Ledikant

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door jolanda22, 27 sep 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jolanda22

jolanda22 Lid

28 sep 2009
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    #1 jolanda22, 27 sep 2013
    Laatst bewerkt: 27 sep 2013
    Hoi hoi,

Ik heb even een vraag over het opmaken van een ledikantje!
    Ik kan het eigenlijk nergens anders op het internet vinden.
    Als ik lees hoe je een bedje moet opmaken dan lees ik het volgende:

Eerst een moltonhoeslaken en dan een gewone hoeslaken.
    Waarom een gewone hoeslaken om de moltonhoeslaken?
    Kan de baby niet alleen op de moltonhoeslaken slapen?
    Hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt voor de antwoorden ;)

Xxxx Jolanda

2. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    #2 Nahla2013, 27 sep 2013
    Laatst bewerkt: 27 sep 2013
    Ik zit met precies hetzelfde. Ik heb begrepen dat je éérst de moltonhoes gebruikt om je matras te beschermen en daar doe je de hoeslaken overheen. Ik vraag me nu alleen af of ik er ook nog een molton onderlegger tussen moet doen :(

3. jolanda22

jolanda22 Lid

28 sep 2009
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zoals ik begrepen heb gaat het als volgt:

1 matras
    2 onderlegger
    3 moltonhoeslaken
    4 gewone hoeslaken
    5 hydrofiel luier ( bij het hoofd tegen spugen)
    6 laken
    7 deken
    8 eventueel kruiken incl. Hoezen.

Dus eerst de onderlegger en dan de beide hoeslakens. Maar ik snap niet waarom je 2 soorten hoeslakens nodig bent. Kan de baby niet alleen op een molton hoeslaken liggen? Ik leg ook eerst een onderlegger tot de billen op bedje.

Xxx

4. Nahla2013

Nahla2013 VIP lid

4 okt 2012
    5.965
    3
    0
    Ik heb gisteren toevallig de moltonhoeslakentjes en gewone hoeslakentjes gekocht. Ik vroeg het me ook even af.
    Die molton hoeslaken is wel heel zacht, dus aangenaam lijkt me.

5. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Molton hoeslaken OF molton onderlegger. Dus 1 van de 2. Molton hoeslaken beschermd het hele matras. Molton onderlegger een gedeelte. Ik zou dus voor het hoeslaken gaan. Mocht je toch voor de onderlegger gaan, deze mag NIET waterdicht zijn. Zo ja, dan zit er plastic in verwerkt en die mag je niet gebruiken bij baby s ivm warmtestuwing, verstikkingsgevaar en evt lekke kruiken en heet water wat erop blijft staan. Die onderleggers gebruik je vaak pas tegen de tijd dat ze zindelijk worden.

Hoeslaken erover is wat prettiger. Dat ligt lekkerder dan een molton. Molton is wat groffer en wat stugger. Vooral na het wassen en drogen. Gewoon hoeslaken is gladder EN zijn er in leuke kleurtjes. Ik vind persoonlijk een molton niet lekker liggen als je er met je gezicht op komt.
    En, als je een hoeslaken over de molton hebt dan vangt die eerst het ergste op bij bijv een spuugbeurt. Vaak hoef je alleen die te verschonen. Als je ze direkt op de molton legt dan loopt het kots er direkt in. Met het risico dat het sneller bij het matras komt. Er mist immers een extra opvanglaag (het gewone hoeslaken)

6. Ntje

Ntje Fanatiek lid

11 nov 2012
    3.720
    90
    48
    Almere
    Ik heb momenteel zelf een molton hoeslaken op ons eigen bed liggen en deed daar de eerste nacht geen gewoon hoeslaken overheen maar daar ben ik snel van teruggekomen, vind het zelf niet lekker liggen dus lijkt me voor de baby ook niet echt lekker. daarnaast vind ik een hoeslaken met een kleurtje mooier:).

7. jolanda22

jolanda22 Lid

28 sep 2009
    24
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie reacties! :)
    Nou snap ik in ieder geval waarom er 2 hoeslakens omheen gaan!;)
    Waar hebben jullie het beddengoed weg gehaald?
    Ik wil dit weekend even bij een paar winkels gaan kijken.
    xxx

8. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Mijn beddegoed komt bij de babydump vandaan. Hebben ze vaak aanbiedingen per 2 stuks.

9. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Op je eigen bed ligt toch ook een molton en een hoeslaken?
    En of je dan een moltonhoeslaken (hele matras) of een platte molton neemt is een persoonlijke keuze.

