heeft 20 minuten aan de borst gelegen, af en toe zoog hij er aan maar hij kreeg er niks uit.

10. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Hij is nog maar klein, dus er is geen haast!
    Eerst groeien en sterker worden.Des te meer kracht hij krijgt des te beter hij zal gaan drinken :)
    Zorg wel voor goede begeleiding!
    Bij het aan de borst krijgen van een prematuur is de hulp van een goede LK echt onmisbaar!
    Heeft de LK van het ziekenhuis al meegekeken?

11. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Nee lk heeft nog niet meegekeken, hij hoeft nog niet te drinken.

kolven is inmiddels een drama. Kolf stuk minder :(

12. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Echt de hoeveelheden loslaten...
    Je kindje is nog geen week oud, dus geen paniek.
    Hoevaak kolf je nu?
    Waar je vanuit moet gaan is dat je op minimaal het aantal voedingen per dag zit dat je kindje zou drinken.
    Dus rond de 8x minimaal.

De LK is er niet alleen voor de drinktechniek.
    Ze is er ook om samen met jou een plan van aanpak te maken.
    Bedenk dat de verpleegkundigen er op gericht zijn je kindje zsm een bepaalde hoeveelheid uit een fles te laten drinken.
    Dat is een andere benadering dan de LK,als je bv wil geven kan je haar steun en kennis goed gebruiken :)

13. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    De LK is er inderdaad niet alleen voor de drinktechniek maar voor alle aspecten van de BV, dus ook voor het kolven en maken van verder plan voor de toekomst.
    Dus misschien kan je dat toch meer rust geven... want die stress en gespannenheid (?) over BV komt je productie niet ten goede natuurlijk!

Oh en natuurlijk hartelijk gefeliciteerd met jullie zoon!!

14. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

14 okt 2010
    16.543
    3.057
    113
    Ik kolf normaal om de 3uur, ook snachts.
    vandaag om de 2uur, in de hoop dat mn productie wat hoger word.

Hij mag nu 2x per dag oefenen, vanavond voor het eerst met tepelhoedje proberen. Kijken of hij dan wel goed kan aanhappen

15. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.809
    5.946
    113
    Vrouw
    Tepelhoedje is een goed hulpmiddel inderdaad.
    Oudste dochter was wat te vroeg (36 weken) en had ook moeite met aanhappen. Met tepelhoedje lukte het op een gegeven moment wel.

16. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Hier bij mijn dochter ook 7.5 mnd met tepelhoedje gevoed omdat ze in het begin niet goed kon aanhappen. (daarna wilde ze niet meer zonder)
    Vond zelf die van Medela het fijnst, bleven het beste zitten als ze tussendoor een keer los liet. Ook in verschillende maten.
    Heb je trouwens al syntocinonspray gebruikt voor een betere en snellere toeschietreflex?

Deel Deze Pagina