Je mag niet een bedzeiltje (wat niet ademt en waterdicht is) leggen waar de baby met zn hoofdje ligt ivm verstikking. Dus als je die gebruikt, dan alleen bij de billetjes enzo.

10. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Ze mogen niet voor baby's gebruikt worden. Dus ook NIET onder de billen.
    Ze kunnen dan alsnog last krijgen van warmtdstuwing en evt lekkende kruiken. En baby s blijven echt niet altijd netjes op hun plekje liggen. Gaan schuiven en na den aantal weke rollen dus grotd kans dat zd alsnog op dat matje terecht komen. Niet doen dus.
    Meeste vlekken komen door spugen.niet door doorgelekgte luiers

11. Me26

Me26 Fanatiek lid

29 sep 2012
    4.746
    719
    113
    Idd op je eigen bed ligt toch ook een motion en hoeslaken? Tenminste dat heb ik wel altijd gehad. Dus echt anders is het niet.

12. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    sluit me hier bij aan.

13. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Mijn advies: bespaar je de teleurstelling en leg alleen de spulletjes in het ledikantje of wiegje voor jezelf, omdat het er gezellig uit ziet!
    Maar doe alsjeblieft niet teveel je best met het opmaken.

Ik was echt een mengeling van boos/teleurgesteld en verdrietig toen de kraamhulp kwam en ongeveer het eerste wat ze deed was alles uit de wieg halen om te checken of alles goed lag en het op de manier op te maken die ze met elkaar bij de kraamzorg instantie hebben afgesproken.
    Ik had ook zo goed alles opgezocht en netjes gemaakt voor m'n baby en nu gooide zij alles door elkaar (zo voelde het echt, behoorlijke hormonenbom was ik)!!

14. wensdroom

wensdroom Fanatiek lid

18 okt 2012
    3.487
    1
    0
    heb wajong dus werk niet
    omg Lingewaard
    hier hebben ze nooit het wiegje of ledikant gecontroleerd of het wel juist was opgemaakt en bij mijn zusje ook niet dat ligt dus echt aan de kraamzorg organisatie

15. Thauma

Thauma Fanatiek lid

14 sep 2011
    2.127
    1
    36
    NULL
    NULL
    Even offtopic, maar heeft ze je commode dan ook 'handig' opnieuw ingericht?

Ik kan me je kriebels heel goed voorstellen! :)

16. 2debaby

2debaby Actief lid

25 feb 2013
    409
    1
    0
    NULL
    NULL
    Was ook echt zo'n oude rot in t vak (had heel toevallig ook gekraamd bij m'n moeder toen zij 29 jaar terug beviel van m'n zusjes)...
    Zelf altijd zonder kindjes gebleven en misschien daardoor nog strenger op de regeltjes??

Ik was niet blij iig en heb me nu voorgenomen de spulletjes straks in de wieg op een stapeltje onder het dekentje te leggen.

Wbt de commode had ze wel adviezen over waar het boekje te bewaren voor de telling van voedingen en poep/plasluiers (maar daar hoefde ik me niet mee bezig te houden, ik was ziek)...
    Voor de rest hebben we een hartig woordje met elkaar gesproken na een paar uur, want ik moest al niets meer van d'r hebben. Is later wel beter geworden, maar we zijn geen vriendinnen geworden ;)

17. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

28 sep 2006
    2.574
    4
    38
    Midden van NL
    Bij ons zijn de bedjes/wieg nooit gecontroleerd door de kraamzorg, dus zou het wel gewoon opmaken. Zo moeilijk is dat toch niet? Molton, hoeslaken en laken+deken, zit er zo omheen..

18. Blogmama

Blogmama Actief lid

5 sep 2013
    128
    0
    0
    Bloggen
    Ik had het bedje tijdens mijn zwangerschapsverlof opgemaakt, staat zo schattig!

Het bedje van onze dochter na de geboorte, in volgorde:
    Matras
    Molton
    Hoeslaken
    Hydrofiele luier onder het hoofdje
    Laken
    Deken

Na de (thuis)bevalling heeft de kraamzorg volgens mij even gekeken of het bedje goed was opgemaakt i.v.m. plastic zeiltjes die niet mogen. Ze bedoelde het goed :) En ze heeft ons dochtertje op de juiste manier ingestopt, vanaf het voeteneinde. Het dekentje en lakentje kan je past juist neerleggen als je de lengte van je baby weet. Ik zou het bedje wel opmaken voor de gezelligheid.

Deel Deze Pagina